پرهیز از خرافات
در طی چند دهه اخیر عملکرد ورزشکاران با سرعت شگفت آوری ترقی کرده است. تعداد دفعات مسابقات کاهش یافته و معیارهای بالایی جای آن را گرفته است. افزایش بار کاری، مراقبتهای پزشکی پیشرفته، و تغذیه عالی از علل بهتر بودن ورزشکاران نسبت به هر زمان دیگر می باشد. اما آیا تغذیه عالی به مفهوم یک رژیم بهبود یافته می باشد، یا تغذیه خوب به مفهوم استفاده از مواد غذایی، داروها، و یا مواد مغذی اضافی است که خود نویدبخش بهتر شدن معجزه آسای عملیات ورزشی است؟ وقتی ورزشکاران را بررسی می کنیم، آنها غالباً اشاره می کنند که به نظر آنها عملیات ورزشی شان با یک رژیم پر پروتئین بهتر می شود. ویتامینهای طبیعی نسبت به ویتامینهای سنتتیک بهتر می باشد، و در هوای گرم باید از قرص نمک استفاده کرد، و اسیدهای آمینه ترشح هورمون رشد را زیاد می کند، و غیره. هیچ جای دیگری نسبت به محیط ورزشی، جهالت و خرافات به این گستردگی نیست.
در بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که توصیه می شود متخصصان تغذیه و رژیم مطالب غلط ترویج یافته را تصحیح نمایند. با این حال والدین ورزشکاران همراه با مربی ورزشکار، هنوز هم بیشتر از همه به آموزش تغذیه متکی می باشند. اطلاعاتی که مشترکاً با فرزندانشان دارند غالباً ادامه همان خرافاتی است که در دوران کودکی قبول کرده اند. شکستن این حلقه تنگ کار مشکلی است. آنهایی که بهتر می دانند به ندرت به اتاق رختکن می روند. و همان طور که بعضی از ورزشکاران توجه کرده اند، تعداد زیادی از متخصصان بهداشت از لحاظ تناسب اندام آن قدر در وضعیت بدی قرار دارند که جای تعجب نیست که هیچ کس به حرفهای آنها توجی نمی کند.
زمانه عوض شده است و چون پول حتی در دنیای ورزش عامل بسیار مهمی می باشد، ورزشکاران از هر چیزی بهترینش را می خواهند، مثل توصیه های تغذیه ای منطقی.
ورزشکاران بسیاری از مسابقات را با اختلاف چند دهم برده اند، بنابراین جای تعجب نیست که ورزشکار، مربی و والدین نسبت به درخواستی که در مورد بهتر شدن عملیات ورزشی از آنها صورت می گیرد، حساس می باشند. تقریباً هر ماده غذایی، به عنوان یک مادة ارگوژن شناخته شده است. معروف است که ارگوژنها بیشتر از آن حدی که شرایط معمولی ایجاب می کند، باعث بهتر شدن عملیات ورزشی می گردد. لیست این مواد از حد افزون است و شامل موادی مانند جوانه گندم، عسل، لیستین، تمام ویتامینها و املاح، گرده گلها و مخمر آبجو می باشد. بسیاری از استاندارهای قدیمی، مثل پودر پروتئین به شکل دیگری در این محصولات دوباره ظاهر گشته است، مثل ایزوله پروتئین.
از طرف دیگر ، تحقیقات انجام تعدادی از این کارها توسط ورزشکاران را تأیید نموده است. برای مثال، همه تقریباً خوب می دانند که بعضی از دوندگان قبل از ماراتن مایعاتی را می خورند که حاوی کافئین است. بعدها مطالعات اثر ارگوژنیک کافئین تأیید شد (برای بعضی از افراد، نه همه). بررسی در مورد وزنه برداران، زیبایی اندامها، فوتبالیستها نشان داد که استفاده از مواد مترشحه غدد و اسیدهای آمینه که بین افراد محبوبیت داشت، رشد عضلات را افزایش می دهد. هر چند منطقی به نظر نمی رسد ولی امید داشتند که این مواد همان اثر استروئیدها را داشته باشد، ولی با خطر کمتر. درست است که اثر از آمینواسیدها در ادرار نبود، اما این به آن علت بود که این مواد به عنوان پروتئین در بدن هضم می شدند و برای رشد و نمو و ترمیم بافتها به کار می رفتند. مقدار اضافی پروتئین به چربی تبدیل می شود، نه به عضله. هرچند اطلاعات علمی ممکن است از خوردن قهوه، پشتیبانی کرده و کار طرفداران پروتئین را تکذیب نماید، ولی فقط گذشت زمان می تواند به ما نشان دهد که آیا عقاید ورزشکاران عوض می شود یا نه.
فروش مکمل کننده های مختلف مثل ویتامینها و املاح شغل مهمی در ایالات متحده می باشد. فروشگاههای موادغذایی مرتبط با سلامتی در سراسر کشور فروششان به میلیاردها دلار می رسد، که ویتامینها و املاح یک سوم فروش کل را تشکیل می دهد. ورزشکاران از جهت مصرف این مواد بالاترین رقم را دارند. در بیشتر موارد آنهایی که رژیم کافی داشته و یا آنهایی که رژیمشان از حد کفایت قدری پایین تر است، از تکمیل کننده ها استفاده می نمایند. مشاهده شده است که ویتامینهایی که به شکل مگادوز استفاده زیادی دارد، ویتامین E و C می باشند. این باور که یک ورزشکار ممکن است از یک مگادوز ویتامین سود ببرد، مشکل است. با این حال آن ورزشکار کاملاً مطمئن است که ویتامین و یا غذی خاصی، عملیات ورزشی او را بهتر می کند. بنابراین این امر ممکن است از لحاظ روانی اثرات مفیدی هم داشته باشد. در واقع، بسیاری از ورزشکاران از جهت موادغذایی انتخاب درستی ندارند، اما اگر مقدار انرژی مورد احتیاجشان را برآورده سازند ( که ممکن است این مقدار از 4000 کالری در روز زیادتر باشد)، احتیاجات سایر مواد مغذی آنها هم در اثر این حجم غذا برآورد می شود. در عین حال اگر کالری دریافتی یک ورزشکار از 1200 در روز کمتر باشد، بدون تکمیل کننده نمی تواند احتیاجات خود را طبق استاندارهای برآورده سازد.
ورزشکاران بدون آن که اطلاع صحیحی از تغدیه داشته، و یا دارای مراقبتهای پزشکی بوده، و یا تمرینهای پیشرفته ای داشته باشند، هر روز به علمیاتی باورنکردنی دست می یابند. اما موفقیتهای درازمدت در نتیجه ترکیب عواملی مانند استعداد، تمرینهای سخت، و آماده سازی ذاتی و استفاده از هر مزیت ممکن است. از آن جا که یکی از مزیتها تغذیة صحیح می باشد، خوب است که در مورد ضمانت مواد نیروزا واقع بین بود. اگر ورزشکار به حرفهای سایرین، معجزات و افسانه ها معتقد است، بهتر است که قبل از آن که او توسط این مطالب گول بخورد به سؤالهای او پاسخ داد. اگر افراد خانواده ها، مربی و کمک مربیها می توانند به روی تصمیمات او اثر مهمی به جا بگذارند، آنها این حق و مسؤولیت را دارند که تعبیرهای غلط و تقلبهای مختلف را مورد سؤال قرار دهند.
قبل از آن که محصولی را استفاده کنیم که وعدة عملکرد ورزشی بهتری را به مصرف کننده داده است، بهتر آن است که محصول را به خوبی ارزیابی نماییم.