سوال و جواب کلیوی
 کلیه ها چه شکلی دارند و کجا قرار گرفته اند ؟
کلیه ها شبیه لوبیاهای پهنی هستند که پشت بدن ، درست زیر خط دنده ها و در طرفین ستون مهره ها قرار گرفته اند ؛ بدین ترتیب حصار دنده ها از آنها در برابر صدمات محافظت می نماید . کلیه ها تقریبا به اندازه مشت گره کرده خودتان بوده و وزن هر کدام از آنها حدود 150 گرم است .
چرا کلیه ها ادرار درست می کنند و ادرار حاوی جه جیزی است ؟
تمامی غذاها حاوی جیزهای اضافه ای هستند که بدن ما به آنها نیاز ندارد . ادرار حاوی آب اضافه و مواد زائدی است که باید از بدنمان دور شوند تا سالم بمانیم .
بیشتر مواد زائدی که توسط ادرار دفع می شوند از مواد غذایی منشاء می گیرند . اضافی نمک و دیگر ذرات کوچک ( مثل پتاسیم ، بیکربنات ، کلسیم و فسفر ) هم که بدن ما به آنها نیاز ندارد ، از طریق ادرار دفع میشود . کلیه قادر است مقداری از مواد غذایی را که برای بدن لازم است ، حفظ کند و مقداری را که باید دفع شود از بدن خارج نماید .
چرا لازم است آب از بدن دفع شود ؟ هر چه باشد آب سمی نیست .
55 تا 60 درصد وزن بدن شما آب است . متعادل نگهداشتن این مقدار اهمیت دارد . کلیه ها به خوبی مقدار آب موجود در بدن ما را کنترل می کنند . احتمالا متوجه شده اید که اگر مقدار زیادی مایعات بنوشید باید دفعات بیشتری به دستشویی بروید . همجنین در آب و هوای گرم که زیاد عرق می کنید ، ادرار کمتری دفع می کنید .
اگر کلیه های شما نتوانند مقدار آب بدنتان را کنترل نمایند ، به تدریج آب بدنتان افزایش می یابد . این امر میتواند باعث تورم ، به ویژه در قوزک ها شود . در موارد شدید ، آب اضافی می تواند در ریه ها جمع شود و نفس کشیدن را مشکل کند .
کلیه ها چه کارهای دیگری انجام می دهند ؟ 
کلیه ها غیر از دفع مواد زائد ، آب و املاح اضافه ، وظایف دیگری هم دارند . آنها 3 کارکرد مهم دیگر دارند :
1- به ساختن سلول های قرمز خون کمک می کنند ( بخشی از خون که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می نماید ) ؛
2- به سالم نگه داشتن استخوان ها کمک می کنند ؛
3- به تحت کنترل نگه داشتن فشار خون کمک می کنند .
آیا راههایی وجود دارد تا با در پیش گرفتن آنها مطمئن باشیم که کلیه هایمان سالم باقی می مانند ؟
مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید کاهش خطر ایجاد دیابت غیر وابسته به انسولین (دیابت نوع 2) است چون این بیماری یکی از شایع ترین علل نارسایی کلیه است . دیابت در گروه های معینی از افراد جامعه شایع است :
1-     افرادی که اضافه وزن دارند ؛
2- افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند ؛
3- افراد آسیایی یا سیاه پوست .
سن بالای 40 سال ، استعمال دخانیات و چاقی شما را در معرض خطر ابتلا به فشار خون و در نتیجه بیماری کلیه قرارمی دهند . بنابراین معقولانه بخورید ، از غذاهای چرب و شیرین پرهیز کنید ، از مصرف بیش از حد نمک خود داری کنید و مصرف سیگار را متوقف کنید .
پزشکم میگوید من نارسایی کلیه دارم . اما معنی آن را نمی فهمم . شما می توانید توضیح دهید ؟ 
عبارت نارسایی کلیه به این معناست که توانایی کلیه ها برای دفع مواد زائد و آب اضافی بدن ، کنترل فشار خون ، کمک به تولید گلبول های قرمز خون و حفظ استحکام و سلامت استخوان ها نسبت به حالت طبیعی کمتر شده است .
نارسایی کلیه به مرور زمان پیشرفت می کند ؛ این امر ممکن است سالها طول بکشد تا به جایی برسد که فرد به درمان جایگزینی ( دیالیز یا پیوند ) نیاز پیدا کند . وقتی نارسایی کلیه خیلی پیشرفت کند –به طوری که بدون دیالیز یا پیوند منجر به مرگ شود – نارسایی پیشرفته کلیه نامیده می شود .
من دچار نارسایی کلیه شده ام و برای بچه هایم نگرانم . آیا باید آنها هم از نظر بیماری کلیه آزمایش شوند ؟
بیشتر انواع بیماری های کلیه ارثی نیستند . ضروری است که از پزشکتان در مورد جزئیات بیماریتان سوال کنید . به طور کلی ، اگر به بیماری کلیه پلی کیستی مبتلا هستید یا اگر نارسایی کلیه در بیشتر از یک نفر از اعضاء بلافصل خانواده تان وجود دارد لازم است که فرزندتان به توصیه پذشک تحت برخی آزمایشات قرار گیرد .
آیا نارسایی کلیه قابل درمان است ؟ دیالیز و پیوند چه هستند ؟
اختلال خفیف یا متوسط کلیه به سوی نارسایی کلیه پیش می روند اما گاهی اوقات در صورتی که بیماری کلیه زود تشخیص داده شده و به طور مناسب درمان شود ، سیر بیماری به سمت نارسایی کلیه متوقف شده یا کند می شود . به هر حال ، در نارسایی پیشرفته کلیه هیچ درمانی وجود ندارد . در نارسایی پیشرفته کلیه به منظور برگرداندن منافع ناشی از فعالیت کلیه ، درمان جایگزینی شروع خواهد شد . درمان جایگزینی عبارتست از : دیالیز و پیوند . هیچکدام از اینها خود بیماری را درمان نمی کنند بلکه راهی برای جایگزینی کار کلیه های بیمار هستند .
دیالیز روشی است که می تواند آب و مواد اضافه بدن را به طور موثر از خون خارج کند . خیلی از مردم در حالی که تحت این درمان قرار دارند می توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند ولی اگر دیالیز به موقع انجام نشود ، احتمالا بیمار بیشتر از چند هفته زنده نخواهد ماند . دو نوع دیالیز وجود دارد : دیالیز صفاقی و همودیالیز . درباره این دو روش در صفحات بعد توضیح داده خواهد شد .
کلیه پیوندی تمام کارهای کلیه سالم را انجام می دهد ، بنابراین نسبت به دیالیز درمان اثربخش تری است . در هر حال پیوند هم بدون مشکل نیست و با جزئیات بیشتر در صفحات بعد توضیح داده خواهد شد .