رژيم اتكينز
رژيم اتكينز ابداعي دكتر رابرت اتكينز مي باشد . وي پزشك امريكايي و متخصص قلب و عروق مي باشد . 10 و 25 سال براي مداواي اضافه وزن فعاليت كرده و اذعان مي دارد كه اكثر بيمارانم در عرض يازده سال گذشته در ابتدا براي كاهش وزن مراجعه نكرده اند بلكه وزني كه آنها كم كرده اند در نتيجه ي درماني بوده كه وي براي رفع مشكلات اساسي تر آن ها( بيماري هاي قلبي عروقي ، ديابت ، فشار خون بالا )در نظر گرفته اند .
وي چاقي را يك اختلال متابوليكي مي دادند كه در اثر زيادي انسولين درخون و مقاومت سلول ها در برابر انسولين به وجود مي آيد وچاقي اصلا ربطي به سوخت و ساز چربي كه خورده مي شود ندارد .
با وجود اين در دوره اي كه ما زندگي مي كنيم رژيم غذايي كم چربي به طوري همه گير شده كه به صورت يك رژيم استاندارد در آمده است .
تقريبا همه ي چاقي هاي مرضي علت سوخت و سازي ندارند . هورمون انسولين و تاثير آن روي ميزان قند خون با سلامتي كلي بدن و بيماري قلبي و سكته ارتباط مستقيم دارد و هورمون انسولين در پاسخ به كربوهيدرات ترشح مي شود ، هر چه كربوهيدرات مصرفي بيشتر شود ترشح انسولين افزايش مي يابد پس ما مي توانيم با كاهش كربوهيدرات مصرفي اختلال سوخت و سازي ناشي از انسولین را تحت كنترل بگيريم . اصلاح اين سوخت و ساز باعث كاهش وزن مي شود در حاليكه ممكن است كالري مصرفي بيش از قبل باشد.
با شروع رژيم بعد از 48 ساعت كه ذخاير گليكوژن بدن تمام مي شود چربيها ي  ذخيره شده در بدن شروع به آب شدن ( ليپوليز ) مي كند كه سطح بالای اسيد هاي چرب در خون گواه اين مطلب است . شيوع بالاي مرض قند ، بيماريهاي قلبي و فشار خون در افراد چاق به علت افزايش غيرعادي انسولين است . در رژيم كم كربوهيدرات بدن اين امكان را پيدا مي كند كه با آن كه كالري را به مقدار لازم دريافت مي كند ولي به طور مداوم وزن و اندازه كم مي كند يعني كالري زودتر از آن كه جذب شود به صورت حرارت از بدن خارج مي شود .
پيروي از رژيم در افراد چاق ثابت شده كه ميزان كلسترول و فشارخون را كاهش مي دهد .
خوردن كربوهيدرات چه از منابع مستقيم آن و چه از منابع غير مستقيم ( كربوهيدرات پنهان ) است . چون محدوديت مصرف پروتئين و چربي وجود ندارد احساس گرسنگي نيز پيش نمي آيد و كم كم اشتها كم مي شود . از آنجا كه در اغلب رژيم وزن از دست رفته كه معمولا هم به سرعت به وجود مي آيد بر مي گردد رژيم اتكينز داراي 4 نوع با 4 مرحله است .
1 – مرحله مقدماتي  Induction diet    
2 – رژيم در حين كم كردن وزن Ongikg weightloss   
3 – مرحله پيش نگهدارنده وزن Pre maintenance
4 – مرحله نگهدارنده وزن Maintekakce
1 – مرحله مقدماتي كه سخت ترين مرحله ي رژيم است معمولا 2 هفته به طول مي انجامد . رژيم در اين مرحله فرد را وا مي دارد كه اغلب موانع براي كاهش وزن را از پيش پاي خود بردارد . محدوديت شديد كربوهيدرات بايد اعمال شود به طوري كه كربوهيدرات مصرفي نبايد از 20 گرم در روز تجاوز كند كه آن هم از سالاد و سبزيجات غير نشاسته اي مجاز تامين مي شود . سوخت و ساز بدن از مصرف كربوهيدرات به سوزاندن چربي تغيير مي كند و بدن از لحاظ بيوشيمي آمادگي از دست دادن وزن را مي يابد.
روزي 3 ظرف سالاد يا 2 ظرف همراه با دوسوم ظرف سبزيجات پخته آزاد است . خوردن شكر ، دسر ، شير كم چربي ، برنج سفيد ، سيب زميني و ماكاروني غير مجاز است . در اين مدت فرد بايد دقيقا هر آنچه را برايش رخ مي دهد در نظر داشته باشد چرا كه مشخص مي شود مقاومت فرد نسبت به از دست دادن چربي كمي كمتر از حد متوسط است معمولا بين 7-6 kg كاهش وزن پيدا ميكنند و افراد داراي مقاومت بالا كمتر از اين حد .
از دست دادن كتون كه در نتيجه ليپوليز به وجود مي آيد در اين مرحله از رژيم به وجود مي آيد كه از بوي ادرار و همچنين با نوار تست ليپوليز قابل مشاهده است .
