درمان سوء تغذيه دربيماريهاي عفوني

در بيماريهاي عفوني دستگاههاي مختلف بدن انسان ويا در نتيجه توکسين ( سم) توليد شده توسط ميکروب در بدن و تاثير آن بر سيستم مغز و اعصاب و مرکز اشتها بيمار دچار کم اشتهايي و در نتيجه سوء تغذيه مي شود و يا عضو مبتلا به ويژه اگر دستگاه گوارش باشد منجر به سوء تغذيه مي شود به علاوه در بيماريهاي تب دار به علت مصرف بيش از حد کالري، ضعف و لاغري ايجاد مي شود. براي درمان اينها هر چه هست وظيفه ما جبران انرژي تحليل رفته و يا جبران کاهش وزن است. به همين منظور براي همه بيماران تغذيه را اصل قرار مي دهيم خيلي از مردم فکر مي کنند عامل بروز لاغري مصرف انواع آنتي بيوتيک هاست که کاملا نادرست است. آنتي بيوتيک براي درمان بيماري است. اگر فرضا براي ذات الريه آتني بيوتيک مصرف نشود احتمالا به مرگ او مي انجامد. واقعيت اين است که هر بيماري عفوني کاهش وزن ميدهد کاهش وزن باعث نقصان فعاليت سيستم دفاعي بيمار مي شود و يکي از علل شايع مرگ بيماران بروز عفونتهاي ثانويه ايست که در زمينه سوء تغذيه و کاهش مقاومت ايجاد مي شود.

مثلا در درمان کزاز گاهي شايد بيمار ار ده روز زير دستگاه تنفي مصنوعي بگذاريم تا فلج او از بين مي رود. و هوشيار مي شود به علت زير دستگاه بودن عفونت هاي ريوي مي کند که آن را هم درمان مي کنيم در نتيجه بيمار حدود دو ماه در اين شرايط زندگي مي کند و در اين مدت قوايش تحليل رفته و غذاي مناسب به او نرسيده اگر عفونت کند به علت سوء تغذيه شديد است و ممکن است نتوانيم کاري کنيم.

در بيماريهاي مزمن تغذيه کليد درمان است و با يد به اين شاه کليد توجه داشته باشيم و پروتئين راس همه غذاها است و بعد ويتامين کافي، املاح کافي، هيدروکربن کافي، براي اينکه بيمار مبتلا به بيماري مزمن را زودتر حرکت دهيم بايد از نظر غذايي کمک کنيم و شايد لازم باشد به جاي سه وعده غذا هر سه ساعت يکبار غذا بدهيم.

وقتي صحبت از نقص دفاعي شديد مي کنيم. بيشتر عفونت پذيري مورد نظرمان است. ممکن است در حال عادي غذايي سمي کنسرو ( نيمه کنسرو) را بخوريم و دچار بيماري عفوني نشويم ولي در شرايطي که دچار نقص دفاعي شديدي باشيم اگر از همين غذا بخوريم ممکن است دچار بيماري شويم. در بيماران با نقص دفاعي شديد به خصوص آنها که گلبول هاي سفيدشان زير 1000 يا کمتر از آن است تاکيد مي کنيم از غذاي خام استفاده نکنند و ميوه جات را با آنکه ويتامين دارند به دليل آنکه پخته نيستند و مي توانند ميکروب را انتقال بدهند توصيه مي کنيم به صورت کمپوت مصرف کنند. و در دوراني که گلبول هاي سفيد زير 1000 است از مصرف خشکبار خودداري کنند. مصرف آب آشاميدني هم در اين موارد مهم است. البته به محض آنکه گلبولهاي آنها به بالاي 2000 و 3000 رسيد مي توانند از مواد خام هم به طور طبيعي استفاه کنند.

در پايان جا دارد که از بالانس مثبت انرژي، يعني پرخوري هم که الآن يک بيماري شايع در جوامع بشري به خصوص در جوامع مرفه تمام کشورهاي جهان است صحبتي داشته باشيم. متاسفانه چيزي که امروز به آن توجه نمي شود زيان هاي پرخوري و مصرف بيش از حد انرژي است.

واقعيت اين است تمام افراد چاق بالقوه ديابتيک هستند و تمام افراد ديابتيک بالقوه عفونت پذيرند. بنابراين عفونت نزد افراد چاق خطرناک است يک ذات الريه نزديک آدم چاق بيشتر باعث مرگ مي شود تا يک آدم با وزن مناسب بنابراين تاکيد مي کنم پرخوري مازاد بر انرژي لازم و چاقي يکي از بلاهاي مهمي است که بشر را تهديد مي کند. در بيماريهاي قلبي و عروقي نقش مهمي دارد.