دارچين چيست؟

دارچين پوست يک گروهي از درختان مي باشد. دارچين امروزه در هر فروشگاهي يافت مي شود. اين ماده اکثرا به عنوان چاشني و مزه دارکردن غذاها به کار مي رود.

دارچين اولين بار در سريلانکا يافت شد و از آن زمان  تمام دنيا اين چاشني را شناختند و براي طعم بهتر غذاها استفاده کردند.

دارچين و تغذيه

آيا شما مي دانيد يک قاشق چايخوري از دارچين، حاوي 28 گرم کلسيم، 1 گرم آهن و بيشتر از يک گرم فيبر و به مقدار زيادي ويتامين هاي   C و   Kو منگنز مي باشد؟

اين درست است و همينطور اين چاشني به مقدار 2/1 گرم کربوهيدرات دارد.

فوايد دارچين

دارچين جزو آن دسته از داروهايي است که در قديم استفاده مي شد. اين داروي قديمي براي اختلالات گوارشي از قبيل سوئ هاضمه، نفخ معده، دردهاي معده و اسهال  به کار مي رفت.

امروزه مشخص شده که دارچين، غير از درمان اختلالات گوارشي ، براي آرامش و جلوگيري از عصبانيت و رفتارهاي ناخوشايند و همينطور براي استشمام بهتر به کار مي رود. همچنين براي جلوگيري از فساد غذا و  فساد ميکروبي استفاده مي شود.

يکي ديگر از فوايد دارچين که نياز به توجه بيشتر دارد ، اثر اين چاشني بر گلوکز و کلسترول خون مي باشد.

اثر دارچين در بهبودي بيماري ديابت نوع 2 و همينطور عدم تحمل انسولين

تحقيقات حاکي از آن است که افرادي که روزانه 2/1 قاشق چايخوري دارچين استفاده مي کنند، قند خونشان کنترل مي شود ، عدم تحمل به انسولين در آنها بهبود مي يابد ، از اضافه وزن دوري مي کنند و همينطور احتمال پيدايش بيماري  قلبي در اين افراد  پايين مي آيد.

متخصصان به اين نتيجه رسيده اند که دارچين همانگونه که بيماري ديابت را کنترل مي کند ، به همان اندازه بر روي کلسترول خون و LDL  يا همان کلسترول بد اثر مي گذارد.

خطرات استفاده زياد دارچين

افرادي که آلرژي دارند نبايد از استفاده دارچين در غذاهاي خود اجتناب کنند ، زيرا دارچين موجب تشديد آلرژي نمي شود. اما اين نکته را فراموش نکنيد که ، اگر شما بسيار زياد از دارچين استفاده کنيد بايد اثرات بد آن را بپذيريد.

اثرات بد دارچين عبارت است از: التهاب يا ورم کردن پوست، زخم ها و ترک هاي گوشه دهان و همينطور سوزش معده.

دارچين از لخته خون جلوگيري مي کند، اما زيادي آن در خون باعث مشکلات خوني و گردش خون مي شود به خصوص اگر با داروهايي که موجب رقيق شدن خون مي شود مانند: آسپرين همراه باشد مشکلات را دو چندان مي کند.

شما خواننده محترم مي توانيد دارچين را در چاي يا قهوه خود بريزيد يا روي ماست بپاشيد و يا با پنير نوش جان کنيد و به طور کلي مي توان هزاران ماده غذايي را با دارچين طعم دار کرد.

اميدوارم شما از همين امروز براي سلامتي خود قدم برداريد و از نعمات بيشمار خداوند بهترين استفاده را بکنيد.  

مريم سجادپور

متخصص تغذيه