آشپزي با گوشت چرخ شده آماده ماهي( فيتوفاگ)

مقدمه :

محصول جديد توليدي شرکت کيان ماهي خزرکه بنام " فيتو" ببازار مصرف عرضه شده است گوشت خالصي از تازه ترين ماهي فيتو فاگ يا آزاد پرورشي است که تحت نظر متخصصين امر و با دستگاهها و ماشين آلات تمام اتوماتيک و در محيط کاملاً بهداشتي تهيه گرديده است . اين محصول در بسته بندي هاي نيم کيلويي و يک کيلويي و با قيمتي بسيار مناسب عرضه شده که شما و عزيزان بدون زحمت پاک کردن ماهي و نگراني از خارهاي ماهي آن مي توانيد با ابن گوشت آماده انواع و اقسام غذاها مانند : پيتزا – ماکاروني – پيراشکي – رولت ماهي و کباب ماهي و .......... را تهيه و نوش جان نماييد .

ترکيبات موجود در100گرم اين محصول که ماهي خالص مي باشد شامل موارد زير است :

پروتئين                                7/16  گرم

پروتئين قابل هضم                   2/15  گرم

چربي                                  03/5  گرم           

کلسيم                                   32/0 گرم    

فسفر                                    26/0 گرم

انرژي                                 1070 کيلوکالري

با توجه  به نظر محققين و دانشمندان علوم و تغذيه که گوشت ماهي را بدليل وجود اسيدهاي چرب امگا3 و آنتي اکسيدان ، کنترل کننده بسياري از بيماريهااز جمله بيماريهاي قلبي عروقي – دردهاي مفاصل – آلزايمر- گواتر – آسم – هپاتيت – افسردگي – کليه  اختلالات عصبي و رفتاري ... مي دانند ، ما نيز توصيه مي کنيم اين محصول عالي را در اکثر خوراکهاي مصرفي روزانه جايگزين گوشت قرمز نموده و با سليقه ويژه بانوان محترم سفره غذايي رنگيني براي تمام اعضاء خانواده فراهم نماييد.

علاقمندان مي توانند جهت اطلاعات بيشتر با آدرس و تلفن هاي دفتر همياران دريان : تهران – خ ستارخان – خ باقرخان – پ 41 – طبقه همکف   6948494 – 6937582 تماس حاصل نمايند .

دستورات آشپزي با گوشت چرخ کرده ( فيتو )

لوبيا پلو با ماهي                   

مواد لازم براي چهار نفر : 1- ماهي (فيتو)    250 گرم    2- لوبيا سبز سرخ شده      200 گرم   3- برنج آبکش شده  چهار پيمانه   4- زعفران دم شده   3 قاشق چايخوري    5- پودر سير     1 قاشق سوپخوري   6- نمک و فلفل    به ميزان لازم  7- زيره آسياب شده   1 قاشق چايخوري   8- دارچين    1 قاشق مرباخوري    9- کره    200 گرم

10- روغن     100 گرم    11- پياز داغ    2 قاشق سوپخوري   12- رب گوجه فرنگي    يک دوم پيمانه

طرز تهيه :

براي تهيه خوراک و سس اين غذا ابتدا روغن را در ظرفي مناسب ريخته ، پياز ، نمک و فلفل را به آن اضافه کرده روي حرارت قرار دهيد . گوشت ماهي را به سس اضافه نمائيد و تفت دهيد. سر و دم لوبيا را بگيريد و در ابعاد نيم سانتيمتري برش بزنيد و سرخ کنيد و به اين سس اضافه نمائيد . همچنين رب گوجه فرنگي را به مواد قبلي بيفزائيد و 3 پيمانه آب روي آن بريزيد . پودر سير را هم اضافه کنيد وقتي جوش آمد حرارت را کم کنيد و بگذاريد تا به روغن افتد . بعد دارچين و زيره را اضافه کنيد و هم بزنيد . تا اينجا غذاي مورد نظر آماده شده است .

يک قابلمه مناسب انتخاب کنيد و کمي کره ته آن قرار دهيد ، مقداري از برنج آبکش شده را  روي آن بريزيد ، بعد يک لايه از خوراک را روي آن برنج بکشيد و اين کار را به همين ترتيب ادامه بدهيد تا برنج و خوراک شما تمام شود . در پايان زعفران  را در چند قسمت برنج بريزيد و دم کن را  روي برنج قرار دهيد . حرارت را متوسط کنيد  وقتي غذا بخار کرد حرارت را کم کنيد تا کاملاً دم بکشد .



ماکاروني ماهي

مواد لازم براي چهار نفر : 1- ماهي (فيتو)    500 گرم  2- ماکاروني    1 بسته   3- پياز رنده شده    1عدد متوسط   4- هويج نگيني خرد شده    1 پيمانه    5- کنسرو نخود فرنگي   1 پيمانه   6-  سير خرد شده   5 حبه     7- رب گوجه فرنگي    3 قاشق غذاخوري    8- نمک و فلفل   به ميزان لازم    9- تخم گشنيز و زيره آسياب شده   1 قاشق مربا خوري   10- آبليمو   يک سوم پيمانه    11- زرد چوبه    به ميزان لازم    12- روغن يا کره    250 گرم   13- کره   250 گرم    .

طرز تهيه :

پياز را داخل يک ماهيتابه مناسب ريخته و کره را به آن اضافه کنيد و روي حرارت قرار دهيد تا آب پياز جمع شود  بعد سير رنده شده را به آن اضافه کنيد و تفت دهيد و بعد ماهي را اضافه کنيد و تفت دهيد . نمک و فلفل و يک قاشق چايخوري زرد جوبه را افزوده تفت دهيد . ادويه را نيز اضافه کنيد و همه را با هم مخلوط کنيد و رب گوجه فرنگي را نيز اضافه کرده تفت دهيد . سپس هويج و نخود فرنگي را اضافه و با هم مخلوط نمائيد . کمي سرخ کرده و در آخر آبليمو و يک پيمانه آب به اين مواد اضافه کنيد . حرارت را کم کرده در ظرف را بگذاريد تا به روغن بيفتد . داخل يک قابلمه مناسب را چرب کرده ماکاروني آبکش شده و سس ماهي را که آماده کرده ايد به ترتيب در لايه هاي مختلف قرار دهيد . روي آن را دمکن بگذاريد و با حرارت ملايم گاز بمدت 35 دقيقه بپزيد.            



