سرطان در ايران

عضو مركز تحقيقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: هر سال حدود ? ??هزار مورد جديد سرطان در كشور شناسايي مي‌شود كه ? ??هزار نفر از آنها فوت مي‌كنند.

دكتر"عليرضا سجادي" روز چهارشنبه در حاشيه برگزاري كارگاه ثبت سرطان در گرگان، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سرطان يكي از بيماري‌هاي شايع و دومين عامل مرگ و مير در كشور است كه كنترل آن بسيار ضروري و نياز به همكاري مردم دارد
وي در ادامه با اشاره به برگزاري كارگاه ثبت سرطان در گلستان تصريح كرد: استان گلستان يكي از مناطقي است كه سرطان مري در آن شايع است و بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه هر سال حداقل يك هزار و دويست مورد جديد سرطان در اين استان شناسايي مي‌شود.

دكتر سجادي اضافه كرد: بيشتر شيوع بيماري سرطان در گلستان در منطقه گنبد و مراوه‌تپه مي‌باشد كه از اين نظر اين منطقه در دنيا شناخته شده است.
وي در ادامه خاطرنشان كرد:ثبت سرطان، پيدايش هر مورد سرطاني جديد و جمع‌آوري اطلاعاتي در اين زمينه را گزارش مي‌دهد كه با كمك آن مي‌توان براي پيشگيري و برنامه‌ريزي در مورد سرطان اقدام كرد.

وي در ادامه يادآور شد: براي اينكه برنامه كنترلي سرطان را درست اجرا كنيم، لازم است كه اطلاعاتي راجع به وضعيت پراكندگي اين بيماري داشته باشيم.
به گفته اين عضو مركز تحقيقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكي تهران، با يافتن اطلاعاتي در مورد سرطان مي‌توان به اطلاعاتي در زمينه آمار شيوع بيماري در مناطق مختلف، عوامل پيدايش آن و اجراي برنامه خاص براي هر شهر يا منطقه شيوع بيماري پيش‌بيني و اجرا كرد

به گفته دكتر سجادي، براي اجراي بهتر برنامه‌ها بيماران نيز بايد اطلاعات درستي به كارشناسان دهند تا بتوان برنامه‌ريزي بهتري انجام داد.

وي در ادامه تصريح كرد: در اين كارگاه كارشناسان ثبت سرطان از تمامي مراكز بهداشت شهرستانهاي استان حضور داشتند.

وي در پايان از راه‌اندازي سيستم ثبت جمعيتي سرطان در گلستان در آينده نزديك خبرداد و گفت: اين مركز دومين مركز ثبت جمعيتي سرطان در كشور است.

كارگاه ثبت سرطان با همكاري مركز تحقيقات گوارش و كبد دانشگاه تهران به مدت دو روز در گرگان برگزار شد.