بیماری مزمن کلیه چیست ؟
بیماری مزمن کلیه وضعیتی است که در آن کلیه های شما آسیب می بینند و توانایی شان برای انجام کارهایی که ذکر کردیم کاهش می یابد . اگر بیماری کلیه پیشرفت کند ، میزان مواد زائد موجود در خون شما خیلی بالا می رود و باعث می شود احساس کنید که بیمار هستید . ممکن است دجار مشکلاتی مثل فشار خون بالا ، کم خونی ، ضعف استخوان ها ، سوء تغذیه و آسیب عصبی شوید . همچنین بیماری کلیه خطر ابتلاء شما به بیماری قلبی و عروق خونی را افزایش می دهد . این مشکلات ممکن است به آرامی و طی یک دوره زمانی طولانی روی دهند . بیماری مزمن کلیه ممکن است در اثر دیابت ، فشار خون بالا و سایر اختلالات ایجاد شود . شناسایی و درمان به موقع ، غالبا ً می تواند مانع پیشرفت و بد تر شدن بیماری مزمن کلیه شود . وقتی بیماری کلیه پیشرفت می کند ، به نارسایی کلیه تبدیل می شود به طوری که فرد برای حفظ زندگی خود به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز پیدا می کند
 

 

چه عواملی باعث بیماری مزمن کلیه می شوند ؟ 
دیابت و فشار خون بالا دو علت اصلی بیماری مزمن کلیه هستند که مسئول بیش از نیمی از موارد بیماری کلیه می باشند . دیابت زمانی روی می دهد که قند خون شما خیلی بالا باشد . دیابت به 0بسیاری از اعضاء بدن شما از جمله کلیه ها ، قلب و عروق خونی ، سیستم عصبی و چشم ها آسیب می رساند . فشار خون بالا یا هیپرتانسیون ، زمانی اتفاق می افتد که فشاری که خون به دیواره عروق خونی وارد می کند ، افزایش می یابد . اگر فشار خون کنترل نشده باشد یا به خوبی کنترل نشده باشد ، می تواند باعث حملات قلبی ، سکته مغزی و بیماری مزمن کلیه بشود . همچنین بیماری مزمن کلیه می تواند باعث بالا رفتن فشار خون بشود .
 
عوامل دیگری که کلیه ها را تحت تاثیر قرار می دهند عبارتند از :
 