کتلت ماهي

مواد لازم براي چهار نفر : 1- ماهي (فيتو)    1 کيلوگرم    2- سيب زميني پخته و رنده شده    2 عدد متوسط  3-  سيب زميني خام رنده شده   3 عدد متوسط   4- پياز رنده شده    1 عدد متوسط     5- سير رنده شده   1 قاشق  سوپخوري     6- آبليمو    يک چهارم پيمانه     7- پيازچه ساطوري شده    يک چهارم پيمانه    8- تخم مرغ    2 عدد   9- نمک و فلفل   به ميزان لازم     10- ادويه  1 قاشق چايخوري     11- روغن     به مقدار لازم .

طرز تهيه :

ماهي (فيتو) را داخل يک کاسه بزرگ ريخته و به ترتيب پياز رنده شده ، سير ، سيب زميني  پخته و خام  رنده شده ، آبليمو ، پيازچه ساطوري شده ، تخم مرغ ها و نمک و فلفل را بيفزاييد . اين مخلوط را خوب ورز دهيد تا تمام مواد بصورت کامل با هم مخلوط شوند .  روغن را داخل تابه ريخته ، روي حرارت قرار دهيد تا گرم شود . از مخلوط به اندازه يک نارنگي کوچک برداشته ، به کمک دست آن را بصورت بيضي فرم دهيد و در روغن سرخ کنيد . کتلت هاي سرخ شده را در ديس مناسب قرار دهيد و اطراف آن را با گوجه فرنگي و سبزيجات تزئين نمائيد .

کباب تابه اي ماهي   

مواد لازم براي شش نفر : 1- ماهي (فيتو)    1 کيلوگرم    2- گوجه فرنگي   5 عدد   3- پياز حلقه شده   1 عدد    4-  پياز رنده شده    1 پيمانه     5-  فلفل دلمه اي     2 عدد    6- نمک و فلفل     به ميزان لازم     7- سماق   1 قاشق غذاخوري    8- آبليمو   يک چهارم پيمانه     9- پودر سير    1 قاشق مرباخوري     10-  روغن    يک سوم پيمانه .

طرز تهيه :

گوشت خالص ماهي را داخل ظرفي مناسب قرار داده  پياز رنده شده را روي آن بريزيد . نمک و فلفل ، آبليمو و پودر سير را به آن اضافه کنيد و خوب ورز دهيد. يک ماهيتابه مناسب انتخاب کنيد مايه را داخل آن پهن کنيد و پياز ورقه شده و فلفل دلمه اي حلقه شده را روي آن بچينيد . يک دوم پيمانه آب و يک سوم پيمانه روغن روي آن بريزيد  در ظرف را بگذاريد و به مدت 5 دقيقه روي حرارت ملايم قرار دهيد . سپس در ظرف را برداشته با کاردک مخصوص آشپزي کباب رابه چند قسمت برش داده و برگردانيد و سماق را روي کبابها بريزيد و درب ماهيتابه را بسته تا آب آن تبخير شود وقتي هر دو طرف کبابها طلايي شد ، گوجه فرنگي ها را حلقه حلقه کرده روي کباب قرار دهيد . درب ماهيتابه را مجدداً بگذاريد تا  گوجه ها هم بپزد . اين کباب را معمولاً با پلو سرو ميکنند.  

فلافل  ماهي   

مواد لازم براي چهار نفر : 1- ماهي (فيتو)    300 گرم   2- نخود خيس شده   400 گرم    3- پودر  زيره سبز    1 قاشق مرباخوري    4- تخم مرغ   2 عدد     5- پياز رنده شده      1 عدد متوسط     6- سير له شده   2 حبه   7- گشنيز  خرد شده    3 قاشق سوپخوري   8- بکينگ پودر    1 قاشق غذاخوري    9-  نمک و فلفل ، زرد چوبه  و روغن به ميزان لازم .  

طرز تهيه :

ابتدا ماهي ، نخود چرخ شده ، پياز رنده شده ، سير له شده و گشنيز کاملاً ساطوري شده را با هم مخلوط کرده سپس پودر زيره ، نمک ، بکينگ پودر ، فلفل و زرد چوبه  را به مواد اضافه کرده و خوب ورز دهيد تا مخلوط شود . سپس از مواد به اندازه يک گردو برداشته و در روغن فراوان سرخ کنيد . اين غذا را همراه نان باگت ، خيار شور ، کاهو و گوجه فرنگي سرو ميکنند .

ساموساي هندي با  ماهي   

مواد لازم براي چهار نفر : 1- ماهي (فيتو)    300 گرم    2- سيب زميني متوسط   3 عدد   3- گشنيز خرد شده    3 قاشق غذاخوري    4- پياز خرد شده   1عدد متوسط   5- پودر زيره    1 قاشق  مرباخوري    6-  پودر سير   1 قاشق چايخوري   7-  فلفل قرمز    به ميزان لازم     8- شنبليله خشک   2 قاشق مرباخوري    9- نمک و زرد چوبه     به ميزان لازم      10- روغن براي سرخ کردن      به ميزان لازم .   

طرز تهيه :

درون تابه کمي روغن ريخته سپس پياز را در آن تفت ميدهيم و ماهي را به آن اضافه کرده همراه نمک و زرد چوبه آن را خوب تفت مي دهيم . سپس فلفل و سير را همراه پودر زيره ، پودر تخم گشنيز ، پودر سير ، شنبليله خشک و گشنيز تازه به مواد درون تابه اضافه کرده خوب تفت ميدهيم . حالا سيب زميني خرد شده را به مواد اضافه کرده و مواد را از روي حرارت برداشته و مقداري از مواد را روي هر تکه نان قرار داده و بصورت مثلثي آن را پيچيده و در روغن سرخ کرده ميل مي کنيد .

