رعايت اصول بهداشتي در مصرف ماهي

لازم به گفتن نيست که ماهي و آبزيان حاوي مواد و ترکيبات بسيار مغذي شامل پروتئين ها ، ويتامين ها ، املاح و ... هستند که با مصرف مقدار کمي از آن بسياري از نيازهاي بدن ما به انواعي از مواد ضروري تامين مي شود . بهمين دليل نيز اين نوع گوشت قابليت فساد سريع داشته و در صورتي که بطور صحيح صيد ، حمل و نگهداري نگردد از ارزشهاي غذايي آن کاسته شود و به سرعت غير قابل استفاده خواهد شد . لذا بمنظور استفاده اصولي از اين ماده با ارزش ضروري است در هنگام خريد ماهي از سالم بودن آن اطمينان حاصل کنيد براي اين کار مي توانيد از جدول زير استفاده کنيد :





علايم
ماهي تازه
ماهي فاسد شده


بو
بوي کم و مطبوع دارد
بوي گنديده و نامطلوب دارد



رنگ
درخشان است
کدر و فاقد درخشندگي است



استحکام بدن
محکم و مرتجع است
سست و نرم است



فلس ها
بادامي و درخشان است
برجسته – سست و کدر که براحتي از بدن جدا مي شود



پوست
هموار و صاف است
چين دار و رنگ پريد ه است



چشم
شفاف ، درخشان و برجسته است
کدر ، فرو رفته و لکه دار است  

آبشش
قرمز گلي – روشن و مطلوب
خشک – قهوه اي يا سرمه اي



شکم
محکم ، براق و بدون لکه است
متورم – سست و گاهي ترکيده



مخرج
قرمز گلي – روشن و مطلوب
خوني – برجسته و باز است



گوشت
سفيد ، براق و چسبيده به استخوانها
سست و نرم است و با فشار انگشت جاي آن فرو رفته مي ماند



امعاء و احشاء
طبيعي سالم ، شفاف و قابل تشخيص
به هم چسبيده ، مرطوب و طحال ترکيده است




در صورتي که شما تصميم به خريد ماهي تازه داريد و مي خواهيد آن را در منزل پاک کرده و منجمد نمائيد بايستي پس از خريد ماهي سالم و تازه آنها را بلافاصله در ظرفشويي با آب تميز و جاري شستشودهيد تا تمام مواد خارجي روي پوست و داخل آبشش پاکيزه شود سپس سرپوش آبشش را بلند کرده تيغه هاي آبششي را با قيچي بطور کامل از دو طرف بريده و خارج نمائيد. پس از اين کار در صورتي که ماهي شما از نوع کپور ماهيان با فلسهاي درشت  ميباشد فلسها را بطور کامل از سطح بدن جدا کرده ، سپس اقدام به باز نمودن شکم ماهي از طرف مخرج نمائيد و در صورتيکه ماهي شما قزل آلا رنگين کمان است نيازي به کندن فلسهاي آن نداريد و مي توانيد آنها را در جاي خود باقي بگذاريد . پس از شکافتن شکم ماهي که بايستي با دقت فراوان انجام شود تا کيسه صفراي ماهي که نزديک به سينه آن است پاره نگردد تمام اجزاء دستگاه گوارش را بطور کامل خارج نمائيد و پس از آن کليه ها را که به ستون فقرات چسيده است با ناخن يا کارد کامل تراشيده و دور بريزيد . پس از شستن مجدد ماهي آن را کامل آبکشي کنيد که تا آب اضافي نداشته باشد. سپس ماهيان کوچکتر را بطور کامل و ماهي هاي بزرگتر را به قطعات کوچکتر که قطر و ضخامت آنها بيشتر از 5/1 سانتيمتر نباشد بريده ، آنها را بصورت يک رديف در کيسه هاي نايلوني يک بار مصرف مقاوم قرارداده و روي هر بسته تاريخ انجماد را يادداشت کنيد تا بدين وسيله در هنگام مصرف ماهيان قديمي تر را سريعتر طبخ کنيد . هواي اضافي کيسه ها را کاملاً خالي کرده و بلافاصله در دماي ?C) 12-) الي ?C)18-) منجمد کنيد. توجه داشته باشيد که درچنين دمايي مي توانيد گوشت ماهي را حداکثر تا 6 ماه و دردماي کمتر از ?C 18- تا يکسال بخوبي تگهداري کنيد . هنگامي که مي خواهيد ماهي منجمد را مصرف کنيد توجه داشته باشيد که بسته هاي نايلوني را شب قبل به يخجال و داخل يخچال و نه جا يخي ، منتقل کنيد تا يخ آنها تا صبح برطرف شود سپس قطعات آماده را به هر نحو مطلوبي که مايليد طبخ نمائيد .

لازم به توضيح است که يکي از بدترين روشهاي طبخ ماهي که متاسفانه در کشور ما نيز رايج است روش سرخ کردن ماهي در روغن بسيار داغ مي باشد که باعث هدر رفتن بخش اعظمي از مواد غذايي ماهي و آبزيان مي گردد.

لذا سعي نمائيد از روشهاي پخت بهتري مانند بخارپز،آب پز،کباب پز، پخت در فر و... استفاده کنيد تا بيشترين بهره را از خواص گوشت ماهي و آبزيان ببريد . در زمان پاک کردن ماهيان تازه نيز توجه داشته باشيد که سر ماهيان کوچک مثل قزل آلا که داراي ترکيبات ويژه بسيار مفيدي است دورنريزيد وآنها را بطور جداگانه جهت طبخ سوپ مورد استفاده قرار دهيد . چنين سوپي که در پخت آن حداقل از 3 عدد سر ماهي استفاده شده است براي بيماران مبتلا به فشار خون بالا بسيار مفيد است و بجاي دارو مي تواند فشار خون را از 1 الي 3 درجه کاهش دهد .

در صورتي که علاقمند به افزودن انواعي از خوراکهاي پخته با ماهي و آبزيان به سفره غذايي خود هستيد کافيست با مراجعه به سايت ما که دستورات جالب و ويژه و آساني براي پخت گونه هاي مختلف ماهي و آبزيان در آن وجود دارد تنوع غذايي مطلوبي را درغذاي خود و خانواده تان ايجاد نمائيد و با طبخ انواعي از خوراکها با ماهي مانند سوپها ، کوکوها ، کتلت ها ، پلوها ، خورشتها ، پيتزا و ساندويچها و ... سلامتي خود و خانواده تان را براي هميشه تضمين کنيد.