غذاهاي پوست

بر خلاف بدن، پوست شما نياز به توجه مخصوص تغذيه اي دارد تا سالم و زيبا به نظر برسد. سعي کنيد تا اين غذاها را در برنامه رژيم غذايي خود بگنجانيد تا پوست و بدني سالم داشته باشيد.
سوپ صدف

سوپ هويج و پرتغال

سوپ اسفناج

سوپ خيار و نعناع

سوپ نخود، نعناع و کاهو

سوپ سيب و هويج

له ماهي خال دار دودي

جگر سياه و مرغ

سالاد جعفري و گوجه فرنگي (سالاد لبنانيک)

سالاد آوکادو و کنگر فرنگي

مرغ با خربزه، انگور و مارچوبه

سالاد گلابي و گردو شاهي آبي (ترتيزک آبي)

لازانياي ماهي آزاد و ليمو

ماهي خال دار دودي به همراه پاي ماهي اسفنجاي

گوشت قلقلي با نعناع به همراه سس ماست

کمپوت ميوه

مرکبات در کارامل

سيب و انجير خرد شده به همراه جو

سيب و آلو همراه با دارچين

پن کيک توت جنگلي


انواع حمام هاي گياهي عبارتند از :

حمام هاي عطرآگين: که در آن از گلها و گياهان معطر مانند گل سرخ، بهار نارنج، ياسمن، سنبل، نعناع و ... استفاده مي شود.

حمام هاي شفابخش: که به عنوان درمان کننده هم مي توان از آنها استفاده کرد و داراي ويتامين هاي فراوان مي باشند و درسالم سازي پوست بسيار موثر بوده مانند: زيرفون و نعناع.

حمام هاي تقويت کننده: که از روغن هاي گياهي و مقداري آب، تشکيل شده اند و در تقويت پوست و سلامت و شادابي آن بسيار موثر مي باشد. مانند روغن بادام، روغن آفتابگردان ، روغن دانه کتان و غيره.

حمام هاي نيم تنه : اين نوع حمام ها براي سلامت و شادابي ، در انواع مختلف مي باشد که براي اين گونه حمام ها بايد مقداري مناسب و متناسب از گياهان مورد نظر را در کيسه پارچه اي ريخته و در يک ليتر آب جوش براي ساعتي خيس نماييد و سپس به مدت 10 الي 15 دقيقه با حرارت ملايم بجوشانيد و دم کنيد و ازعصاره آن در حمام نيم تنه استفاده کنيد. آب وان بايد کاملا داغ و قابل تحمل باشد . قابل ذکر است که چنانچه در موقع حمام از کيسه محتوي دارو به عنوان کمپرس بر روي مواضع مورد نظر استفاده شود ، اثرات مفيدتري خواهد داشت.

حمام شير: اين حمام مخصوص ژرژ ساند نويسنده فرانسوي بوده، که داراي پوست لطيف و سالمي نيز بوده است. تنها عامل اين سلامتي و جواني را در حمامي که مي نموده است ، مي دانسته است. براي آماده کردن اين حمام به مواد زير نيازمنديد:
ابتدا 100 گرم بي کربنات سديم را با ، 225 گرم نمک مخلوط کنيد و در يک ليتر آب ، حل نماييد، سپس 85 گرم عسل را در سه ليتر شير بريزيد و حل کنيد. مواد به دست آمده را در وان بريزيد و خوب هم بزنيد و بعد به مدت 10 تا 15 دقيقه در وان، استراحت کنيد.

حمام توت فرنگي: اين حمام مخصوص مادام تالين يکي از زيبايان تاريخ بوده است و به طور کلي خانم هاي زيبا در آب توت فرنگي و تمشک حمام مي کرده اند و سپس با شير و اسانس  گل، آبکشي مي کرده اند، تا پوست بدنشان خوشبو و شاداب شود.

حمام آب دريا: آب دريا به دليل داشتن املاح معدني، بسيار مفيد است اما هميشه در دسترس نيست. پس بهترين راه اين است که با افزودن  املاح ويژه دريا به آب وان، براي خود، آب دريا درست کنيد. براي اين کار 225 گرم سولفات منيزيوم و 500 گرم کلريد منيزيوم را به آب وان بيفزاييد و براي اين که خوشبو شود کمي اسانس نعناع يا اکاليپتوس به آن بيفزاييد.

حمام براي رفع خستگي: دوش سرد و گرم به تناوب، خستگي را از پوست مي گيرد. اين کار زماني نتيجه بهتري خواهد داشت که زير دوش آب گرم بايستيد و با دوش دستي آب سرد به بدن بپاشيد، به طوري  که پوست ، دو درجه حرارت مختلف را يکجا دريافت  و حس کند.

حمام نيم تنه براي رفع خستگي: يک مشت از گل و برگ پنيرک و يا برگ و ريشه و يا گل و ريشه آن را و يا بهتر، يک مشت از مخلوط همه آنها را در يک ليتر آب جوش ريخته ، از اين محلول تهيه شده جهت رفع خستگي دست و پا و يا در حمام استفاده شود.

·    مشتي از گياه خشک شده دارواش را در يک ليتر آب ، جوشانيده و روزانه يکبار دست و پا را حمام مي دهند.