اسمک ماهي    

مواد لازم براي چهار نفر : 1- ماهي (فيتو)    400 گرم     2- سير له شده   2 حبه   3- پنير پيتزاي ورقه اي  1 بسته   4- قارچ خرد شده   100 گرم     5- سس قرمز   2 قاشق سوپ خوري    6- آويشن    1 قاشق مرباخوري   7- نمک و فلفل    به ميزان لازم     8- نان تست     1 بسته .

طرز تهيه :

ابتدا در قابلمه اي سير و ماهي را کاملاً با هم تفت داده و سپس نمک و فلفل را به آنها افزوده و بعد قارچ خرد شده و آويشن را به مواد اضافه کرده خوب تفت مي دهيم ، سپس درب ظرف را مي گذاريم . کمي که نرم شد مواد را از روي حرارت بر ميداريم و نان تست را در دستگاه ساندويچ ساز قرار مي دهيم . به اين صورت که در کف آن يک تکه نان قرار داده و روي آن را با کمي سس قرمز آغشته کرده سپس مقداري از مواد (حدوداً 1 قاشق غذاخوري ) روي سطح نان پهن مي کنيم . سپس يک لايه پنير پيتزا را روي سطح نان قرارداده و يک تکه نان ديگر هم روي مواد قرار مي دهيم . دستگاه را به مدت 5 تا 7 دقيقه روشن مي کنيم تا دو طرف نانها کاملاً برشته شود .  




دستورات پخت انواع خوراک با ميگو ))

مواد لازم براي تهيه سس ميگو:



4 قاشق سوپخوري
سس سويا (تيره) dark

2 قاشق سوپخوري
مري سس

2 قاشق سوپخوري
عسل

1 قاشق سوپخوري
زنجفيل

1 قاشق سوپخوري
نشاسته ذرت

2 قاشق سوپخوري
سرکه سيب

2/1 پيمانه
شير نارگيل

2/1 پيمانه
آب

2 حبه
سير رنده شده


طرز تهيه :

ميگوها را پاک کرده سپس در مايع (سويا سس و روغن يا فيش سس و زنجفيل تازه را با هم مخلوط کرده) قرار مي دهيم تا چند ساعت بماند و مزه بگيرد سپس دور آن را با ساقه پيازچه پيچيده در خمير آماده شده فرو برده در روغن فراوان و داغ سرخ مي کنيم و از سس که آماده کرده ايم در کنار آن گذاشته سرو مي کنيم .

ميگو پلو- براي 4 نفر

ميگوي آماده شده
نيم کيلو

رب گوجه فرنگي
2 قاشق سوپ خوري

آب گوشت
يک ليوان

کره
150 گرم

آرد
يک قاشق سوپ خوري

پودر کاري
يک تا دو قاشق سوپ خوري

خامه
100 تا 150 گرم

برنج
نيم کيلو

تخم مرغ پخته شده
3 تا 4

نمک
به قدر کافي


طرز تهيه:

برنج را با 100 گرم روغن و کمي نمک به شکل کت? ساده طبخ مي کنيم بعد به طريق زير سس اين خوراک را آماده مي نمائيم. آرد را با 50 گرم کره کمي سرخ ميکنيم. رب گوجه فرنگي را در آب گوشت حل کرده حرارت زير آرد را ملايم مي نماييم و آب گوشت را کم کم داخل آرد سرخ کرده مي ريزيم بهم مي زنيم تا سس کاملاً لطيف شود. کمي نمک و پودر کاري را اضافه مي کنيم بعد از 2 تا 3 جوش در صورتيکه سس کمي غليظ بود کمي آب مي ريزيم و ميگوهاي آماده شده را اضافه مي کنيم. ظرف گرد قشنگي را انتخاب مي کنيم ميگو را از روي آتش بر مي داريم خامه را با آن مخلوط مي کنيم و آنرا وسط ظرف مي ريزيم و برنج را به شکل دايره دور ميگو مي کشيم و تخم مرغها را چهار قاچ کرده و اطراف برنج را با تخم مرغ و چند برگ جعفري تزيين مي نماييم.



ميگو با برنج

مواد لازم  براي  شش نفر :  ميگو  1 کيلوگرم  -  برنج  1 کيلوگرم – لوبيا سبز  نيم کيلوگرم  - پياز  200 گرم – رب گوجه فرنگي  200 گرم – کاري 1 قاشق مرباخوري – زرد چوبه 1 قاشق چايخوري – دارچين  1 قاشق غذاخوري – زعفران آب شده  1 قاشق غذاخوري – نمک و فلفل به مقدار لازم .

طرز تهيه

پس از آب پز کردن ميگوها آنها را پاک کرده و بصورت درشت چرخ ميکنيم . سپس در پياز داغ سرخ کرده به آن زرد چوبه ، نمک و فلفل و کاري اضافه مي نماييم . لوبيا را به قطعات کوچک تقسيم کرده و مدتي در آب جوشانده و به مواد اضافه کرده سپس رب گوجه را در 2 ليوان آب حل کرده به مخلوط افزوده حرارت ميدهيم تا آب ان خشک شود . برنج خيس شده را در آب جوش ريخته و وقتي نيم پز شد آب آن را صاف مي نماييم ، کمي روغن ته قابلمه ريخته با سيب زميني يا نان کف آن را مي پوشانيم سپس يک لايه برنج و يک لايه ميگو ريخته و در آخر زعفران آب شده را با دارچين و کمي روغن مايع به روي برنج مي ريزيم و منتظر مي مانيم تا دم بکشد .  

