خصوصيات محافظتي
•         چاي غني از پلي فنل است که به نظر مي رسد داراي خواص ضد سرطان ، ضد باکتري ، ضد ويروس و آنتي اکسيدان باشد . چاي سبز داراي پلي فنل کاتچين است . چاي سياه که در حقيقت چاي سبز تخمير شده است داراي رنگدانه هاي پلي فنل بنام تيافلاوين است که در طي روند تخمير توليد مي شوند .
•         هر کپسول ۳۷۵ ميلي گرمي از ترکيب عصاره ها که در مطالعه مورد استفاده قرار گرفت داراي مقدار تيافلاوين و کاتچين معادل ۳۵ فنجان چاي سياه يا ۷ فنجان چاي سبز بود .
•         مطالعه اي بر روي ۲۴۰ مرد و زن چيني با کلسترول نسبتاً بالا که قبلاً تحت رژيم هاي با چربي کم بوند انجام شد ، نيمي از اين افراد عصاره چاي را براي ۱۲ هفته مصرف کردند و به نيمي ديگر دارونما داده شد ، در گروهي که از چاي استفاده مي کردند ۱۶ درصد کاهش کلسترول LDL ديده شد .
اين يافته ها بايد در مطالعات بزرگتر اثبات شود ولي براي قرنها فکر مي شد که چاي خواص طبي دارد و اين مطالعه ارزش درماني واضح چاي را نشان داد .  
اثرات ديگر چاي
دلايل باليني رو به افزايشي وجود دارند که نوشيدن مقادير متوسط چاي مي تواند قلب را محافظت کند.
•         در يک مطالعه نتيجه گيري شده است که نوشيدن ،‌ ۴فنجان چاي سياه در روز مي تواند عملکرد مختل عروق خوني را که منجر به حمله هاي قلبي مي شود بهبودي دهد .
•         نوشيدن چاي به مصرف عصاره چاي ترجيح دارد ،‌ زيرا هنوز مطالعات در مراحل اوليه مي باشند .
•         نوشيدن چاي عمل لذت بخشي است و شما مي توانيد در طول روز چند فنجان چاي بنوشيد .
 مصرف چای قابلیت های حافظه را افزایش می دهد و به يادآوری کمک ميکند.
بر اساس آخرين پژوهشها کارشناسان معتقدند نوشیدن روزانه یک لیوان چای به طور هميشگی می تواند قابلیت های حافظه را افزایش دهد.
گروهی از محققان دانشگاه نیوکاسل دریافته اند نوشیدن چای سبز و سیاه از فعالیت نوعی آنزیم موجود در مغز که با کارکرد های حافظه در ارتباط است جلوگیری می کند.
طبق نتایج این بررسی ها که در نشریه تحقیقاتی گیاه درمانی به چاپ رسیده و دانشمندان امیدوارند به این وسیله درمانی تازه برای بیماری آلزایمر بیابند.
به گفته ی اين دانشمندان به طور کلی چای می تواند تاثیراتی کاملا مشابه داروها برای از بین بردن اختلالات حافظه داشته باشد و با توجه به اینکه تا کنون هنوز درمانی قطعی برای بیماری آلزایمر کشف نشده، چای می تواند در این زمینه مفید واقع شود.
نوشيدن چاي امكان بروز بيماري آلزايمرز را كاهش ميدهد  پژوهشگران دانشگاه South Florida در يك بررسي جالب نقش جديد چاي را در پيشگيري بروز بيماري خسته كننده و خطرناك آلزايمرز و پيشرفت حركت آن گزارش كردند كه يافته اي ست مهم و پر اهميت. در سالهاي اخير دانشمندان و پژوهشگران بيشتر از هر وقت و زماني به خواص چاي معمولي و چاي سبز پي برده و به نقش اين نوشابه قديمي تر از هر نوشابه پي برده و مقامي مخصوص از نظر بهزيستي و سلامتي به اين گياه غذايي و دارويي داده اند.

چاي، مخصوصا چاي سبز سبب بالا بردن متابوليسم بدن و سوخت انرژي در بدن شده و از ازدياد وزن جلوگيري ميكند، در كنترل قند خون نقش مهم دارد و به علت خاصيت رقيق كننده خون از بروز سكته هاي قلبي و مغزي جلوگيري ميكند و دهها خواص ديگر كه ذكر همه آنها در اينجا مقدور نيست.
اين بار دانشمندان با تغذيه چاي به موش هاي آزمايشگاهي كه در آنها بيماري آلزايمرز يا فراموشي مطلق به وجود آمده برگشت فعاليت سالم سلولهاي مغزي را شاهد بودند و نه تنها حركت اين بيماري خطرناك را متوقف ساختند بلكه توانستند درصد بالايي از تغييرات سلولهاي عصبي را ترميم كنند و آن به علت ماده اي به نام(EGCG) Epigallocatechin-3-Gallate است كه در چاي به مقدار زيادي وجود دارد. اين آنتي اكسيدان بسيار قوي است كه نقش ضدسرطاني آن بررسي گرديده است. اين اولين باري است كه پژوهشگران نقش مهم ماده EGCG را در پيشگيري آلزايمرز مطرح ميكنند. اين ماده حياتي ميتواند از ترشح و ساختن نوعي پروتئين به نام Beta-Amyloid كه در مغز بعضي از اشخاص و به طور غيرطبيعي انباشته ميشود جلوگيري نمايد و نگذارد اين عارضه تكوين پيدا كند. به عبارت ديگر وجود EGCG در بدن كه در اثر مصرف چاي به دست ميآيد مانع به وجود آمدن پروتئين مورد بحث و در نتيجه سالم بودن سلولهاي مغز ميشود. با تزريق EGCG به موشهاي مبتلا به عوارضي مانند آلزايمرز به طور غيرقابل تصوري بيماري درمان شده و موشهاي آزمايشگاهي توانستند به حالت اوليه و ماقبل بروز بيماري برگردند كه موضوعي است بسيار مهم و استثنايي.