·      مايع مورد استفاده از پوست ساقه زالزالک تهيه مي شود. دو قسمت از پوست خرد شده را ، در يک ليتر آب مي ريزند و بعد از تهيه محلول دوبار در روز، جهت رفع خستگي از آن استفاده مي کنند.
حمام نيم تنه براي بهبود ناراحتي هاي پوستي: مقدار نيم کيلو جو و نيم کيلو سبوس را درکيسه پارچه اي ريخته و در يک ليتر آب جوش، براي ساعتي خيس کنيد و سپس به مدت 10 الي 15 دقيقه با حرارت ملايم بجوشانيد و دم کنيد  و از عصاره آن در حمام نيم تنه استفاده کنيد

آب وان بايد کاملا داغ ولي قابل تحمل باشد. قابل ذکر است که چنانچه در موقع حمام از کيسه محتوي دارو به عنوان کمپرس بر روي مواضع مورد نظر استفاده شود مفيدترخواهد بود.

حمام نيم تنه براي بهبود زخم هاي پوستي: جوشانده بومادران به صورت لوسيون و استفاده از اين محلول به صورت حمام دست و پا يا به صورت کمپرس ، براي درمان زخم ها و ضدعفوني کردن آنها مفيد است.

حمام نيم تنه براي تميز کردن پوست هاي چرب: مواد تشکيل دهنده آن از اين قرارند: بومادران، برگ ليمو، برگ گل شمعداني

حمام نيم تنه براي پوستهاي حساس: يک و نيم مشت از ريشه تازه يا خشک شده و برگ هاي باباآدم را، در يک ليتر آب گرم ريخته تا محلول شست و شو تهيه گردد. با اين محلول روزانه دو تا سه بار حمام پوست ميگيرند.

حمام نيم تنه براي زه کشي پوست: مواد تشکيل دهنده آن از اين قرارند: شکوفه پرتغال، برگ هاي گل رز، گلبرگ هاي رز و مادگي آن و پوست درخت بيد.

حمام نيم تنه نرم کننده براي از بين بردن چين و چروک پوست: مواد تشکيل دهنده آن از اين قرارند: رازيانه ، گلبرگ، رز، گل آقطي، گل زيزفون.

حمام نيم تنه مرطوب کننده: مواد تشکيل دهنده آن از اين قرارند: شکوفه پرتغال، برگ هاي گل رز، گلبرگ هاي رز و مادگي آن و پوست درخت بيد.

حمام نيم تنه آرام کننده پوست: يک مشت از برگها و گلهاي بادام شيرين را ، همراه 40 گرم از پوست ميوه و پوست ساقه گياه، در يک طشت پر از آب گرم ريخته  و روزانه دو بار با اين محلول ، حمام نماييد.

حمام نيم تنه آرامش دهنده: يک مشت گياه تازه يا سه تا چهار مشت از گياه خشک شاه تره را ، در يک ليتر آب مي ريزيد و بعد از تهيه محلول، از آن در حمام نيم تنه روزي يکبار استفاده نماييد.

حمام نيم تنه لينت بخش: يک مشت کامل از ميوه، برگ و ريشه انگور فرنگي قرمز را در يک ليتر آب مي ريزيد. حمام با اين مايع يک يا دو بار در روز توصيه شده است.

حمام نيم تنه براي تقويت و آرامش دهنده: نيم مشت تا يک مشت از گياه مرزنگوش را، در يک ليتر آب ريخته، محلول حمام به دست مي آيد.

حمام نيم تنه براي تقويت پوست: دو تا سه مشت از آويشن را، در يک ليتر آب مي جوشانيد و از اين محلول جهت حمام دست و پا استفاده مي کنيد.
حمام نيم تنه مقوي براي پوست و خوشبو کننده آن : جوشانده 200 گرم گياه خشک شده اسطوخودوس را در وان حمام بريزيد و به مدت 20 الي 25 دقيقه در آن دراز بکشيد.

حمام نيم تنه براي لطافت و خوش بويي پوست: يک مشت از گلهاي خشک شده نارنج را در يک ليتر آب ريخته ، از اين محلول تهيه شده، در وان حمام ريخته و حمام نيم تنه بگيريد.

حمام نيم تنه براي لطافت پوست: يک مشت ، مخلوط ريشه و برگ ختمي را به ازاي يک ليتر آب جوشيده به کار مي برند يا دو گرم گل ختمي در يک ليتر آب مخلوط کرده و از اين محلول براي حمام هاي نيم تنه استفاده مي کنند.

حمام نيم تنه لطيف کننده: اين حمام ، حمام با سرکه سيب است. با افزودن يک فنجان سرکه سيب به آب وان مي توانيد اسيد پوست را تامين کنيد .

حمام نيم تنه براي نرمي و لطافت پوست: يک مشت از ميوه و گل گياه آلوچه را، در يک ليتر آب ريخته ، محلول تهيه شده را جهت حمام دست و پا به کار ببريد.

حمام نيم تنه براي سفيد شدن پوست: 1 ليتر شير که سرشير آن کاملا گرفته شده را به آب ولرم وان حمام اضافه کرده و به مدت 20 دقيقه در آن دراز بکشيد.

حمام نيم تنه براي شادابي و لطافت پوست: مقداري برگ توت رادر آب بريزيد و پس از مدتي برگ ها را از ظرف خارج کنيد و آب آنرا به آب وان بيفزاييد. اين حمام دوباره پوست رازنده مي کند.

حمام نيم تنه براي زيبايي پوست و نرمي دست و پا: نيم مشت اسطوخودوس را، در يک ليتر آب ريخته تامحلول حمام تهيه شود. براي حمام کامل ، يک بسته بزرگ از اين گياه را در وان حمام ريخته و با اين محلول شست و شو ، تمام بدن را حمام نماييد.

حمام نيم تنه براي زيبايي و نرمي پوست: مواد تشکيل دهنده آن از اين قرارند: جوانه کاج خشک شده و دم شده در آب جوش