سالاد الويه ميگو   

مواد لازم  براي هشت نفر :  ميگو  1 کيلوگرم – سيب زميني  5/1 کيلوگرم – خيار شور 1 کيلوگرم – تخم مرغ 8 عدد – کنسرو نخود فرنگي  3 قوطي – نمک به ميزان لازم – سس مايونز 1 شيشه – روغن زيتون  2 قاشق غذاخوري – خردل 1 قاشق غذاخوري – فلفل سياه يا سفيد 1 قاشق مرباخوري – سرکه  2 قاشق غذاخوري

طرز تهيه

ميگوها را در آب و نمک جوشانده و سپس پوست ميگوها و روده پشتي آنها را خارج مي کنيم . سپس آنها را شسته و با چرخ گوشت چرخ کرده يا با کارد به اندازه نخود آنها را ريز مي کنيم .  سيب زميني ها و تخم مرغها  را آب پز کرده و پس از پوست کندن به اندازه نخود فرنگي ريز مي کنيم و خيارشورها را نيز بهمبن ترتيب ريز مي نماييم . ميگوها و سيب زميني و تخم مرغ  و خيارشور و نخود فرنگي را در ظرف مناسب با روغن زيتون ، سرکه ، خردل و نمک و سس مايونز کامل مخلوط کرده و در ديس ريخته با کارد خوب صاف مي کنيم و براي تزيين از تربچه ، جعفري و زيتون استفاده مي کنيم .   

پيراشکي ميگو   

مواد لازم  براي شش نفر :  ميگوي پاک شده   5/0 کيلوگرم – نخود  200 گرم – پياز 2 عدد – گوجه فرنگي  100 گرم – جعفري ساطوري 100 گرم – آبليمو 1 قاشق غذاخوري – زرد چوبه  1 قاشق مرباخوري – زعفران آب شده 1 قاشق غذاخوري – فلفل سياه 1 قاشق غذاخوري – نمک به اندازه لازم .

طرز تهيه

ميگوي پاک شده را با نخود نيم پز پوست گرفته چرخ مي کنيم سپس با کمي پياز رنده شده مخلوط کرده و نمک و زرد- چوبه به آن مي افزاييم . بقيه پياز را در روغن تفت داده و گوجه ها را رنده مي کنيم سپس آبليمو و زعفران را افزوده با ميگو مخلوط کرده بمدت 10 دقيقه با ملايمت حرارت مي دهيم پس از آنکه آب گوجه فرنگي خشک شد شعله را خاموش مي کنيم . با مخلوط کردن 2 ليوان شير  1 ليوان آرد و 1 عدد تخم مرغ و 1 قاشق مرباخوري بکينگ پودر در کاسه کوچک  20*20 سانتيمتر چرب شده  قطعات نازک پنکيک درست کرده از مواد فوق 1 قاشق داخل لواش پنکيک ريخته لواش را مثل بقچه روي هم مي آوريم و محکم لوله مي کنيم و در داخل تابه بزرگ کمي روغن ريخته پس از داغ شدن پنکيک ها را در روغن گذاشته اطرافش را سرخ مي کنيم سپس در ديس چيده و با حلقه هاي گوجه فرنگي و جعفري تزيين مي کنيم .    

کتلت  ميگو   

مواد لازم  براي هشت نفر :  ميگوي پاک شده   1 کيلوگرم – سيب زميني 1کيلوگرم – تخم مرغ 3 عدد – پياز  50 گرم –بکينگ پودر 1 قاشق مرباخوري – زرد چوبه 1 قاشق چايخوري – نمک و فلفل به ميزان لازم .

طرز تهيه

ابتدا ميگوهاي پاک شده را چرخ کرده و با پياز رنده شده و سيب زميني آب پزو چرخ شده مخلوط مي کنيم . تخم مرغ -ها را شکسته پس از افزودن بکينگ پودر ، نمک و فلفل و زرد چوبه خوب بهم مي زنيم . ميگو و سيب زميني را با مايع تخم مرغ مخلوط کرده بصورت خمير يکنواختي در مي آوريم . از اين خمير با دست يا قالب کتلت تهيه کرده و روي سطح صاف که کمي آرد سوخاري جهت جلوگيري از چسبندگي روي آن قرار داده ايم گذاشته و کم کم آنها را در تابه حاوي روغن سرخ مي کنيم . پس از تزيين با جعفري و خيار شور ، ليمو ترش و نخود فرنگي سر سفره مي بريم .

شنيسل   ميگو   

مواد لازم  براي چهار نفر :  ميگو 1 کيلوگرم – تخم مرغ  3 عدد – آرد  5/1 ليوان – پياز  1 عدد – ماست  2 قاشق غذاخوري -  بکينگ پودر 1 قاشق غذاخوري – نمک و فلفل به ميزان لازم .

طرز تهيه

ميگو را در آب نمک چوشانده پس از خنک شدن پوست آن را جدا نموده و روده پشتي را خارج مي نماييم . پس از شستشو دوباره مي گذاريم تا کامل خشک شود . پياز را رنده کرده و آب آن را با تنظيف گرفته و روي ميگوها ميريزيم و نمک و فلفل مورد دلخواه را بر روي آن مي پاشيم . تخم مرغها را شکسته و خوب بهم مي زنيم سپس آرد را به آن افزوده ماست و بکينگ پودر را با کمي نمک اضافه نموده مجدداً بهم مي زنيم نا کاملاً مخلوط شوند هر کدام از ميگوها را به مايه حاصل از تخم مرغ و آرد و ماست فرو برده و در داخل تابه محتوي روغن داغ تا تبديل شدن به رنگ طلايي

سرخ ميکنيم  وقتي  تمام ميگوها به همين روال سرخ شدند در ديس چيده و از سيب زميني سرخ کرده و گوجه فرنگي و جعفري براي تزيين آن استفاده مي کنيم .