*گلومرولونفریت ها ، گروهی از بیماری ها هستند که باعث التهاب و آسیب به واحدهای تصفیه کلیه ها  می شوند . این اختلالات ، سومین نوع شایع بیماری کلیه می باشند .
*بیماری های وراثتی مثل بیماری کلیه پلی کیستی که در آن کیست های بزرگی در کلیه ها تشکیل می شوند و به بافت های اطراف خود آسیب می رسانند .
*اختلالات مادرزادی . برای مثال باریک بودن مجرای ادرا که مانع جریان طبیعی ادرا به بیرون شده و منجر به پس زدن ادرا به کلیه ها می شود . این امر باعث عفونت کلیه ها شده و ممکن است به کلیه ها آسیب برساند .
*لوپوس و سایر بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهند .
*انسداد که در اثر عواملی مثل سنگ های کلیه ، تومورها یا غده پروستات بزرگ ( در مردان ) ایجاد می شود .
*عفونت های ادراری مکرر
نشانه های بیماری مزمن کلیه چیست ؟
بیشتر بیماران تا زمانی که بیماری کلیه آن ها پیشرفت نکرده ، علامت قابل ملاحظه ای ندارند . به هر حال ممکن است متوجه شوید که شما :
*احساس خستگی زیادی دارید و کم انرژی هستید .
*قدرت تمرکز ندارید .
*کم اشتها هستید .
*خواب خوبی ندارید . 
*شب ها دچار گرفتگی عضلات می شوید .
*پاها و قوزک هایتان ورم می کند .
*دور چشم هایتان ، به خصوص صبح ها ، پف می کند .
*پوستتان خشک است و می خارد .
*زیاد ادرار می کنید ( به خصوص شب ها ) .
هر کسی در هر سنی ممکن است دچار بیماری مزمن کلیه بشود . به هر حال امکان ابتلاء بعضی ها به بیماری مزمن کلیه از دیگران بیشتر است .
 شما ممکن است به شدت در معرض خطر بیماری کلیه باشید اگر :
*دیابت دارید
*فشار خون بالا دارید .
*سابقه خانوادگی بیماری مزمن کلیه دارید .
*مسن هستید .
 پیوند کلیه
وقتی کلیه یک نفر از کار می افتد ، 3 روش درمانی در دسترس خواهد داشت : دیالیز خونی ( همودیالیز ) ، دیالیز صفاقی و پیوند کلیه . بسیاری از بیماران احساس می کنند که یک پیوند موفق کیفیت زندگی بهتری برایشان فراهم خواهد کرد چون با پیوند کلیه آزادی بیشتری خواهند داشت ، انرژی بیشتری داشته و می توانند محدودیت غذایی کمتری داشته باشند . در تصمیم گیری برای انتخاب بهترین روش درمانی ، خوب است با کسانی که قبلا پیوند کلیه شده اند ، صحبت کنید . همچنین لازم است با پزشک ، پرستار و اعضاء خانواده خود صحبت کنید .
پیوند کلیه چیست ؟
پیوند عملی است که طی آن ، فردی که کلیه های خودش از کار افتاده است ، یک کلیه جدید دریافت می نماید .
آیا پیوند کلیه انواع مختلفی دارد ؟
بله . دو نوع پیوند کلیه وجود دارد : پیوند کلیه ای که از دهنده زنده گرفته شده و پیوند کلیه ای که از دهنده های غیر منسوب که دچار مرگ مغزی شده اند ، گرفته شده است . دهنده زنده ممکن است یکی از اعضاء خانواده ، فامیل ، دوستان نزدیک یا همسرتان باشد و در بعضی موارد ، دهنده  غریبه ای است که دوست دارد یکی از کلیه هایش را به کسی که به پیوند کلیه نیاز دارد ، اهداء کند .
چگونه می توانم فرآیند پیوند کلیه را شروع کنم ؟
پزشک شما می تواند درباره فرآیند پیوند به شما توضیح دهد یا شما را برای بررسی بیشتر به یک مرکز پیوند ارجاع دهد .
رد پیوند (rejection  ) چیست ؟
مهم ترین عارضه ای که ممکن است بعد از پیوند اتفاق بیفتد ، پس زدن کلیه است . سیستم ایمنی از بدن در برابر حمله عوامل خارجی مثل باکتری ها محافظت می نماید . این سیستم دفاعی بافت پیوندی را به عنوان یک بافت بیگانه شناسایی کرده و طوری عمل می کند تا این " مهاجم بیگانه " را از بین ببرد .
بنابراین برای پیشگیری از پس زدن کلیه جدید ، لازم خواهد بود که هر روز داروهای خاصی مصرف کنید . بیشتر بیماران  عمدتا 3 نوع دارو مصرف می کنند . سیکلوسپورین وسیرولیموس یکی از مهم ترین آنهاست . علاوه بر آن ، به احتمال زیاد نوعی استروئید و داروی سومی مثل سل سپت ( cellcept ) یا ایمورا ن مصرف خواهید کرد. در هر دوره رد پیوند لازم است که داروهای دیگری نیز مصرف کنید . آزمایشات منظم در مرکز پیوند ، به شما کمک خواهد کرد تا فرآیند رد پیوند به موقع شناسایی و درمان شود .
داروهای پیوند چه عوارضی دارند ؟
داروهای ضد رد پیوند عوارض جانبی بسیار زیادی دارند چون سیستم ایمنی بدن را سرکوب می نمایند . خوشبختانه این عوارض معمولا در بیشتر بیماران قابل کنترل می باشند . اگر عوارض جانبی ایجاد شوند ، تغییر دوز یا تغییر نوع دارو به درمان آنها کمک می کند . برخی از شایع ترین عوارض جانبی این داروها عبارتند از : فشار خون بالا ، افزایش وزن و حساسیت به عفونت ها و تومورها . ممکن است لازم باشد برای کنترل فشار خون ، پیشگیری از بروز زخم های گوارشی و عفونت ها داروهای دیگری نیز مصرف کنید .
آیا بعد از پیوند هم لازم است که رژیم غذایی خاصی داشته باشم ؟
درپیوند کلیه مثل سایر روش های درمانی نارسایی کلیه ، اغلب لازم است که رژیم غذایی خاصی رعایت شود . اگر قبلا دیالیز شده باشید ، در می یابید که این رژیم غذایی جدید نسبت به قبل ، محدودیت کمتری دارد . مدت زمانی که شما باید این رژیم را رعایت کنید ، متفاوت است . پیشرفت شما به دقت پی گیری خواهد شد و پزشکتان در صورت لزوم رژیم غذایی تان را تغییر خواهد داد .
چه کار های دیگری باید انجام دهم ؟
باید با مطالعه و صحبت با پزشکان ، پرستاران و بیمارانی که قبلا پیوند کرده اند ، معلومات خود را افزایش دهید .