كشف خواص ضد سرماخوردگي در گياه طبي جينسينگ ?

جينسينگ نوعي گياه با خواص طبي مي‌تواند از ميزان و شدت سرماخوردگي در فصل زمستان بكاهد.

دانشمندان كانادايي دريافتند مصرف روزانه جينسينگ براي چهار ماه از شدت و دفعات ابتلا به سرماخوردگي در فصل‌هاي سرد سال مي‌كاهد.

مصرف اين گياه به صورت قرص‌هاي افشرده زمان و شدت سرماخوردگي را در فصل‌هاي سرد كاهش مي‌دهد.

در طب سنتي چين از ريشه خشك شده اين گياه براي درمان بيماريها استفاده مي‌شود. در كشورهاي بسياري از آمريكاي شمالي گرفته تا كشورهاي آسيايي گونه‌هاي اين گياه داراي ارزش غذايي و دارويي محسوب مي‌شود. اين گياه باعث افزايش انرژي شخص و تقويت دستگاه ايمني بدن مي‌شود.

اين گياه حاوي ماده‌اي موسوم به جينسينوئيد است كه قابليت‌هاي جسمي و ذهني شخص را تقويت مي‌كند. اين گياه تعديل‌كننده است يعني فشارخون كم را زياد و زياد را كم مي‌كند.

از خواص ديگر اين ماده كاهش تنش، تقويت حافظه، تحريك دستگاه ايمني است.

مصرف اين گياه ضعف ذهني عضلاني را بر طرف مي‌كند، روند پيري را كند مي‌نمايد و خواص ضد سرطاني دارد.

اين گياه سرشار از ويتامين‌هاي آ ، ب? ?و فلز روي است.

پلي ساكاريد موجود در اين گياه تقويت‌كننده عملكرد دستگاه ايمني بدن است. اين گياه خواص جوان كنندگي دارد. بسياري از خواص دارويي اين گياه از طريق تقويت غدد آدرنال يا فوق كليوي بدن اعمال مي‌شود.

يكي از داروهاي ساخته شده از اين گياه ? cold-fxنام دارد.اين دارو ? ??درصد جنسينگ از گونه آمريكايي و تركيبي پلي ساكاريدي دارد.

به گفته دانشمندان دانشگاه آلبرتا نتايج اين مطالعه به گونه‌هاي ديگر اين گياه قابل تعميم نيست.

اين تركيب پلي ساكاريدي دستگاه ايمني بدن را در مقابل ويروس سرماخوردگي به شدت تقويت مي‌كند.

در اين مطالعه مصرف جنسينگ در ? ???شركت‌كننده باعث شد ابتلا به سرماخوردگي مجدد به ? ??درصد كاهش يابد. در حالي كه با مصرف دارونما ? ??درصد از افراد به كرات سرماخوردگي را در فصل سرد تجربه كردند. آثار درماني مصرف اين گياه در كودكان، زنان حامله و افرادي كه دستگاه ايمني بدنشان ضعيف است هنوز مشخص نيست.

نتايج اين مطالعه در نشريه “?”canadian medical association jourmal به چاپ رسيده است.