ماکاروني با   ميگو   

مواد لازم  براي شش نفر :  ميگو 1 کيلوگرم – ماکاروني 1 کيلوگرم – سيب زميني  200 گرم – پياز  100 گرم – رب گوجه فرنگي  4 قاشق – کاري 1 قاشق مربا خوري – زردچوبه  1 قاشق چايخوري – آب ليمو 2 قاشق غذاخوري – برگ بو يا ميخک  3 عدد – دارچين  ( در صورت تمايل )  10 گرم – زعفران آب شده 1 قاشق – نمک و فلفل بمقدار لازم .   

طرز تهيه

طبق معمول ميگوها را در آب نمک چوشانده و پس از خنک شدن پوست مي کنيم و روده پشتي آن را خارج مي نماييم و با استفاده از شبکه درشت چرخ مي کنيم (يا با کارد ميگوها را ريز مي کنيم ) پياز را به اندازه نخود خرد کرده در روغن سرخ مي کنيم و ميگوي چرخ کرده و زردچوبه را به مدت  يک دقيقه تفت مي دهيم .سپس رب گوجه فرنگي آب شده ، کاري ، نمک و فلفل و آبليمو و برگ بو يا ميخک را به آن افزوده بمدت 10 دقيقه مي جوشانيم . ماکاروني ها را حدود 10 دقيقه جوشانده سپس آبکش نموده بمدت  2 دقيقه در آب سرد مي ريزيم و مجدداً آبکشي مي کنيم . ته قابلمه را چرب نموده با سيب زميني يا نان لواش مي پوشانيم سپس بترتيب يک لايه ماکاروني و يک لايه ميگو مي ريزيم تا کليه مواد تمام شود . آنگاه زعفران آب شده و دارچين را ريخته  30 دقيقه بملايمت حرارت مي دهيم .   














تميز کردن ميگو

براي تميز کردن ميگو مقدار ميگويي را که مورد نياز است را برداشته و اجازه بدهيد به تدريج از حالت انجماد خارج شود و يا با جريان ملايم آب سرد اين کار را انجام دهيد. از آنجايي که ميگوي پرورشي 48 ساعت قبل از برداشت تغذيه نمي شود معمولا روده آن خالي است، به همين دليل طول عمر نگهداري آن بيشتر است. براي تميز کردن ميگو وقتي از حالت انجماد خارج شد ميگو را طوري در دست بگيريد که کمر آن به طرف بالا باشد و اگر راست دست هستيد سر سمت راست باشد. پس سر ميگو را با يک حرکت چرخشي رو به سمت بالا همراه با کشش جدا کنيد در اين صورت بخش عمده اي از روده نيز همراه با سر خارج مي شود. دقت کنيد در اين حالت بايد انگشت دست راست محکم به آخرين محل اتصال سر به بدن فشار بدهيد و بعد آن را بچرخانيد .
بعد از جدا شدن سر ميگو، آن را در جهت قطر 90 درجه بچرخانيد طوري که پاهاي آن به طرف خودتان و کمر به سمت رو به رو باشد بعد انگشت شست خود را محکم بين محل اتصال پا به بدن فشار دهيد تا پاها جدا شود در مرحله بعد انگشت شست را بين پوست و بدن قرار داده و با يک حرکت چرخشي مانند جلد کتاب که باز مي شد پوست ميگو را جدا کنيد. براي درآوردن روده يک شکاف طولي در سمت کمر بدهيد و با نوک يک چاقو روده را خارج کنيد.




اقتصادي بودن ميگو

علي رغم تصور عامه مردم در صورتي که ميگو در سبد خانواده قرار بگيرد بسيار اقتصادي مي باشد. براي اقتصادي بودن يک ماده خوراکي تنها نبايد به قيمت واحد وزني آن کالا توجه نمود بلکه با توجه به نوع آماده سازي و طبخ، مقدار پولي که به ازاي يک پرس غذا پرداخته مي شود را بايد در نظر گرفت. اگر مقايسه کنيد در صورتي که از غذاهاي لوکس استفاده شود با يک کيلوگرم ميگو به راحتي از 6 تا 7 نفر مي توان پذيرائي کرد.
در صورتي که در غذاهايي که ميگو به صورت همراه با مواد ديگر استفاده شود براي تعداد بيشتري مي توان غذا تهيه نمود ولي اگر حتي همان ميانگين 6 تا 7 نفر را در نظر بگيريم در مقايسه با غذايي که براي 6 يا 7 نفر با گوشت مرغ و ماهي مي توان تهيه کرد مطمئنا اگر ميگو ارزان تر نباشد گران تر نيست که با توجه به ارزش غذايي بسيار بالاي ميگو هزينه بالايي نيست. البته نکته اي که بايد ذکر شود انتخاب نوع ميگويي که خريداري مي شود نيز در اين امر دخيل است.
بر خلاف تصور عامه ميگوهاي درشت يا به اصطلاح شاه ميگو به دليل مسن بودن ميگو و سفت شدن عضلات آنها و به زبان ديگر پير شدن آنها در مقايسه با ميگوهاي کوچکتر خوشمزه نيست و ميگو نيز مانند ساير جانوران مثل مرغ، گاو، گوسفند، نوع کوچکتر آن خوشمزه تر است.
دليل اصلي تفاوت قيمت در ميگوهاي ريز و درشت درصيد ضايعات آن است در ميگوهاي بزرگ حدود 30% کل بدن ضايعات (سر و دم و پوست) است و در ميگوهاي متوسط اين عدد به 35% تا 40% مي رسد در صورتي که در ميگوهاي خيلي ريز اين عدد نهايتاً به 50% مي رسد که با توجه به تفاوت درصد ضايعات تفاوت قيمت خيلي زياد ميگوهاي درشت اندازه با کوچک اندازه کمي غيرمنطقي به نظر مي رسد.




