تغذيه مناسب در ترميم زخمهاي ناشي از سوختگي تاثير فراوان دارد ?

بيمارستان سوانح و سوختگي امام موسي كاظم (ع) اصفهان گفت : تغذيه مناسب و مايعات بدون مواد اضافي (كمپوت و پودرهاي شربت ) در ترميم زخمهاي سوختگي تاثير فراواني دارد.

“دكتر محمود عمراني فرد ” در سمينار سوختگي و جراحي پلاستيك كه پنجشنبه در تالار اجتماعات بيمارستان “شهيد صدوقي” اصفهان برگزار شد، افزود :
ويتامين‌ها و پروتيين‌هاي موجود در ميوه‌ها و برخي از غذاها و تنقلات مانند ماهي ، جگر (بخارپز) گردو ، پسته ، موز و آناناس در سرعت بخشيدن به ترميم زخم و خون‌سازي تاثير قابل توجهي دارد.

وي گفت : در كشور ما افرادي كه دچار سوختگي بالاي ? ??درصد مي‌شوند معمولا از بين مي‌روند، در حاليكه در برخي كشورهاي غربي با تغذيه مناسب، بيمار نجات پيدا مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه مهمترين مشكلات تغذيه‌اي در كشور ما فقر فرهنگي و اقتصادي است، افزود : نداشتن كارشناسان تغذيه در تيم درماني، بي‌توجهي به نيازهاي تغذيه‌اي بيماران ، مستند نبودن مراقبتهاي غذايي بيماران، هماهنگ نبودن اعضاي تيم درماني و نبود مشاوره تغذيه با توجه به وضعيت بيمار بستري ، از مشكلات موجود در اين زمينه است.

عمراني‌فرد اظهار داشت: بايد جايگاه كارشناس تغذيه در بيمارستانها تقويت شود، كه دراين خصوص به ازاي هر ? ??تخت بيمارستاني يك كارشناس تغذيه مورد نياز است در حالي كه اين ميزان در زمان حاضر يك كارشناس براي ? ???تخت است.

وي با تاكيد بر اينكه موضع سوخته بايد از هر گونه تماس با گرد و خاك و بوي غذاي سرخ كرده دور باشد، گفت : متاسفانه توجه نكردن به اين نكات باعث شده است كه بسياري از زخم هابعد از درمان و يا عمل جراحي دچار عفونت شود، كه اين براي بيمار بسيار خطرناك است.

وي از كودكان زير ? ??سال به عنوان آسيب پذيرترين قشر در برابر حوادث ياد كرد و افزود: بر اساس آخرين آمار كشوري، سوختگي كودكان با شيوع ??/?? درصد از كل حوادث، بيشترين ميزان حادثه گزارش شده است.

وي افزود : بنابر اين خانواده‌ها و مسوولان مهد كودكها بايد در اين زمينه علاوه بر آموزش كودكان ، هر گونه وسايل و اشيا آتش زا را از دسترس آنها دور كنند.