استرس و چاقي



بسياري از عوامل باعث چاقي مي شوند، يکي از آنها استرس مي باشد.

چگونه اين امر امکان پذير است؟

استرس باعث آزاد شدن بسياري از هورمون ها مي شود که بر روي عملکرد بدن اثر مي گذارد. عملکرد بدن مشابه اين است که ما در مشکلات زيادي غرق شده ايم و احتياج به کمک داريم. ما نفس نفس مي زنيم براي دادن اکسيژن به سلولها، اين عامل  موجب تغييرات قابل ملاحظه اي در سوخت و ساز بدن مي شود و اين خود انرژي زيادي را توليد مي کند.

اگر مدتها در همين حالت باقي بمانيد ، استرس مزمن به وجود آمده است که بر روي سلامتي اثرات مضري دارد و موجب چاقي مي شود.

استرس مزمن موجب چاقي مي شود.

اگر شما چند روز پياپي مشغول کاري باشيد و غذاهاي غير مغذي از قبيل چيپس و به طور کلي تنقلات غذاي اصلي شما را تشکيل دهد، اين عوامل خود باعث افزايش استرس و مشکلات جدي تر مي باشد.

در اين متن چند عامل جلوگيري از چاقي با وجود استرس را بيان مي کنم .

1.   يکي از راههاي چاق نشدن، صبحانه خوردن  مي باشد. اگر ديرتان شده و يا ميل به صبحانه نداريد و يا وقت کمي تا نهار باقي است و يا رژيم غذايي داريد، باز هم صبحانه خوردن را فراموش نکنيد. زيرا صبحانه نخوردن روي قند خون اثر مي گذارد و باعث افزايش سترس مي شود.

2.   چاي سبز نوشيدن. اگر شما جرو آن افرادي باشيد که استکان چاي هميشه در دست شما است، اثر کافئين را در بدن خود متوجه نمي شويد. اگر چه شما با نوشيدن آن سعي در کاهش استرس و بالا بردن قدرت ذهني خود مي کنيد. اما چه بهتر است که به جاي کافئين از نوشيدنيهاي بدون کافئين از قبيل چاي سبز، آبميوه و آب  استفاده کنيد.

چاي سبز هم به عنوان نوشيدني آرامش بخش و هم به عنوان آنتي اکسيدان عمل مي کند.       نوشيدنيهاي کافئين دار بر روي بدن اثرات مضري دارند که يکي از آنها ،اثر بر آب بدن مي باشد و باعث کاهش آب بدن مي شود.

3.  گذاشتن ميان وعده هاي مغذي در کيف، ماشين و يا محل کارتان ، پايين آمدن قند خون و نوسان آن را متوقف و از بين رفتن خستگي و ايجاد سرحالي و از همه مهمتر جلوگيري از چاق شدن مي کند.

4.  اگر زماني که استرس داريد، بايد يک چيزي بخوريد و يا اين امر به صورت عادت در شما بوجود آمده است. شما  بجاي خوردن چيپس و پفک و ديگر مواد غير مغذي،  بهتر است از هويج و يا کرفس و تخمه و ديگر مواد مغذي استفاده کنيد. حتي شما مي توانيد پاپ کرني که بدون نمک و روغن باشد را بخوريد.

5.  خوردن غذاهاي حاضري  يکي ديگر از عوامل چاقي و استرس مي باشد. شما مي توانيد غذاي خود را در خانه درست کنيد و با اين روش شما پول خود را به هدر نداده ايد و بلکه سلامتي خود را تضمين کرده ايد.

6.  شما مي توانيد مواد اوليه غذاهاي مغذي هفتگي خود را بخريد و هرگاه گرسنه مي شويد از آنها استفاده کنيد. پس از همين امروز غذاهاي غير مغذيي که در خانه تان وجود دارد را کنار بگذاريد واز همين امروز براي سلامتي خود قدم برداريد.

7.  براي سلامتي روح و روان  و جلوگيري از استرس  مي توانيد ورزش کنيد، نقاشي بکشيد و حتي بخنديد!  

8.  شمايي که استرس داريد آيا تابحال متوجه اين موضوع شده ايد که هر چه سعي در کاهش وزن مي کنيد، بي فايده است، هر چند مقدار غذاي خود را زياد نکرده باشيد. علت اين امر اين است که استرس باعث افزايش کورتيزول مي شود و اين هورمون سوخت و ساز بدن را کم مي کند و اين خود عاملي براي چاق شدن مي باشد.  

9.  نفس عميق بکشيد. اين روش از آنجاييکه يکي از آسانترين هاست و در هر جايي مي توان آن را انجام داد، يکي از موثرترين هاست. شما با نفس کشيدن اکسيژن زيادي را وارد بدن مي کنيد و اين اکسيژن وارد سلولهاي شما شده و باعث تمدد اعصاب و راحت و آسودگي خيال مي گردد.

10.     انجام ورزشهاي مديتيشن يکي از عوامل راحت زيستن بدون وخود استرس مي باشد. در اين ورزشها مغز شما در حال استراحت مي باشد و فوايد بسياري را براي شما فراهم مي کند از جمله ترشح هورمون لازم براي سلامتي. اين ورزشها باعث کاهش استرس و بيرون بردن مشکلات کاري از ذهن شما مي گردد.

11.             گوش دادن به موزيک هاي آرام. اين روش باعث کاهش فششار خون و سلامتي روح و روان مي شود.

12.      عضلات را استراحت بدهيد. اول از صورت خود شروع کنيد و به آرامي صورتتان را ورزش دهيد. بعد نوبت گردن، شانه ها و ........ است. هر کدام از اينها را در طي 10 ثانيه انجام دهيد.



پس چه خوب است زندگي را آسان بگيريم و از استرس و بيماري هاي ناشي از آن دور بمانيم.

اميدوارم توانسته باشم راههاي جلوگيري از استرس يا عامل مسبب  چاقي را براي شما خواننده گرامي بيان کرده باشم.



مريم سجادپور

متخصص تغذيه