ارزش غذايي ميگو

جدول مقايسه ترکيبات در 100 گرم گوشت گاو و گوسفند کم چرب و ميگو



ئيدرات کربن(گرم)
چربي(گرم)
پروتئين(گرم)
کالري


1.5
0.8
18.1
91
ميگو

-
2.5
19
104
ماهي

-
12.6
20.2
200
مرغ

-
18.2
18.7
239
گوشت گوساله

-
27
15.6
217
گوشت گوسفند


گوشت گوسفند ، گوساله، مرغ، ماهي و ميگو جزو غذاهاي با پروتئين بالا محسوب مي شوند که معمولا نياز پروتئيني بايستي توسط آن نامين گردد.
در مرحله بعد اساس انتخاب بايد بر مبناي چربي کنترل ميزان کالري در واحد وزن و اين مطلب که چقدر از اين کالري را از سوزاندن چربي ايجاد مي کند مي باشد همچنين ميزان ويتامين و املاح موجود در وزن مساوي از اهميت خاصي برخوردار است.
اگر به جدول فوق دقت نمائيد چنانچه شما 100 گرم از هر کدام از غذاهاي فوق ميل بفرمائيد حدود 20 گرم پروتئين دريافت مي نمائيد به استثناي گوشت گوسفند که نزديک 15 گرم پروتئين دريافت مي نمائيد. ولي تفاوت در ميزان چربي بسيار مشهود است به طوري که با خوردن 100 گرم گوشت 27 گرم، ماهي 2.5 گرم چربي مصرف کرده ايد ولي اين مقدار در ميگو فقط 0.8 مي باشد.


تنها نکته قابل تامل در مورد ميگو ميزان کلسترول آن است که به نسبت بالا به نظر مي رسد.

-1 تا 3
اسيدچرب غير اشباع چند ظرفيتي
اسيد چرب غير اشباع چند ظرفيتي
اسيد چرب اشباع
کلسترول


0.3 gr
0.17
2.17gr
0
160mg
100 گرم ميگو


0.6
0.2 gr
1.16
235mg
1 عدد تخم مرغ حدود 50 گرم


در جدول فوق ميزان کلسترول در 100 گرم ميگو با يک عدد تخم مرغ حدود 50 گرم مقايسه شده است.
همان طور که ملاحظه مي فرمائيد ميزان کلسترول در 100 گرم ميگو حدود دو سوم ميزان کلسترول در يک تخم مرغ 50 گرمي است. يعني در وزن مساوي ميزان کلسترول ميگو يک سوم کلسترول تخم مرغ است.
با اين تفاوت که در ميگو ميزان اسيد چرب اشباع که براي سلامتي مضر است صفر و اسيد چرب غير اشباع1 و امگا3 زيادي دارد که مي تواند به کاهش کلسترول خون کمک زيادي بکند. امروز طي تحقيقاتي که در دانشگاه راکفلر آمريکا به عمل آمده و به تاييد انجمن متخصصين قلب آمريکا رسيده و در مجله پزشکي ايران نيز ثبت شده است کلسترول موجود در ميگو باعث افزايش کلسترول خون نمي شود و اصولاً آنچه که علت اصلي افزايش کلسترول خون است اسيدهاي چرب اشباع مي باشد.

ميزان املاح و ويتامينها در 100گرم ميگو

Fe
P
Na
K
Ca
B2
B6
B12

2.6mg
166mg
140mg
220mg
63mg
3.2mg
0.1mg
Ra Migr




چنانچه دقت فرمائيد ميگو مقدار قابل توجهي املاح ضروري به خصوص فسفر و آهن دارد که به ويژه براي کودکان در حال رشد و زنان باردار بسيار مفيد است.
نکته قابل توجه ديگر اينکه در غذاهاي دريايي به دليل کمتر بودن بافت پيوندي به نسبت ساير غذاها گوشت آنها نرمتر بوده و اين واقعيت به خصوص پس از پخت مشخص مي شود. به همين دليل غذاهاي دريايي واز جمله ميگو براي افراد مسن که به دليل وضعيت دهان و دندان کمتر قادر به جويدن و هضم غذا هستند بسيار مفيد است.



روش نگهداري ميگو

اگر ميگو را به صورت تازه از شهرهاي جنوبي خريده ايد در همان محل فقط سر را جدا کرده و با پوست فريز نمود. و اگر به صورت بسته بندي شده منجمد مي خريد پس از دقت به تاريخ توليد و انتقضا و کد بهداشتي جعبه ، آن را در فريزر خانگي و حدود -18 درجه سانتيگراد نگهداري کنيد.
بسته بندي بايد طوري باشد که مجبور به دوباره فريز کردن ميگو نشويد. براي اين کار مي توان وقتي ميگو را خريديد قبل از اينکه کاملاً از حالت انجماد خارج شود سر ميگو را جدا کرده و در پلاستيک به اندازه مصرف هر وعده گذاشت و بلافاصله داخل جعبه و داخل فريز گذاشت.
ميگويي که پوست آن کنده شده به مدت زياد نمي تواند در فريزر بماند. مگر در شرايط خاص و بسته بندي خاص که حتي در آن صورت هم مدت نگهداري طولاني نيست.







روش تشخيص ميگوي سالم و غير سالم

ميگو به دليل اسيدهاي چرب غير اشباع زيادي که دارد خيلي سريع خراب مي شود و از آنجائيکه تمام اندام هاي گوارشي ميگو در ناحيه سر قرار دارد شروع مرحله فساد از ناحيه اتصال سر با قسمت بدن مي باشد، که با شروع مرحله فساد سر ميگو را جدا کرده و بدون سر به فروش مي رسانند و در مرحله بعدي پوست ميگو را جدا کرده و عضله تنها مي ماند.
البته اين بدان معنا نيست که هر ميگوي بسته بندي شده بودن سر داراي مشکل است، چون ممکن است بر اثر بازار مصرف ميگو را سرکني کرده و يا آن را پوست کني کرده و به فروش برسانند. پس ميگو بايد با سر بوده و سر آن، سفت و محکم به سر چسبيده باشدو به راحتي سر آن جدا نگردد مگر اينکه بر حسب سفارش خريداري شده و در روي بسته قيد شده باشد و يا حتي کد بهداشتي داخلي يا مجوز صادراتي وتاريخ توليد و انقضا داشته باشد.
نکته ديگر اين که از شهر غير ساحلي به هيچ وجه نبايد ميگوي تازه خريد چون از زمان صيد تا رسيدن به دست شما در يک شهر غير ساحلي، زمان زيادي ميگذرد و دراين حالت قطعاً ميگو غير بهداشتي مي باشد و نشانه آن شل بودن سر، بوي بد به خصوص بوي آمونياک و شل بودن عضلات است که در بيشتر اين مواقع ميگو را بدون سر و يا پوست کنده مي فروشند. در ارزيابي چشمي ميگو بايد به نکات زير توجه کرد:

