وزن و کالري

453 گرم چربي برابر 3500کالري مي باشد.

براي از دست دادن 453 گرم در هفته شما بايد در آن هفته بيشتر از 3500 کالري مصرف کنيد، هر چند که ورزش کنيد و غذاي مصرفي خود را کم کنيد.

براي از دست دادن 900-500 کالري شما بايد هم شدت ورزش را زياد کنيد و هم غذاي مصرفي خود را کم کنيد

چگونه کالري مصرفي را بسوزانيم؟

شما ميتوانيد راه برويد و کالري بسوزانيد. زمان به اندازه مسافت طي شده مهم نيست. اگر شما 160 متر را در 13 دقيقه يا کمتر مي پيماييد، کالري بيشتري در همان  160 مترخواهيد سوزاند.

اما براي افرادي که تازه شروع به پياده روي کرده اند توصيه مي شود که در ابتدا با همان سرعت هميشگي پياده روي کنند اما مسافت را طولاني کنند

يک قانون ساده در اين رابطه اين است که: براي فرد 72 کيلوگرمي، سوزاندن 100 کالري در 160 متر مناسب است.

سرعت و کالري

اگر شما با سرعت کمي راه برويد، کالري بيشتري را خواهيد سوزاند. زيرا در هر قدمي که برداشته مي شود ايستادن و حرکت کردن آغاز مي شود و به همين خاطر سرعت کمک به حمل کردن شما رو به جلو را باعث نمي شود بلکه اين ايستادن و حرکت کردن است که شما را به حرکت وامي دارد.

اين در حالي است که پياده روي با سرعت و با قدمهاي بلند، عضلات و بازو ها را به حرکت مي اندازد.

در هر گام عضلات، کالري بيشتري را مي سوزانند.

دويدن ( از هر دوي اينها ) کالري بيشتري را مي سوزاند، زيرا که عضلات  در هر بالا و پايين آمدن وزن بدن را بالا و به جلو مي راند.

به طور خلاصه مي توان گفت که ابتدا متراژ حرکت خود را زياد کنيد تا کالري بيشتري را بسوزانيد. بعدا سرعت حرکت را افزايش دهيد. بدين ترتيب کاهش غذاي مصرفي به علاوه پياده روي منظم شما را در کاهش وزن کمک خواهند کرد.

سوخته شدن کالري در هنگام خواب

شما در هر ساعت و هر روز مي توانيد کالري زيادي را به وسيله حرکت دادن عضلات  بسوزانيد.

سرعت سوخت و ساز در بدن شما زياد است زيرا در بدن شما ماهيچه وجود دارد که دائما در حال حرکت مي باشند. شما اين نکته را وقتي در حال استرحت کردن هستيد پي خواهيد برد.

در ابتداي پياده روي ماهيچه هاي پاي شما به حرکت در مي آيند و مي توانيد زمان و مسافت طولاني را بپيماييد.

براي آنهاييکه به راه رفتن عادت دارند و هميشه براي سلامتي خود راه مي روند، بايد شيوه حرکت را تغيير دهند تا بيشتر عضله ساخته شود.

و اما براي کسانيکه هيچ گونه تحرکي ندارند، توصيه مي شود در ابتدا يکسري تمرينات کششي به همراه راه رفتن انجام دهند تا هميشه سالم و داراي تناسب اندام باشند.

کالري کم به معناي سوختن کم مي باشد

کالري 1عدد آبنبات برابر با کالري 800-500 متر پياده روي است. پس اگر عادت به خوردن داريد بايد به همان اندازه سرعت پياده روي افزايش دهيد.

خوب خوردن

بيشتر ما نمي دانيم که چه قدر ميخوريم و چه قدر کالري دريافت مي کنيم.

غذاهايي که علاقه داريد بخوريد، اما کم!

به جاي snack  يا تنقلات ميوه جات و سبزيجات مصرف کنيد.

روزانه 10-5 سروينگ را به ميوه جات و سبزي جات اختصاص دهيد.

کمتر غذاي بيرون مصرف کنيد. 1 بار غذاي بيرون خوردن برابر 4-2 بار غذاي منزل خوردن است. به طور کلي کالري غذاي رستورانها 4-2 برابر کالري غذاي منزل مي باشد.

تغيير در غذا خوردن خود بدهيد تا سالم زندگي کنيد. سعي کنيد غذاهاي با کالري کم ولي خوشمزه بخوريد تا سالم زندگي کنيد و از زندگي خود لذت ببريد.

تناسب اندام و چاقي

وقتي شما 6 ساعت در هفته راه مي رويد، تناسب اندام بهتر پيدا مي کنيد و به همان نسبت بيماريهاي مختلفي از جمله، بيماري قلبي، سرطاني ، ديابت و سکته را خاموش کرده ايد.

پس بازهم همان قانون کلي را مي گويم:

تغذيه مناسب + ورزش = سلامتي

مريم سجادپور

متخصص تغذيه