نقش حجامت در درمان عوارض جانبازان شیمیایی :
آقای دکتر کدیور فوق تخصص در جراحی قلب و عروق می گوید: " خود من در موقع جنگ ایران و عراق در سال 1363 در مجروحین عزیز شیمیایی شده با گاز خردل و ادم حاد ریوی و تورم شدید نسوج اندام مختلف، عمل حجامت را توام با انداختن زالو به اعضاء مبتلا، در چند بیمار آلوده به سم خردل و کلر به کار بردم و نتیجه موفقیت آمیز بود . در جنگ ویتنام نیز در مجروحین و مبتلایان به ادم حاد ریوی حاصل از مصرف Agent orange = Dioxins عمل حجامت نجات بخش بوده است ." 2. تحقیقات جدید حجامت در آلمان : یوهان آبل (johann Abele) پزشک آلمانی در کتاب خود با عنوان " حجامت شیوه درمان آزمون شده " در سال 1997 چاپ شده در مورد حجامت می گوید : " من اعتقاد دارم که نه تنها امروز بلکه برای همیشه، امر حجامت را در درمان بیماریها نباید نادیده گرفت. حجامت پدیده ای است که دخالت در خودتنظیم کردن کار و عملکرد بدن انسان دارد. امری که هرگز با روش های دیگر نمی توان آن را جایگزین کرد ... مطالعات ما نشان می دهد که در آلمان می توان 75 درصد بیماریها را با شیوه های درمان طبیعی از جمله حجامت مداوا کرد.
" وی در کتاب خود از بیمارانی نام می برد که تنها با یک بار حجامت بیماری چندین ساله شان بهبود یافته است و می افزاید:
" جان کلام این است که چگونه می توان شیوه درمانی که قادر است در کوتاهترین زمان، بدون عوارض سوءجانبی و هزینه گران و وقتگیر باعث بهبود در یک مرحله شود را به این علت که متعلق به دوران قرون وسطی است نادیده گرفت و از کاربرد آن صرفنظر کرد؟" وی ضمن مقایسه حجامت با سایر روش های درمان اظهار می دارد : " پزشکی که با اثرات و کاربرد بادکش و حجامت در درمان بیماریهای گوناگون آشناست، در برخورد با هرنوع بیماری بدون تردید، ابتدا در اندیشه انجام حجامت است و بعد درمانهای دیگر زیرا در عمل و در شرایط امروزی و با تعدد مراجعات ثابت شده که بادکش و حجامت آسانترین و سریع ترین روش درمان است ." یوهان آبل در کتاب خود به بررسی وتحقیق در مورد اثرات حجامت در مواضع مختلف بدن پرداخته است که در این قسمت بطور خلاصه به بیان برخی از نتایج تحقیقات وی می پردازیم : الف - حجامت در ناحیه سه گوشه شانه : از این ناحیه تمامی آسیب و التهابات ناحیه سر را می توان معالجه نمود. همچنین حجامت در این نقطه موجب درمان التهاب حلق و عفونت لوزه می شود. حجامت در این ناحیه برای درمان (Epicondilitis) و درد تورم مفاصل کلاویکولار موثر است و موجب تسریع گردش خون در غده تیروئید می شود... کسانی که دچار افسردگی بوده خلق و خوی مساعدی ندارند را باید در این ناحیه تحت ماساژ و بادکش قرار داد. فردی که بمدت چهارهفته دچار (Tonsilitis) و اکستراسیستول بود و با توجه به مصرف قابل ملاحظه ای از آنتی بیوتیک ها مداوا نگردیده بود، یک روز بعد از حجامت در این ناحیه، به آرامش و بهبودی قلب خود دست یافت و یک هفته پس از آن، عفونت وی برطرف شد. ب- ناحیه صفراو کبد: حجامت دراین ناحیه عبور صفرا در مسیر خود را تسهیل می کند و در مورد سندروم (post cholecystectomy) سریعا موجب بهبودی می شود که کمتر روش درمانی با حجامت از این نظر قابل مقایسه است.
حجامت در این ناحیه همچنین اثرات درمانی بر آب مروارید و سینوزیت مزمن دارد.
 ج- ناحیه ریه : حجامت در این ناحیه موجب تسهیل گردش خون ریوی و آسان شدن عملکرد قلب راست شده و در مواردی مثل برونشیت، آسم و نیز عفونت ریه موثر است. کسانیکه دچار عفونتهای ریه هستند با حجامت مداوا می شوند. تجربیات (Bochmann - Hufeland) حاکی از موثر بودن حجامت در مبتلایان به پنومونی با تب بالا می باشد. د - ناحیه کلیه و مثانه : بعد از حجامت ناحیه صفرا مهمترین نقطه برای پاکیزه کردن بدن از مایعات مضر، این ناحیه است. حجامت در این ناحیه انسداد در لوله های گلومرولار و استاز عروقی را برطرف می سازد و در نتیجه بیماریهای کلیه و بسیاری از بیماریهای مرتبط با عملکرد کلیه درمان می شوند.
برخی از اثرات درمانی حجامت در این ناحیه عبارت است از : اکلامپسی، آسم و داغ شدن بدن هنگام یائسگی .
 ه - ناحیه لگن خاصره کوچک و تخمدانها : برخی از اثرات حجامت در این ناحیه عبارتست از : تنظیم سیستم مثانه و کیسه صفرا، تقویت جریان خون در لگن کوچک و تقویت غدد جنسی، بهبود آرتروزکمر، باسن و زانو، درمان ناراحتی های دوران یائسگی، فشار خون بالا، دیسمنوره و آمنوره، بیماریهای پروستات، هموروئید و ... و - ناحیه کنترل فشارخون بالا :
حجامت در این نقطه برای رفع درد کمر و فشار خون بالا مطلوب است. معمولا فشار خون بین 30-10 میلی متر جیوه کاهش می یابد و برای ماهها بدون تغییر می ماند لذا از میزان داروی مصرفی بیمار می توان کاست . همچنین با انجام حجامت در این ناحیه معمولا سرگیجه، وزوز گوش و مشاهده اجسام فنری در جلوی چشم رفع می شوند. دکتر یوهان آبل در کتاب خود همچنین به بیان و توضیح موارد متعددی از بیماران که با حجامت درمان شده اند پرداخته که توضیح همه آنها در اینجا میسر نمی باشد.