. رنگ ميگو:
رنگ ميگو بسته به گونه، نژاد و محيط زندگي ميگو متفاوت است ولي پس از پخت تقريباً تمامي ميگوها صورتي مايل به قرمز مي شوند که شدت اين رنگ نشانه سلامت ميگو است و هر چقدر ميگو پس از پخت کمتر صورتي رنگ شود کيفيت پائين تري دارد. رنگ ميگو بايد يکنواخت بوده و لکه هاي سياه درشت به صورت خال هاي درشت نداشته باشد. خال هاي ريز پراکنده در سطح بدن طبيعي است.

گونه هاي معمول در ايران عبارتند از :
گونه موزي که صورتي رنگ است ، گونه ببري سبز که تقريباً سبز تيره است، گونه سرتيز که ارزش اقتصادي کمتري هم دارد و صورتي رنگ است.
گونه سفيد هندي که معمولا نوع پرورشي از اين نوع است و به دليل محيط پرورش رنگ سبز زيتوني دارد و چون بلافاصله بعد از صيد، برداشت مي شود رنگ خود را حفظ مي کند.

2. بو:
اگر ميگو تازه باشد بود بد ندارد و فقط بوي خاص ميگو را دارد که اصلاً تند نيست ولي در صورت خراب شدن بوي شديد و تند آمونياک از آن استشمام مي شود.
از اين نظر نوع پرورشي و دريايي هيچ فرقي ندارند يعني ميگوي دريايي تازه که از لب ساحل بلافاصله بعد از صيد به فروش مي رسد بدون بو باشد.

3. استحکام سر و پوسته:
مهمترين و آسانترين روش شناخت ميگوي سالم، استحکام سر آن مي باشد و در صورتي که ميگو خراب باشد سر آن به راحتي و بدون نياز به نيروي زياد جدا مي گردد و در صورتي که غلاف سر آن را به سمت بالا بکشند ليز شدن بافت ها را به راحتي مي توان ديد.
همچنين بايد به اجزاي دهان و آبشش ميگو دقت نمود که هيچ گونه مواد اضافي و لجن کف دريا را به خود نگرفته باشد زيرا در اين صورت سرعت خراب شدن خيلي زيادتر مي شود.
در صورتي که اجزاي بدن ميگو سالم باشد نشانه سلامت ميگو است و به همين دليل بايد به آنتن و شاخک آن توجه کرد که سالم باشد.




ميگوي خليج فارس

يکي از محصولات پر ارزش خليج فارس و درياي عمان، ميگو، است.ميگوي خليج فارس از جنس پنائاس، ميباشدو بين 7 تا 15 سانتيمتر طول دارد. بدن ميگو کشيده و دراز و از دو طرف به هم فشرده است، ميگو از سه قسمت سر و سينه و شکم تشکيل يافته و بر روي سر و قطعات سينه، پوسته سختي موجود است. در دنبال شکم، دم ميگو واقع گرديده که از شش حلقه کيتيني پوشيده شده است، اين قسمت که در واقع دنبه ميگو محسوب مي شود مملو از يک قطعه پروتئيني سفيد است. همين دم ميگو است که پس از صيد در کشتي بلافاصله از سر جدا و مخلوط با يخ نگهداري شده تا به موقع ممنجمد و بسته بندي و آماده صدور به داخل يا خارج کشور گردد.

انواع ميگو:

بنا به اظهار کارشناسان شيلات، تاکنون بيش از ده نوع ميگو در آبهاي خليج فارس صيد و شناخته شده است که مشهورترين آنها لابستر يا شاه ميگو است که وزن آن تا يک کيلو و گاه بيشتر مي رسد. از اين نوع ميگوي کمياب که در سواحل صخره اي و نزديک ساحل زيست مي کند سالي حدود 200 هزار عدد صيد مي شود. بعد از شاه ميگو معروفترين نوع ميگو يوفايو است که هر 5 عدد آن يک پاوند وزن دارد. کوچکترين نوع ميگوي خليج فارس که در زبان محلي به آن چکو و سرتيز ميگويند، براي کنسرو مورد استفاده قرار مي گيرد. وزن يکصد تا دويست عدد از اين ميگو به يک پاوند ميرسد و به حد وفور در خليج فارس يافت مي شود.

راههاي صيد ميگو:

صيد ميگو تا چند سال گذشته توسط صيادان محلي و به مقدار ناچيز انجام مي شد ولي از چند سال پيش به اين طرف شرکت سهامي شيلات جنوب اهميت خاصي به اين محصول داده و بهره برداري بيشتر، از آن به عمل مي آيد. صيد محلي به وسيله تورهاي مخصوص و در برخي مناطق توسط قايقهاي کوچک و موتور لنج انجام مي شود، گرچه وفور محصول در سواحل جنوبي ايران به حدي است که حتي با وسايل ابتدايي صيادان محلي، و در اعماق 5/3 تا 5/5 متر نيز صيد قابل ملاحظه اي انجام مي شود. ميگو معمولاً چسبيده به کف دريا زندگي مي کند، روي اين اصل تورهاي کشتيهاي صيد ميگو از نوع تورهاي خاص کيسه اي هستند که مي توانند با دهانه باز خود در حال حرکت کشتي در کف دريا ميگو را صيد نمايند. هر کشتي داراي دو دستگاه از اين تورها مي باشد، تورها بوسيله دو بازوي چسبيده به دکل اصلي کشتي از قسمت پاشنه يا عقب آن، به کف دريا فرستاده مي شوند. ميگوهاي صيد شده با ماهيهاي خوراکي و غير خوراکي و ساير آبزيان به عرشه کشتي کشيده مي شوند، ميگوها را از ماهيها و ساير آبزيان جدا کرده و پس از کندن سر آنها، دم ميگو را که قسمت اصلي آن است پس از شستشو براي مخلوط کردن با يخ و نگهداري، به انبار عايق بندي شده کشتي حمل مي نمايند.

