دیابت چگونه روی سلامت کلیه هایم اثر می گذارد ؟
دیابت می تواند به کلیه ها ، چشم ها ، اعصاب ، قلب و عروق خونی شما آسیب رسانده و خطر حملات قلبی ، سکته مغزی و بیماری مزمن کلیه را افزایش می دهد .
علائم هشدار دهنده دیابت چیست ؟
علائم و نشانه ها عبارتند از :
*      تشنگی شدید
*      گرسنگی
*      افزایش دفع ادرار
*      خواب آلودگی
*      کاهش وزن
*      خستگی
*      زخم هایی که خوب التیام پیدا نمی کنند
*      کاهش شدت بینایی
*      گز گز کردن دست ها و پاها
ممکن است هیچ یک از این علائم و نشانه ها را نداشته باشید ، اما اگر هر یک از نشانه هایی که در بالا ذکر شد پیدا کردید ، باید با پزشک خود در میان بگذارید .
پزشک چگونه مرا از نظر دیابت بررسی خواهد کرد ؟
پزشک شما برای بررسی سطح قند خون یک آزمایش خون انجام خواهد داد . مقادیر طبیعی آن عبارتند از :
 
*قند خون ناشتا 120 – 60 ( 8 ساعت قبل از آزمایش غذا یا مایعات نخورده باشید ) .
*قند خون غیر ناشتا 139 – 60 ( قبل از آزمایش غذا یا مایعات خورده باشید ) .
چگونه می توانم دیابتم را اداره کنم ؟
شما می توانید با انجام کارهای زیر به اداره بهتر دیابت خود کمک کنید :
 
* روزانه قند خون خود را اندازه گیری کنید
*   مقدار طبیعی قند خون را بدانید
*  قند خون خود را در محدوده طبیعی نگهدارید
*  برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک را پی گیری و اجرا کنید
*اهمیت کنترل فشار خون را بدانید و در صورت امکان فشار خون خود را در خانه اندازه بگیرید
 دیابت ملیتوس که معمولا ً دیابت نامید ه می شود ، بیماریی است که در آن بدن شما یا نمی تواند به اندازه کافی انسولین تولید کند یا نمی تواند به درستی از مقادیر طبیعی انسولین موجود در بدن استفاده کند . انسولین هورمونی است که مقدار قند موجود در خون شما را تنظیم می کند . بالا رفتن قند خون می تواند دربسیاری از قسمت های بدن اشکالاتی ایجاد کند .
آیا دیابت انواع مختلفی دارد ؟
شایع ترین انواع دیابت ، دیابت نوع 1 و 2 است . دیابت نوع 1 معمولا ً در دوران کودکی ایجاد می شود . به این نوع دیابت ، دیابت ملیتوس جوانان یا دیابت وابسته به انسولین نیز گفته می شود . در این نوع ، لوزالمعده شما نمی تواند به اندازه کافی انسولین تولید کند و شما باید برای تمام عمر انسولین تزریق کنید .
دیابت نوع 2 که شایع تر است ، معمولا ً درسنین بالای 40 سال اتفاق می افتد و دیابت ملیتوس بزرگسالی نامیده می شود . به آن دیابت غیر وابسته به انسولین هم می گویند . در دیابت نوع 2 ، لوزالمعده انسولین درست می کند اما بدن نمی تواند از آن به درستی استفاده کند . قند خون بالا اغلب با رعایت رژیم غذایی و مصرف داروهای خوراکی کنترل می شود ، اگرچه بعضی از بیماران به تزریق انسولین نیاز پیدا می کنند . دیابت نوع 2 به خصوص در نژادهای آمریکایی -  آفریقایی ، هندی – آمریکایی ، آمریکای لاتین و آمریکایی – آسیایی شایع است .
دیابت با کلیه ها چه می کند ؟
در دیابت ، عروق خونی کوچک آسیب می بینند . وقتی عروق خونی کلیه ها آسیب می بینند ، کلیه های شما نمی توانند خونتان را به خوبی تصفیه کنند . در نتیجه بیشتر از آنچه که باید ، اب و نمک در بدنتان جمع می شود و باعث افزایش وزن و تورم قوزک پا می شود . ممکن است پروتئین در ادرارتان ظاهر شود .
دیابت همچنین ممکن است به سیستم عصبی بدنتان آسیب برساند . این امر می تواند باعث اشکال در تخلیه مثانه بشود . فشار حاصل از پر بودن مثانه می تواند به کلیه ها پس زده و به آنها آسیب برساند . همچنین ، اگر ادرار به مدت طولانی در مثانه بماند می تواند باعث ایجاد عفونت بشود چون باکتری ها در ادراری که حاوی مقدار زیادی قند است ، به سرعت رشد می کنند .
چه تعداد از بیماران دیابتی به بیماری کلیه مبتلا خواهند شد ؟
حدود 30 در صد بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 10 تا 40 درصد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نهایتا ًدچار نارسایی کلیه خواهند شد .
علائم زودرس بیماری کلیه در بیماران دیابتی کدام است ؟
زودرس ترین علامت بیماری کلیوی ناشی از دیابت ، افزایش ترشح آلبومین در ادرار است . این علامت خیلی قبل از این که آزمایشات معمول ، بیماری کلیه را نشان دهند ، ظاهر می شود بنابراین مهم است که شما این آزمایش را سالیانه انجام دهید . افزایش وزن و تورم قوزک پا ممکن است ایجاد شود . شب ها بیشتر به دستشویی می روید . فشار خونتان ممکن است خیلی بالا برود . پس به عنوان یک فرد دیابتی حداقل سالی یک مرتبه فشار خونتان را اندازه گیری کرده و آزمایش خون و ادرار انجام دهید . این امر باعث کنترل بهتر بیماری و درمان به موقع فشار خون و بیماری کلیه خواهد شد . کنترل دائم دیابت می تواند خطر ایجاد بیماری کلیوی شدید را کمتر کند .
علائم دیررس بیماری کلیه در بیماران دیابتی کدام است ؟
با نارسا شدن کلیه ها ، اوره و کراتی نین خونتان بالا خواهد رفت . همچنین ممکن است دچار تهوع ، استفراغ ، کاهش اشتها ، ضعف ، خستگی مفرط ، خارش ، گرفتگی عضلانی ( به خصوص در ساق پا ) و کم خونی شوید . ممکن است نیازتان به انسولین کم بشود چون کلیه های ناسالم نمی توانند انسولین را به طور کامل دفع کنند لذا انسولین در بدن تجمع پیدا می کند . اگر دچار هر یک از این علائم شدید با پزشک خود تماس بگیرید .
علائم بیماری کلیه در بیماران دیابتی
o        آلبومین / پروتئین در ادرار
o        بالا رفتن فشار خون
o        تورم قوزک و ساق پاها ، گرفتگی عضلات ساق پا
o        نیاز به دفع ادرار در طول شب
o        بالا رفتن اوره و کراتی نین خون
o        کاهش نیاز به انسولین یا داروهای خوراکی ضد دیابت
o        ضعف و بی حالی صبحگاهی ، تهوع و استفراغ
o        رنگ پریدگی و کم خونی
o        خارش
 
