گفتگوي طاهره ساعدي با پروفسور پرويز قديريان
مشاور سازمان جهاني بهداشت و رئيس بخش تحقيقات دانشگاه مونترال کانادا در گفتگوي اينترنتي با خراسان: فقط ده درصد مواد نگهدارنده غذاهاي آماده بي‌ضرر است
پروفسور پرويز قديريان مشاور سازمان بهداشت جهاني در زمينه اپيدميولوژي سرطان و ايدز و استاد دانشکده پزشکي دانشگاه مونترال و دانشگاه مک‌گيل در کانادا و موسس و رئيس واحد اپيدميولوژي مرکز تحقيقات پزشکي دانشگاه مونترال در سال 1319 در سنگسر متولد شد. وي پس از دريافت ليسانس علوم تغذيه در ايران و فوق ليسانس علوم پزشکي از دانشگاه نبراسکا در آمريکا در سال 1361 موفق به دريافت ديپلم آمار حياتي و دکتراي اپيدميولوژي سرطان از دانشگاه لندن شد. از قديريان تاکنون بيش از 250 مقاله علمي و ده‌ها کتاب، به ويژه اطلس جغرافيايي بيماري‌هاي مزمن مانند سرطان، بيماري‌هاي قلبي و MS به زبان‌هاي انگليسي و فرانسه و بيش از 800 مقاله در زمينه تغذيه و بهداشت به زبان فارسي منتشر شده است.

پروفسور قديريان کارشناس و مشاور سازمان بهداشت جهاني در زمينه سرطان، تغذيه و بيماري ايدز بوده و همچنين مشاور وزارت بهداري کانادا نيز مي‌باشد. وي در زمينه اپيدميولوژي سرطان به ويژه رابطه تغذيه و سرطان تحقيقات و پژوهش‌هاي بسياري انجام داده که نتايج آنها در ژورنال‌هاي علمي معتبر بين‌المللي به چاپ رسيده است.
پروفسور قديريان عليرغم مشغله فراوان به تقاضاي خبرنگار دانش و فناوري خراسان براي مصاحبه اينترنتي جواب مثبت داد.