گوشت ميگو از نقطه نظر پروتئين بسيار غني و نسبت به گوشت دامهاي کشتاري داراي ميزان پروتئين بيشتري است، مزيت ديگر گوشت ميگو بالا بودن ميزان املاح و بخصوص کلسيم فسفر است، ميزان فسفر و کلسيم آن نسبت به گوشت دامهاي کشتاري بسيار  قابل توجه است. با توجه به اين نکته که ارزش غذايي گوشتهاي مختلف در درجه اول مربوط به ميزان پروتئين و املاح آن(خصوصاً فسفر) است، گوشت ميگو از اين نقطه نظر داراي کيفيتي ممتاز مي باشد. گرچه ارزش حياتي گوشتهاي قرمز از نظر تامين اسيد هاي آمينه لازم، بيشتر از ساير گوشتها مي باشد ولي از نقطه نظر تامين پروتئين غذايي، بخصوص پروتئين حيواني و با در نظر گرفتن ميزان صيد ميگو و امکان توسعه و تکثير اين محصول در درياي جنوب بايستي توجه خاص به اين محصول با ارزش مبذول شود.

فصل و مقدار صيد:

فصل صيد ميگو معمولاً از مرداد ماه هر سال تا اواسط آبان ماه ادامه دارد و پس از آن چون فصل تخمکگذاري ميگو فرا مي رسد ممنوعيت صيد آغاز مي گردد و تا ارديبهشت ماه ادامه پيدا مي کند صيد معمولاً هر سال دوبار انجام مي شود و مدت آن بستگي به نظر کارشناسان شيلات دارد. ددر اوايل پاييز در منطقه آبهاي قشم، بندرعباس و ميناب صيد ميگو روزانه به حدود 40 تا 50 تن مي رسد ولي بعداً هر چه به خاتمه فصل صيد نزديک مي شود، مقدار صيد کاهش مي يابد و به حداکثر 10 تا 15 تن بالغ مي گردد.




ميگو

ميگو جانوري است آبزي، که در آبهاي شيرين(ماکروبراکيوم رزنبرگي) تا آبهاي شور درياها و آبهاي سرد قطب جنوب (کريل ها که مورد تغذيه نهنگ قرار مي گيرد) تا آبهاي گرم استوا زندگي مي کند. اين سخت پوست به خاطر طعم لذيذ و سرشار بودن پروتئين ها و اسيدهاي چرب قابل جذب راحت، مورد توجه همگان قرار گرفته است. تا کنون بيش از 2500 گونه از آن شناسايي گرديده است.
عمده گونه هاي تجاري و پرورشي اين ده پايان از خانواده PENAIDEA مي باشد. در آبهاي خليج فارس و درياي عمان گونه هاي زير بيشتر جنبه تجاري و خوراکي دارند.

1. META PENAEUS AFINIS که به طور عمده پراکنش آن در آبهاي خليج فارس و درياي عمان مي باشد و اکثر صيد استان خوزستان را به خود اختصاص داده است. تکثير اين ميگو راحت و در مراکز تکثير از درصد بازماندگي بالائي برخوردار مي باشد. نوسانات شوري، دما و PH را به خوبي تحمل مي نمايد، اما رشد آن در امر پرورش کند مي باشد و مقرون به صرفه نيست، به علاوه از قيمت خوبي هم در بازار جهاني برخوردار نيست.
2. PENAEUS SEMI SULCATUS يا ببري سبز که پراکنش آن در کليه آبهاي جنوب کشور مي باشد، اما عمده صيد ميگوي استان بوشهر اين گونه است. اولين گونه اي بوده که در ايران تکثير گرديد اما به خاطر حساس بودن و مشکلات رشد در استخر و نبود فرمول غذايي ، پرورش آن با شکست مواجه گرديد. از جمله ميگوهايي است که در بازار جهاني از قيمت خوبي برخوردار است.

3. P.JAPONICUS که پراکندگي آن بيشتر در آبهاي استان بوشهر مي باشد و در آبهاي خوزستان و هرمزگان نيز يافت مي شود. اولين گونه اي است که تکثير آن در جهان انجام گرديده است.

4. P.MERGUIENSIS يا ميگوي موزي که در آبهاي استان هرمزگان و سيستان و بلوچستان به وفور يافت مي شود. اين گونه از رشد خوبي برخوردار است که با مطالعه بيشتر شرايط زيست محيطي مي توان آن را در زمره ميگوهاي پرورشي قرار داد.
P.INDICUS پراکنش آن از آبهاي استان هرمزگان شروع و تا اقيانوس هند ادامه دارد. اين گونه در مقابل نوسانات شوري و دما داراي مقاومت خوبي مي باشد به همين خاطر تنها گونه اي است که در ايران پرورش داده مي شود.
P.MONODON يا ببري سياه که پراکنش آن از منتهي اليه آبهاي شرق استان سيستان و بلوچستان شروع و تا جنوب شرق آسيا ادامه دارد. اين ميگو در دريا و چه در محيط هاي پرورشي از رشد خوبي برخوردار است و عمده صيد و صادرات کشورهاي جنوب و جنوب شرق آسيا را به خود اختصاص داده است