اگر کلیه هایم آسیب ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد ؟
اولا ً لازم است پزشک بفهمد که آیا دیابت به کلیه های شما آسیب رسانده یا بیماری های دیگری منجر به نارسایی آن شده اند . کلیه های شما بهتر کار خواهند کرد و طول عمرشان بیشتر خواهد شد اگر :
*قند خونتان به خوبی کنترل باشد
*فشار خونتان به خوبی کنترل باشد
*عفونت ادراری تان درمان شود
* اشکالات احتمالی موجود در سیستم ادراری اصلاح شود
* از مصرف داروهایی که ممکن است به کلیه ها آسیب برسانند پرهیز شود ( به ویژه مصرف بیش از حد و بدون نسخه داروهای ضد درد ) .
اگر هیچ یک از علائم وجود نداشته باشد ، پزشک شما سعی خواهد کرد تا کار کلیه هایتان را حتی الامکان حفظ کند . استفاده از داروهای ضد فشار خون که مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین هستند ( مثل کاپتوپریل ، انالاپریل ) ، به آهسته کردن سیر نارسایی کلیه کمک می کنند .
چگونه کلیه ها تا جایی که امکان دارد ،فعال نگه داشته می شوند ؟
متخصص کلیه که نفرولوژیست نامیده می شود ، با کمک شما ، خانواده و متخصص تغذیه ، یک برنامه درمانی برای شما طراحی می کند . دو چیز برای حفظ سلامتی کلیه های شما اهمیت دارد : یکی کنترل فشار خون و دیگری رعایت رژیم غذایی دیابتی – کلیوی . محدود کردن پروتئین رژیم غذایی نیز مفید است . شما با کمک  متخصص تغذیه می توانید برای رژیم غذایی خود برنامه ریزی کنید .
نارسایی پیشرفته کلیه در بیماران دیابتی چیست ؟
نارسایی پیشرفته کلیه زمانی اتفاق می افتد که کلیه های شما دیگر قادر نباشند به حفظ سلامتی شما کمک کنند و دیالیز یا پیوند مورد نیاز باشد . این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که فقط 10 تا 15 درصد کلیه های شما کار می کنند . فاصله زمانی معمول بین شروع آسیب کلیوی ناشی از دیابت و نارسایی پیشرفته کلیه حدود 7 – 5 سال است .
نا رسایی کلیه در بیماران دیابتی چگونه درمان می شود ؟
 3 نوع درمان در نارسایی کلیه ناشی از دیابت وجود دارد : پیوند کلیه ، دیالیز خونی    (همودیالیز ) ، دیالیز صفاقی .
آیا بیمار مبتلا به دیابت هم می تواند پیوند کلیه بشود ؟
بله . زمانی که پیوند می کنید ، ممکن است به انسولین بیشتری نیاز داشته باشید . چون اشتهای شما بهتر شده و کلیه جدید هم به خوبی انسولین اضافی را از بدن دفع می کند . اگر کلیه جدیدتان نارسا شود ، دیالیز می تواند تا آماده شدن برای پیوند بعدی مورد استفاده قرار گیرد .