کنجد دانه اي مفيد براي تقويت بدن
كنجد گياهي است يك ساله با ارتفاع حدود يك متر كه قسمت انتهايي ساقه آن پوشيده از كرک است . برگ هاي آن بيضي ، باريك و نوك تيز است . گل هاي آن به رنگ سفيد يا قرمز، به طور تك تك در كناره برگ هاي قسمت انتهايي ساقه ظاهر مي شوند .
ميوه اين گياه به صورت كپسول و محتوي دانه هاي كوچك و مسطح و بيضوي است كه دانه كنجد ناميده مي شود و قسمت مورد استفاده اين گياه است .
وطن اصلي كنجد هندوستان است كه از آنجا به نقاط ديگر دنيا راه يافته است . در حال حاضر چين بزرگترين توليد كننده كنجد در دنيا مي باشد . هندوستان و حبشه از نظر توليد، بعد از چين قرار دارند . در ايران نيز مقداري كنجد توليد مي شود كه بيشتر آن به مصرف تهيه روغن و حلوا ارده مي رسد.
تركيبات شيميايي
كنجد داراي پروتئين ، ويتامين هاي B , D , E , F1 و لسيتين (LECITHIN) مي باشد . مقدار روغن آن در حدود 50% است. روغن كنجد مركب از حدود 70% اسيدهاي چرب اشباع نشده مانند لينولئيك اسيد ،‌اولئيك اسيد و مقداري اسيدهاي چرب اشباع شده مانند اسيد پالمتيك و آراشيديك اسيد مي باشد .
روغن كنجد يكي از روغن هاي اشباع نشده و مفيد براي بدن است که در آمريكاي شمالي و كانادا به مقدار زياد مصرف مي شود ، زيرا اين روغن نه تنها كلسترول خون را افزايش نمي دهد، بلكه آن را كاهش نيز مي دهد .
براي تهيه روغن كنجد معمولا دانه ها را مي شويند تا رنگ روي آن از بين برود. سپس دانه ها را آسياب كرده و در آب مي ريزند تا پوست آنها روي آب بيايد . بعد از گرفتن پوست، دانه ها را خشك كرده و در آب جوش مي ريزند و خمير مي كنند . اين خمير را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جدا شود . اين روغن را روغن سرد مي نامند و از تفاله باقيمانده تحت اثر فشار و گرما روغني بدست مي آيد كه به نام روغن گرم معروف است كه البته ارزش غذايي روغن سرد را ندارد .
تفاله باقيمانده از اين مرحله را معمولا براي علوفه دام ها به كار مي برند . خصوصاً اين تفاله از نظر داشتن مواد پروتئيني ، غذاي خوبي براي گاوهاي شيرده است .
اگر مي خواهيد از روغن كنجد استفاده كنيد دقت كنيد كه روغن سرد باشد كه به نام FIRST COLD PRESSED"" معروف است ، زيرا در اثر حرارت دادن، روغن كنجد خواص خود را از دست مي دهند .


خواص مفيد کنجد براي سلامتي بدن
از نظر طب قديم ايران، كنجد گرم است . كنجد بسيار مغذي است و در اكثر كشورهاي فقير به عنوان جانشين گوشت بكار مي رود . خواص مفيد کنجد به شرح زير است :
1) براي چاق شدن و تقويت نيروي جنسي موثر است.
2) براي رفع قولنج كنجد را آسياب كرده و با سركه مخلوط كنيد و به مقدار نصف وزن كنجد ، مغز بادام پوست كنده را به آن اضافه كنيد. سپس آنها را پودر كنيد و هر روز به مقدار يك قاشق سوپ خوري از آن بخوريد .
3) كنجد گرفتگي صدا را از بين مي برد .
4) نرم كننده معده و روده است.
5) كره كنجد كه در كانادا بنام تاهيتي معروف است و شبيه ارده مي باشد ، غذاي خوبي براي رشد بچه هاست.
6) برگ كنجد را اگر به سر بماليد، باعث رشد و سياهي موي سر مي شود.
7) ارده نرم كننده معده و روده هاست.
8) كنجد فشار خون بالا را كاهش مي دهد.
9) كنجد ضد رماتيسم است.
10) براي رفع ناراحتي كيسه صفرا مفيد است.
11) دم كرده برگ كنجد، اسهال خوني را برطرف مي كند.
12) روغن كنجد براي رفع تنگي نفس ، سرفه خشك و زخم ريه مفيد است.
13) روغن كنجد سوزش ادرار را رفع مي كند.
14) از روغن كنجد به جاي روغن زيتون در سالاد استفاده كنيد.
15) كنجد با تمام فوايدي كه دارد براي معده ي ضعيف مناسب نيست، زيرا هضم آن سنگين است . اين گونه اشخاص بايد آن را با عسل وسركه بخورند .
پي نوشت :
1- ويتامين F يک اسيد چرب ضروري است که باعث تشکيل لايه هايي در پوست مي شود که از سلول هاي پوستي محافظت و از خشکي و خرابي پوست جلوگيري مي کند. همچنين باعث انتقال ساير ويتامين ها در پوست مي شو