مصرف سوسيس باعث ايجاد سرطان و جهش ژنتیکی مي‌شود.
هر چند همه مردم مي‌دانند سوسيس غذاي سالمي نيست .اما متاسفانه باز هم به آن روی می آورند.  محققان مركز پزشكي دانشگاه نبراسكا در يك تحقيق جديدي تركيباتي در سوسيس يافته‌اند كه باعث تغيير ژنتيكي در دي.ان.آ و یاجهش ژنتيكي و در نتیجه گسترش سلول‌هاي سرطان زا می شود و خطر بروز سرطان را افزايش مي‌دهد.
در تهيه سوسيس و محصولات مشابه از ماده نيترات به عنوان نگهدارنده در آنها استفاده مي‌شود که باعث بروز جهشهاي ژنتيكي سرطانزا مي‌شود.
اين محققان پس از آنكه با آب، تركيبات داخل سوسيس و كالباس را استخراج كردند ، تركيبات ‪ N-nitrosoدر آن يافتند. سپس اين مواد در تماس با باكتري سالمونلا قرار داده شد كه ميزان جهش ژنتيكي آن را را چهار برابر افزايش داد.
بيشتر تركيبات ‪ N-nitrosoدر حيوانات آزمايشگاهي باعث بروز سرطان شده‌اند. اين تركيبات احتمالا در بروز چندين نوع سرطان انساني نقش دارند.
همچنين مصرف اين نوع گوشت‌ها با ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط شناخته شده‌اند.
نيترات سديم به برخي فراورده‌هاي گوشت و ماهي به عنوان يك ماده نگهدارنده افزوده مي‌شود.
چنانچه آثار زيانبار اين ماده ثابت شود، شيوه توليد سوسيس نيز تغيير خواهد كرد.
بنابه گزارش ارائه شده، ميزان اين مواد شيميايي در مارك‌هاي مختلف محصولات تا ‪ ۲۴۰برابر متغير است.
به گفته این محققان تفاوت در شيوه‌هاي توليد يك موضوع قابل تحقيق است و درصورت اثبات خطرناك بودن اين تركيبات مي‌توان روشهاي توليد را تغيير داد.
محققان قصد دارند در آينده تاثير سوسيس در موشها را آزمايش كنند.
رئيس بنياد موسسه گوشت آمريكا نتايج اين تحقيق را مقدماتي، خواند كه نياز به بررسي‌هاي بيشتر دارد و گفت سرطانزايي اين تركيبات در انسان اثبات نشده است.
به گفته اين گروه ميزان نيترات مورد استفاده در اين تحقيق بسيار بيشتر از آن مقداري است كه در فراورده‌هاي گوشت استفاده مي‌شود.
وي افزود اين خطر محدود به سوسيس نيست. ماهي خشك نمك اندود شده و ادويه‌هايي مانند سسس سويا حاوي ميزان مشابه اين ماده شيميايي است.
البته اين محققان اعلام كردند: اگر چه اين تركيبات مسوول اصلي سرطان نيستند، اما قادر به افزايش خطر ابتلا به سرطان هستند، زيرا باعث تغيير ژنتيكي سلول‌ها مي‌شوند. يكي از ماده‌هاي استفاده شده براي نگهداري سوسيس" نيتريت سديم " است  اين ماده درآزمايش بروي حيوانات باعث ايجاد سرطان در آنها شد.
به نوشته‌اين روزنامه بااين حساب نه تنها سوسيس بلكه سايرمحصولات غذايي فرآوري شده مانند ماهي شور و برخي سس‌ها كه داراي همين تركيبات هستند، براي سلامتي انسان خطرات غير قابل جبران ببار مي‌آورند.
 آثارسوسیس‎‎ و کالباس درسرطان‎ لوزالمعده
مصرف‎ زیاد گوشت‎ های‎‎ فـرآوری شـده‎، احتمال‎ ابتـلا بـه‎‎ سـرطان‎ لـوزالـمعـده را نیز افزایش‎ می‎ دهد. تحقیقات‎ پژوهـشگـران‎‎ نشـان مـی‎ دهـد افرادی‎‎‎ که‎‎ گوشت‎ های فـرآوری شـده مـاننـد سـوسیـس‎‎ و کالباس، زیاد مصـرف‎ مـی‎ کنـنـد، بیشتر درمعرض‎ ابتلا به‎ سرطان‎ پانکراس‎ یـا لوزالمعده‎ قرار دارند. پیشتر از این نیز کارشناسان‎ تغـذیـه‎ مـصـرف‎ فرآورده‎ هـای‎ گـوشتـی‎ مـاننـد سـوسـیـس‎ ، همبرگر،کالباس‎ را منع‎ کرده‎ بودند.
مصرف زیاد سوسیس و کالباس بدن را مستعد ابتلا به فشارخون و پوکی استخوان هم می‌کند.
ترکیبات موجود در برخی فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس، موجب بروز بیماریهایی همچون فشارخون بالا و پوکی استخوان می‌شود.
ترکیبات موجود در برخی فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس، موجب بروز بیماریهایی همچون فشارخون بالا و پوکی استخوان می‌شود.بنا به گفته یک متخصص تغذیه در اغلب فرآورده‌های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس مواد مغذی همچون پروتئین خالص وجود نداشته ولی موادی مانند فسفات، نیترات، نمک، چربی و ... که برای سلامت بدن مضر است به وفور یافت می‌شود و نیترات و فسفات به دلیل خاصیت ضد باکتریایی به عنوان نگهدارنده این مواد غذایی و جهت حفظ رنگ آن استفاده می‌شوند. به این ترتیب نیترات پس از وارد شدن به دستگاه گوارش به نیتریت و نیتروز آمین تبدیل شده و سرطان راموجب می‌شوند؛ همچنین، فسفات با PH بالایی که دارد ضمن ایجاد اختلال در جذب کلسیم توسط بدن، احتمال ابتلا به پوکی استخوان را در افراد به ویژه زنان یائسه و سالمندان افزایش می‌دهد. میزان نمک موجود در این نوع فراورده‌های گوشتی یک تا سه درصد است و به همین دلیل با مصرف این اقلام ضمن ایجاد فشار خون بالا سلامت افراد تهدید می‌شود.
منبع: سایت