چگونه بيشتر عمركنيم

اين سئوال كه چگونه مى توان عمر طولانى ترى داشت در ذهن اكثر افراد به ويژه آنهايى كه از زندگى شان بسيار راضى و خشنود هستند، وجود دارد. بهترين راهكار براى ارتقاى سلامتى در دوره سالمندى و افزايش طول عمر رعايت يك رژيم غذايى سالم است. به نظر مى رسد، توصيه هاى زير بتواند آنهايى را كه در جست وجوى عمر طولانى هستند، يارى دهد.
- به تنوع غذايى در رژيم تان توجه كنيد.
- براى كاهش فشارخون و احتباس آب در بدن ميزان نمك مصرفى را به حداقل برسانيد.
- هميشه وزنتان را كنترل كنيد.
- به گروه شير و لبنيات بيشتر اهميت دهيد.
- حتى الامكان از مرغ و ماهى به جاى گوشت قرمز استفاده كنيد.
حبوبات منبع غنى از پروتئين هستند، مى توانيد در ازاى گوشت قرمز از حبوبات به ويژه عدس و لوبيا استفاده نماييد.
- براى جلوگيرى از افزايش وزن و اختلال عملكرد دستگاه گوارش، تعداد وعده هاى غذايى را افزايش داده و از حجم آنها در دو وعده بكاهيد.
- مصرف موادغذايى آماده و كنسروشده، و دودى، نوشابه هاى گازدار را كاهش دهيد.
- تا جايى كه مى توانيد سبزى و ميوه مصرف كنيد. البته در صورت ابتلا به يبوست مصرف سبزيجات نفاخ مثل انواع كلم را به حداقل برسانيد و از ميوه ها و سبزيجاتى مثل گلابى، زردآلو، آلو و مواد پرفيبر مثل نان گندم بيشتر استفاده كنيد.
- مصرف غذاهاى چرب و شيرين را از برنامه غذايى  تان حذف كنيد.
- از خوردن غذاهاى پركالرى و حجيم به ويژه در شب خوددارى نماييد.
- از خواب كافى و ورزش هاى سبك روزانه هيچ گاه غافل نشويد

راز هاى طولانى كردن عمر

در تحقيقات اخيرى كه انجمن تغذيه آمريكا (ADA) روى ???? نفر افراد بالاى ?? سال انجام داده است راز طول عمر اين افراد در ? مورد گزارش شده است:
*  داشتن وزن ايده آل

*  عدم مصرف دخانيات

*  استفاده از رژيم غذايى مديترانه اى

*  ورزش مستمر روزانه حداقل ??  دقيقه

رژيم غذايى مديترانه اى شامل مصرف زياد غذاهاى حاوى فيبر فراوان نظير سبزيجات و ميوه ها، گوشت سفيد مثل گوشت مرغ و ماهى، مصرف محدود غذاهاى پر چرب و پر كربوهيدرات بالاخص كربوهيدراتهاى ساده است.

الگوهاى غذايى و رفتارهاى تغذيه اى صحيح در رسيدن به وزن ايده آل و ثابت نگه داشتن آن نقش بسزايى دارد بسيارى از افراد چاق با رژيم هاى بسيار سخت و كوتاه مدت اقدام به كاهش وزن خود به صورت سريع مى كنند و پس از مدتى دچار ضعف و ناتوانى، بيماريهاى دستگاه گوارش و حتى بيماريهاى روانى مى شوند و با ادعاى اينكه ضعيف شدم و رژيم با من سازگارى ندارد شروع به پرخورى مجدد كرده و به حالت اوليه يا شايد بدتر از آن باز مى گردند. يك مسأله مهم را هميشه بايستى مد نظر داشت كه هدف از رژيم گرفتن، رسيدن به وزن سلامت و يادگرفتن يكسرى الگوها و رفتارهاى صحيح تغذيه اى است. فردى كه تصميم مى گيرد از رژيم غذايى براى كاهش وزن استفاده كند بايد كاملاً آگاهى داشته باشد كه رويه قبلى كه داشته غلط بوده و بايستى اين رفتارها را تغيير دهد.

توصيه هايى در جهت حفظ وزن

*  تغيير در شيوه زندگى و يافتن رفتارهاى صحيح تغذيه اى بر مبناى عادات غذايى بومى
*  انجام فعاليت بدنى متناسب به صورت مستمر و روزانه

* كنترل مصرف مواد غذايى پر كربوهيدرات و پرچرب

* پيشگيرى از استرس هاى متفرقه و كم اهميت

* دكتر آمرى نيا- مشاور تغذيه و رژيم درمانى