نقش چاي در پيشگيري و درمان انواع بيماريها
چاي و پلي فنل هاي موجود در آن نقش بازدارنده عليه بسياري از کارسينوژنها             ( سرطانها ) دارد از جمله سرطانهاي پوست ، ريه ، مري ، معده ، کبد ، روده و لوزالمعده و غدد .
چاي همچنين باعث از بين بردن سموم ايجاد شده در حين پخت غذا ، کاهش اثرات سوء مصرف بعضي داروها و کشيدن سيگار در بدن ، کاهش انباشتگي آهن در بدن بيماران مبتلا به هموکروماتوزيس، جلوگيري از ابتلا به بسياري از انواع بيماريهاي التهابي و عفوني ، جلوگيري از شکسته شدن DNA و توليد پراکسيدها در بدن و جلوگيري از فساد دندانها مي شود . چاي به علت وجود فلاونوئيدها باعث جلوگيري از اکسيداسيون چربي و در نتيجه ممانعت از تصلب شرائين بدن ونيز به تعويق انداختن پيري زودرس مي شود .
طرز دم کردن چاي :
قبل از دم کردن چاي ، هنگامي که آن را در قوري مي ريزيد ، با کمي آب جوش بشوييد ( بيشتر به علت شستن تانن چاي ) ، سپس به مقدار کافي آب جوشيده در آن بريزيد و آن را مدت ۶-۵ دقيقه دم کنيد . قوري چاي بايد چيني و از نوع لعاب مرغوب و بدون سرب باشد . بعد از دم کشيدن چاي بهتر است برگهاي چاي را از آن جدا کرده در اين صورت دم کرده مطبوعي به دست خواهد آمد که ميزان تانن آن کم است .
چند پيام بهداشتي :                 
۱-  از دم کردن چاي در قوري استيل اکيداً خودداري شود ، زيرا چاي به خاطر مقدار قابل توجهي تانن با آهن قوري استيل رسوب مي دهد .
۲ - برگ چاي اگر در جاي مرطوب نگهداري شود ، ممکن است دچار کپک زدگي شود که گاهي مصرف اين نوع چاي ممکن است خطراتي در بر داشته باشد .
۳ - زياد خوردن چاي خطر ناراحتي هاي گوارشي از جمله مبتلا شدن به زخم معده و اثني عشر را در افراد مستعد بيشتر مي کند .
۴ - در مناطقي که ميزان فلوئور در مواد غذايي ناياب است مي توان کمبود آن را با خوردن چاي جبران کرد .
۵ - هرگز نبايد چاي را در حالت داغ مصرف نمود به علت آنکه تانن چاي در حرارت بالا اثر بدي روي مخاط از جمله مخاط مري مي گذارد .
تقلب در چاي :
گاهي چاي مصرف شده را دوباره مالش و خشک مي کنند و بعد از رنگ کردن با چاي سالم مخلوط کرده و مي فروشد . با روش هاي آزمايشگاهي انواع چاي تقلبي را ميتوان تشخيص داد اما يک روش ساده اين است که برگهاي چاي را در ليواني از آب سرد ريخته ، اگر به سرعت رنگي از آن به صورت رشته هاي جدا شده مشخص شود چاي را رنگ کرده اند .
استانداردهاي بسته بندي چاي :
استانداردهاي بسته بندي چاي بدين صورت است که چاي بايد در بسته بنديهايي نگهداري شود که از گرفتن عطر و طعم از بيرون و از دست دادن عطر خود چاي به بيرون جلوگيري کند .
استاندارد ديگر در زمينه ميزان آلودگي هاي چاي است که بايد انواع کپک و مخمر آن صفر و انواع فلزات سنگين مثل سرب و آرسنيک هر کدام کمتر از 1PPM و بدون هر گونه رنگ و اسانس باشد .
 
مهندس هاله جهان پیکر