اثرات هورمونی سویا در زنان ( در دوران پیش از یائسگی ) و مردان
این مطالعات توسط Mindy Kuzer در دپارتمان علوم غذا و تغذیه دانشگاه Minnesota و ST. Paul , MN  انجام گرفته است.
در طی سالهای اخیر توجه زیادی نسبت به امکان اثرات هورمونی ایزوفلاونهای سویا ( هم در مورد مردان وهم در مورد زنان ) شده است طبق مطالعات، مصرف سویا بیانگر اثرات بالقوه جلوگیری کننده آن از سرطان، در دوران پیش از یائسگی زنان است ( افزایش طول سیکل قاعدگی و سطوح هورمون جنسی و کاهش سطوح استروژن).
سابقا در مورد مردان، نگرانیهای نسبی وجود داشت به این عنوان که مصرف فیتواستروژنها ممکن است اثرات معکوس بر روی باروری مردان ( مثل کم شدن سطوح تستوسترون و کیفیت منی ) داشته باشد، درحالیکه مطالعات و بررسیها در روی زنان همیشه از اثرات مفید آن پشتیبانی می کرد.
در مرکز نام برده 7 مطالعه برای کنترل فاز سیکل قاعدگی انجام شد. طبق این مطالعات مصرف 200-32 میلی گرم ایزوفلاون در روز نشان دهنده افزایش طول سیکل قاعدگی و کاهش غلظتهای استرادیول در خون و پروژسترون و سیکل گونادوتروپین و هورمون جنسی بود. چندین مطالعه نیز افزایش درجات استروژنها را در ادرار نشان داد.
با اینکه گزارش شده است که مصرف سویا و ایزوفلاونها اثرات استروژنیک در پستان دارد ولی به نظر نمی آید تاثیری روی اندامهای آندومتریوم در زنان، پیش از یائسگی داشته باشد.
ضمنا دو مطالعه اخیر در زمینه اثرات هورمونی ایزوفلاونهای سویا در مردان انجام شده که نتیجه آن نشان دادکه در مردانی که مصرف کننده غذاهای سویایی (70-40 میلی گرم در روز ایزوفلاون) بودند، هیچ اثری روی هورمونهای پلاسما و کیفیت منی آنها نداشته است. و به این ترتیب این مطالعات از نگرانی در باره اثرات سویا بر روی هورمونهای تناسلی و کیفیت منی در مردان،پشتیبانی نمی کند.