خواص ضدسرطاني گوجه فرنگي

محققان مي گويند عناصري در گوجه فرنگي وجود دارد که به مقابله با سرطان پروستات کمک مي کنند.

تاکنون تصور مي شد که تنها يکي از اين عناصر شيميايي به نام ليکوپين (lycopene)، داراي خواص ضدسرطاني است.

اما محققان دانشگاه هاي ايالتي ايلينويز و اوهايو پي برده اند که عناصر شيميايي ديگري در گوجه فرنگي وجود دارد که بر تاثير ليکوپين مي افزايد.

اين مطالعه که نتايج آن در نشريه موسسه ملي سرطان آمريکا چاپ شده، نتيجه گيري کرده است که قرص هاي مکمل ليکوپين تاثير محدودي در مبارزه با سرطان دارند.

پروفسور جان اردمن، محقق اصلي مطالعه، گفت: "در گذشته معلوم نبود که آيا ليکوپين به تنهايي نقش محافظتي دارد يا خير. اما مطالعه ما اکنون نشان مي دهد که ليکوپين تنها يکي از عوامل دخيل در کاهش خطر سرطان پروستات است."

وي افزود: "اين مطالعه همچنين حاکيست که مصرف قرص هاي مکمل ليکوپين به اندازه مصرف گوجه فرنگي موثر نيست. به اعتقاد ما مردم بايد محصولات گوجه فرنگي را مثلا در سالاد، آب گوجه فرنگي و حتي در پيتزا مصرف کنند."

پژوهشگران موش هاي آزمايشگاهي را ابتدا در معرض ماده اي که باعث سرطان پروستات مي شود قرار دادند، و سپس آنها را با پودر خالص گوجه فرنگي، ليکوپين خالص يا ساير موادي که اصلا حاوي ليکوپين نبود تغذيه کردند.

در پايان مطالعه 80 درصد موش هاي گروه سوم (تغذيه با موادي فاقد ليکوپين)، 72 درصد موش هاي گروه دوم (تغذيه با ليکوپين خالص) و 62 درصد موش هاي گروه اول (تغذيه با گوجه فرنگي) در اثر سرطان پروستان تلف شدند.

محققان همچنين دريافته اند که محدود کردن ميزان تغذيه موش ها، قطع نظر از نوع غذايي که مصرف مي کنند، از خطر ابتلاي آنها به سرطان پروستات مي کاهد.

ساير مطالعات نشان داده بود که ميزان بالاي ليکوپين در خون، به کاهش خطر سرطان پروستات مرتبط است.

ليکوپين، ماده اي که گوجه فرنگي را قرمز مي کند، در از ميان بردن ذرات معروف به راديکال هاي آزاد که مي تواند به بافت هاي بدن آسيب برساند، موثر است.

اما دکتر استيون کلينتون، که او نيز در اين مطالعه شرکت داشته است، گفت: "يافته هاي ما به قوت نشان مي دهد که خطر عادات بد غذايي را نمي توان به وسيله يک قرص خنثي کرد."

"نبايد براي مشکلات پيچيده انتظار راه حل هاي ساده داشته باشيم. بايد در انتخاب غذاهاي سالم، ورزش و مراقبت از وزن بدن بيشتر دقت کنيم."