مرحله ي بعدي رژيم با رژيم بعدي اتكينز رژيمي است كه فرد در حين ازدست دادن وزن بايد رعايت كند و شخص با رعايت اين دستورآهسته  به سوي هدف هدايت مي شود .مرحله سوم رژيم پيش نگهدارنده وزن است كه راهنمايي هايي در خصوص شيوه ي غذا خوردن مي كند و در صورت پشتكار براي هميشه فرد وزنش را حفظ مي كند .
مرحله ي چهارم رژيم نگهدارنده است ودر نهايت حال عمومي فرد رژيم گيرنده خوب مي شود و خستگي ، تحريك پذيري ، افسردگي ، حواس پرتي ، سردرد ، بي خوابي ، سرگيجه ، دردهاي عضلاني ، سوزش سر دل ، التهاب روده ، احتباس آب ، علايم پيش از قائدگي از بين مي رود.
غذاهاي مجاز براي رژيم مقدماتي 14 روزه و رژيم نگهدارنده اتكينز
 گوشت گوساله ، گاو، بره ، ژامبون ، ماهي تن . آ‎زاد ، حلوا ، قزل آلا ، كپور و...، گوشت ماكيان ، ميگو ، صدف، تخم مرغ ، پنير ليقوان ، خامه اي ، پيتزا و ...
سبزيجات داراي 10 % يا كمتر كربوهيدرات ، كاهو ، كلم سفيد ، كلم قرمز ، گل كلم ، خيار، تربچه ، فلفل دلمه ، فلفل سبز ، كرفس ، جوانه ماش و گندم ، قارچ ، گوجه فرنگي ، زيتون ، پياز ، جعفري ، ريحان ، از اين سبزي ها و صيفي جات هم ميتوان به شكل پخته يا تفت داده شده استفاده كرد : مارچوبه ، كلم برگ ، برگ چغندر ، بادمجان ، باقلا، تره فرنگي ، اسفناج ، كدو و ريواس .
نمونه رژيم اتكينز براي 14 روز
شنبه :
صبحانه : نيمرو- 1 پنير خامه اي 2 ق غ
نهار : گوشت به ميزان دلخواه كباب شده يا پخته شده و طبخ داده شده در كره + سالاد فصل
شام : سالاد شامل ژامبون ( كالباس ) + مرغ + پنير + تخم مرغ  + خامه + سبزيجات مجاز آب پز
يك شنبه :
صبحانه: املت گوجه فرنگي + پنير + قارچ
نهار : همبرگر با پنير + سالاد كه شامل كاهو، هويج، گوجه فرنگي و خيار همراه است را با روغن زيتون و آبليمو
شام : مرغ  سرخ شده با تفت داده شده در روغن مايع يا كره + 1 ظرف سالاد همراه با سيزبجات پخته
دوشنبه :
صبحانه : پنير ليقوان همراه با تخم مرغ آبپز
نهار : جوجه كباب + سالاد و سبزيجات پخته
شام : گوشت كه به صورت دلخواه طبخ شود ( كبابي سرخ شده ) + سالاد تخم مرغ و كاهو و پنير وسس
سه شنبه :
صبحانه : سوسيس و تخم مرغ همراه با پنير خامه اي
نهار: ماهي كباب شده + سالاد ژامبون و كرفس وسس+ سبزيجات پخته
شام: سوپ گوشت ( بدون رشته و سيب زميني و جو ) شامل هويج و سبزي + سالاد قارچ + زيتون
چهارشنبه :
صبحانه : تخم مرغ نيمرو با كره + 2 ق غ پنير خامه اي
نهار : جوجه كباب با روغن زيتون + سالاد فصل و سبزيجات پخته به دلخواه
شام : كوكوي تره فرنگي + سالاد همراه با برشهاي پنير و كالباس
پنج شنبه :
صبحانه : املت گوجه فرنگي + پنير ليقوان
نهار : آب گوشت داغ را به 2-1 تخم مرغ كه قبلا خوب زده شده اضافه ميكنيم و روي آن را با خامه و سبزي تزيين كرده + 1 ظرف سالاد تن ماهي
شام : سوپ گوشت + سالاد + سبزيجات پخته به دلخواه
جمعه:
صبحانه : تخم مرغ همراه با ژامبون
نهار : سالاد مرغ + خيارشور + كرفس همراه با سس و پنير + گوشت پخته و هويج و قارچ تفت داده شده در كره يا روغن مايع
شام : ماهي قزل آلاي سرخ شده + سالاد كاهو + كالباس و سس
نقد طعام اسرار:
با توجه به اینکه این نوع رژیم نیازمند بررسی های بسیار ظریف و دقیق می باشد که از عهده اشخاص عادی خارج است فقط توصیه می شود این نوع رژیم تحت نظارت متخصصین تغذیه انجام گردد لازم به ذکر است که اجرای این نوع رژیمها در مقطع های کوتاه کاربرد دارد هر چند که عوارض آن نیز بسیار قابل توجه است.