رژيم غذايي در بيماران دچار سنگ کليه
امروزه ثابت شده است که سنگهاي ادراري منشاء و انواع متعددي دارند و رژيم غذايي تا حدي بسيار قليل کمک کننده در درمان سنگ سازي است و بر خلاف گذشته ديگر اعتقاد عميقي بر رعايت و ممنوعيت غذا نيست و مهم تر از آن مصرف مايعات کافي و کالري مناسب مطرح مي شود.
خوردن مايعات با توجه به اينکه غلظت ادراري را کم مي کنند در نتيجه املاح و ميکروبها موجود نيز رقيق شده و کار آيي خود را از دست مي دهند و از طرفي با تغيير در فيزيولوژي مدولاي کليه و نيز با افزايش حرکات در سيستم ادراري مي تواند مؤثر باشد.
مقدار مصرف مايعات روزانه بايد 3-2 ليتر باشد که اين مقدار بايد به طور متناسب در طول مدت روز تقسيم شود حتي توصيه مي شود در اين گونه بيماران در نيمه خواب نيز مايعات خورده شود و به طوري که وزن مخصوص ادرار در طي شبانه روز هر زماني در حد 1020 – 1018 باشد بنابراين بيماراني که عرق زياد مي کنند ويا در شرايط گرم تري به سر مي برند و کار آنها با فعاليت سنگين بدني همراه است و يا اختلال گوارشي دارند بايد آب بيشتري بخورند که حجم کافي ادرار با وزن مخصوص فوق داشته باشند.
مسئله مهم ديگر مصرف انواعي از غذاهاست که در اسيد و يا بازي کردن ادرار نقش دارند مي دانيم بعضي از املاح در محيط اسيدي کريستاليزه مي شوند و بعضي در محيط قليايي مثلا براي سنگ اسيد اوريک قليايي کردن ادرار توصيه مي شود و يا براي سنگهاي سيستيني هم همين طور، زيرا در محيط اسيدي کريستاليزه مي شوند و حتي گاهي با درمان ادرار را قليايي و اسيدي مي کنند به هر جهت مهمترين غذاهاي اسيدي کننده مواد پروتئيني است و قليايي کننده ها سبزيجات و ميوه جات هستند که ليمو نقش شاخصي در اين ميان دارد .
 رژيم غذايي در سنگ ها « پرهيز»
اعتقاد بر اين است که شايد تنها جايگاه رژيم در جلوگيري از سنگ هاي کلسيمي است که چنانچه بررسي علتي اوليه و رفع ان موفقيتي نداشت محدوديت مصرف کلسيم زياد است و نيز بايد با کمتر نمودن مصرف کلسيم مصرف کلرورسديم را هم کم نمود.
مهمترين مواد غذايي داراي کلسيم پنير و پروتئين هاي حيواني است.
اما گاهي اعتقاد بر اين است که به جهت عدم جذب کلسيم از روده موادي که علاقه زيادي به باند با کلسيم دارند مي دهند. مثلا غذاهاي داراي اگزالات زياد.
در نتيجه در نوشتن رژيم غذايي تفاوت هاي زيادي به چشم خواهد خورد که ممکن است بيما ررا دلسرد نمايد در مورد سنگ هاي با منشاء اسيد اوريک که محدوديت غذايي چندان مفيد نيست ولي بعضي مطالعات اثرات خوبي را در رعايت رژيم غذايي تاييد مي کنند ولي به طور کلي محدوديت رژيم غذايي به مصرف پروتئين حدود 100-90 گرم در روز يعني ايجاد حداقل پورين و نيز قليايي کردن ادرار با غذا و چنانچه نياز باشد مصرف موادي چون جوش شيرين .
در سنگ هاي سيستني بهترين رژيم غذايي آب درماني است و قليايي نمودن ادرار مع الوصف پرهيز از غذاها مثل حبوباتف آجيل، مرغ و تخم مرغ توصيه مي شود. در مواردي که نوع سنگ نتوان به طور دقيق تعيين نمود. رژيم غذايي با پورين کم و اگزالات کم توصيه مي شود ولي به طور کلي مصرف مايعات در کليه ها سنگ ساز مفيد است.
نوشابه‌هاي گازدار“ يكي از مهم‌ترين عوامل توليد سنگ كليه
تحقيقات نشان داده است كه انواع نوشابه‌هاي گازدار بيماري‌هايي چون پوكي استخوان، چاقي، پوسيدگي دندان و بيماري‌هاي قلبي را تشديد مي‌كنند. اما با تمام اين‌ها يك چهارم مصرف ساليانه نوشيدني‌ها را انواع سودا تشكيل مي‌دهد.
به گزارش خبرنگار سرويس «نگاهي به وبلاگ‌ها»ي ايسنا در وبلاگ http://www.irantop10.com
نوشته شده است: امروزه مقدار متوسط مصرف نوشابه‌هاي غيرالكلي و گازدار (سودا) بسيار بالا است. هر قوطي نوشابه گازدار دهنده يك قوطي سودا عبارت است از:
اسيد فسفريك
اين ماده موجب كاهش توانايي بدن در مصرف كلسيم مي‌شود كه منجر به پوكي استخوان و سستي دندان‌ها شده و اسيد كلريدريك موجود در معده را خنثي مي‌كند كه البته سوءهاضمه و جذب ناقص مواد غذايي از ديگر اثرات مضر اين ماده است.
قند
سازندگان نوشيدني‌هاي غيرالكلي بزرگترين مصرف كننده‌ي قند تصفيه شده هستند. اين يك امر اثبات شده است كه قند ميزان انسولين خون را بالا مي‌برد و منجر به افزايش فشارخون و كلسترول، بروز بيماريهاي قلبي، ديابت، افزايش وزن و پيري زودرس مي‌شود. بيشتر انواع سودا، بيش از ‌١٠٠ درصد مقدار قند مورد نياز روزانه را تامين مي‌كنند.
آسپراتام Aspartame
اين ماده شيميايي در سوداهاي رژيمي به عنوان جانشين قند به كار مي‌رود و بيش از ‌٩٠ عارضه جانبي دارد كه از جمله مي‌توان به تومور مغزي، معلوليت جنين، ديابت، عدم تعادل احساسي و بروز حمله‌هاي صرع اشاره كرد. به‌علاوه، زماني كه آسپراتام مدت زيادي در فضاي گرم نگهداري شود به متانول تبديل مي‌شود. الكلي كه مي‌تواند به فرم آلدئين يا اسيد فرميك مبدل شده كه از عوامل سرطان زا هستند.
كافئين
نوشيدني‌هاي كافئين دار موجب بروز اضطراب، فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم يا تپش قلب و بالا رفتن مقدار كلسترول خون مي‌شوند. ويتامين‌ها و مواد معدني را مي‌سوزانند و موجب مشكلات بارداري و سرطان مي‌شوند.
در نهايت بايد گفت كه مصرف نوشيدني‌هاي غيرالكلي گازدار يا ساده، علاوه بر داشتن مضرات فراوان، اشتهاي افراد را براي مصرف مواد غذايي مفيد مانند سبزيجات، پروتئينها، لبنيات و ساير موادمغذي از بين مي‌برند.
ترك عادت مصرف اين نوشيدني‌ها ساده‌ترين راه به سوي سلامتي است.
فراموش نكنيد كه بهترين راه حفظ سلامتي استفاده هرچه بيشتر از مواد غذايي طبيعي است.