ميدانيم كه چاي حاوي مقدار زيادي از آنتي اكسيدانهاي مختلف است كه هر كدام از آنها به نوبه خود از اكسيده شدن مواد در بدن جلوگيري ميكنند و در نتيجه از بروز بسياري از بيماريهاي مزمن جلوگيري نموده، سلامتي و بهزيستي شخص را تضمين ميكنند. اگرچه هنوز به وضوح چگونگي عملكرد هر يك از اين مواد در بدن معلوم نيست ولي آنچه كه مسلم است تركيبات موجود در چاي ميتواند در بهزيستي نقشي مهم داشته باشد. البته هيچ ماده غذايي در صورتي كه در مصرف آن زياده روي شود بي ضرر نخواهد بود و چاي هم يكي از آنها است. مثلا تاتن موجود در چاي با آهن رژيم غذايي تركيبي غيرقابل جذب به وجود مياورد. به همين منظور اگر شخص مرتبا با غذا مقداري چاي مصرف كند، در درازمدت به كم خوني دچار خواهد شد زيرا آهن غذاي روزانه جذب بدن نميگردد. موضوع ديگر مسئله رابطه چاي خيلي داغ و بروز سرطان مري است كه نقش آن تقريبا ثابت شده. حدود 20 سال قبل ما مقاله اي در مورد رابطه ي چاي داغ و سرطان مري در تركمن صحرا در ژورنال علمي Cancer به چاپ رسانيده ايم كه به وضوح ثابت ميكند كه مصرف چاي داغ ميتواند امكان بروز اين سرطان را افزايش دهد.
برميگرديم به مطلب مصرف چاي و پيشگيري يا كنترل بيماري آلزايمرز كه موضوع جالب و تازه اي است. پژوهشگران اين بررسي پيشنهاد ميكنند كه براي پيشگيري بيماري آلزايمرز در روز به حدود 1500 ميلي گرم EGCG كه همان آنتي اكسيدان مخصوص موجود در چاي، مخصوصا چاي سبز است نياز داريم زيرا اين گروه طي مطالعه كوتاهي بر روي انسان دريافتند كه چنين مقداري ميتواند از اكسيده شدن مواد در سلولها، مخصوصا در سلولهاي مغز جلوگيري كند و نگذارد پايه و اساس بيماري فراموشي آلزايمرز در بدن آغاز شود.
براي استفاده از EGCG در درمان و جلوگيري آلزايمرز هنوز بايد مطالعات بيشتري انجام گيرد و تمام گوشه هاي تاريك و ناشناخته ي اين آنتي اكسيدان معلوم شود و مقدار مصرف روزانه آن مشخص گردد ولي در غذا درماني بايد‌ از اين گياه بسيار جالب و با رعايت حد اعتدال استفاده نمود و به جاي نوشيدني هايي كه حاوي مقدار زيادي رنگ و قند مصنوعي و كافئين و غيره هستند چاي مصرف كنيم كه نوشابه ايست شناخته شده و درصد بالايي از مردم دنيا از آن استفاده ميكنند. قــهوه يكي از نوشيدنيهاي پر طرفدار دنيا است. ماده موثر اين نوشيدني چيزي جز کافئین نميباشد. يك فنـجان قهوه تقريبا داراي 100 ميلي گرم كافئين ميباشد. در مقايسه با نــوشابه كوكاكولا كه داراي 50 ميلي گرم كافئين است. دو گــونه از گياه قهوه كه عمده ترين گونه هاي قهوه ميباشند
به قرار زير است:
1- ARABICA (عربيكا): طـعـم مـلايم و معطري دارد- 70 درصـد قــهوه مصرفي دنيا را تشكيل مي دهد- در اتـيـوپـي كاشته ميشود.
2- ROBUSTA (روبوستا): تلخ مزه مي باشد. 30 درصـد قـهوه مـصـرفـي دنيا را تشكيل مي دهد- در جنوب شرقي آســيا و برزيل كشت ميگردد- دانه هاي قهوه گردتر و ريز تر از گونه عربيكا ميباشد- كافئين آن 50 درصد بيشتر از گونه عربيكا است. عمده ترين توليد كـنـنـده هـاي قـهوه كشورهاي برزيل، كلمبيا، اندونزي، ويتنام، مكزيك، هند، اتيوپي، اوگاندا، گواتمالا و جاماييكا ميباشند.
 
مهندس هاله جهان پیکر