رابطه يد و جوش صورت
مصرف بيش از اندازه يد باعث ايجاد آكنه و جوش هاى پوستى مى شود.
محققان دانشگاه نيويورك دريافته اند افراد در سنين نوجوانى به دليل وضعيت خاص هورمونى بدن بيشتر مستعد بروز اينگونه جوش ها هستند و چنانچه در غذاهاى مصرفى از يد زياد استفاده شده باشد، اين عارضه تشديد مى شود.
از طرفى به دليل لزوم مصرف شير و محصولات لبنى در سنين رشد نمى توان مصرف آنها را محدود نمود، پس بايد از عدم وجود يد زياد در آن اطمينان خاطر حاصل كرد.
تا مدتى قبل تصور مى شد مصرف زياد شير و محصولات لبنى موجب بروز چنين جوش ها و عوارض پوستى مى شود اما محققان دانشگاه نيويورك دريافتند كه در بسيارى از دامدارى ها علاوه بر ضد عفونى ظروف دوشيدن شير بايد به منظور جلوگيرى از بروز عفونت در دامها نيز به آنها يد داده مى شود كه عامل اصلى در ايجاد جوش ها در واقع يد است نه صرفا مصرف زياد شير و لبنيات. مطالعات انجام شده حاكى از آن است كه توليد شير در كشورهايى نظير آمريكا، انگلستان، دانمارك، نروژ و ايتاليا از دهه ۶۰ با استفاده از مقادير قابل ملاحظه يد همراه بوده است.
البته آزمايشات نشان مى دهند كه جوش ها و آكنه هاى پوستى ناشى از مصرف يد زياد بسيار سريعتر از جوش هاى ناشى از اختلالات هورمونى به روشهاى درمانى پاسخ مى دهند اما به منظور قطعيت بيشتر در مورد ارتباط مقدار دقيق يد و بروز عوارض پوستى نياز به آزمايشات بيشتر در آينده است.