سيكل رشد مو

پوست سر(scalp اسکالپ) به طور متوسط 100000 تار مو دارد . مرحله رشد موي سر تقريباٌ 1000 روز (بين 2 تا 6 سال ) مي باشد و مرحله رشد مو در نواحي ديگر مثل ابرو ، مژه ، بازو و ساق پا کوتاه تر (1 تا 6 ماه ) است . موي سر بطور متوسط يک سانتي متر در ماه (3/0 تا 4/0 ميلي متر در روز )رشد مي کند . رشد و ريزش مو در انسانها دوره اي يا فصلي نيست و بطور نا مرتب و راندوم مي باشد بنابراين به طور مداوم موي در حال ريزش وجود دارد .

سه مرحله در دوره رشد مو وجود دارد :
1- آناژن (مرحله رشد ) Anagen
2- کاتاژن (مرحله گذرا ) Catagen
3- تلوژن (مرحله استراحت ) Telogen

تقريباٌ 85% تا 90% از موها در مرحله آناژن ( رشد ) و 10% تا 15% در مرحله تلوژن ( استراحت ) و روزانه 25 تا 100 تار مو ريزش مي کنند .

آناژن (مرحله رشد )
در مرحله آناژن يا رشد ، فعاليت ميتوزي (تقسيم سلولي ) در پياز مو شروع مي شود . در اين مرحله ساقه موي جديد تشکيل مي شود و موي گزري شکلي که به طور محکم در جاي خودش مي باشد را به خارج مي راند . در طي مرحله رشد ، موي پوست سر متوسط 1 سانتي متر در 28 روز رشد مي کند که اين سرعت با افزايش سن کاهش مي يابد . موي پوست سر ( اسکالپ ) به طور متوسط 2 تا 6 سال در مرحله رشد فعال باقي مي ماند . در ابرو ، مژه ، بازو و ساق پا مرحله رشد فعال بسيار کوتاهتر( 30 تا 45 روز )و مرحله استراحت طولاني تر است به همين سبب اين موها کوتاه باقي مي ماند . در هر مقطع زماني تقريباٌ 85% از موهاي پوست سر ( اسکالپ ) در مرحله رشد ( آناژن ) فعال هستند . مرحله رشد مداوم در بعضي از سگها ( مثل پودل ) و گوسفند ( قوچ ) رخ مي دهد ، بنابراين ريزش يا از دست دادن مو در اين حيوانات وجود ندارند .
کاتاژن (مرحله گذرا )
مرحله گذرا نشانگر انتهاي آناژن ( مرحله رشد ) مي باشد در هر مقطع زماني تقريباٌ 3% از موهاي پوست سر ( اسکالپ ) در اين مرحله گذاري 2 تا 3 هفته اي قرار دارند ، که تقسيم سلولي ( ميتوز ) در پياز مو متوقف شده و مرحله استراحت ( تلوژن ) شروع کي شود . تکميل کاتاژن با تشکيل موي گرزي مشخص مي شود .
تلوژن ( مرحله استراحت )
در اين مرحله تمام فعاليتهاي رشد مو متوقف مي شوند و ساختمان مو در دوره تلوژن استراحت مي کند . مرحله تلوژن در موي پوست سر ( اسکالپ ) تقريباٌ 100 روز طول مي کشد . در هر مقطع زماني 10% تا 15% از موهاي سر در مرحله تلوژن ( استراحت ) هستند . مرحله تلوژن در موي ابرو ، مژه ، بازو و ساق پا بسيار طولاني تر از موي پوست سر مي باشد . موي غيره فعال ژا موي گرزي يک گره توپر ، سخت ، خشک و سفيد را در انتهاي خود دارد و رنگ سفيد به علت فقدان رنگدانه مي باشد . موي گرزي به محکمي در جاي خود قرار گرفته و سپس بيرون رانده مي شوند ، يک موي آناژن جديد رشد مي کند و جاي موي تلوژن ريخته شده را مي گيرد . تقريباٌ 25 تا 100 موي تلوژن در روز ريزش مي کنند و روزهايي که به مو شامپو زده مي شود احتمالاٌ ريزش دو برابر مي شود . ريزش فصلي در ساير حيوانات رخ مي دهد ولي ريزش در انسان بدون ترتيب يا اتفاقي است ( معتقدند که در فصل پائيز ريزش مو کمي بيشتر مي شود ) .




ساختمان مو

براي جراحي که عمل پيوند مو انجام مي دهد بسيار مهم است که اطلاعات اوليه اي دربارة آناتومي مو داشته باشد .
خصوصيات و قوام مو براساس مرحله اي که مو در آن قرار دارد و محلي که مو رويش کرده است متفاوت مي باشد . موي لانوگو ، موي نرم - نازک - معمولاً شفاف و بدون رنگي است که جنين را مي پوشاند و حوالي ماه هشتم بارداري مي ريزد .
موي ويلوس موئي نازک - شفاف - وتقريباً قابل مشاهده است که در ناحيه پيشاني و سر در سالهاي قبل از بلوغ ديده مي شود .
موهاي ترمينال که ضخيم و بلند هستند و داراي رنگدانه هائي به رنگهاي متفاوت مي باشند ، مشخصة افراد بالغ است . زير گروههائي از موهاي ترمينال روي سر ، ابرو ، بالاي لب ، چانه ، زيربغل ، قفسه سينه و پوبيس يافت مي شود .
موي ويلوس ممکن است به موي ترمينال تبديل شود براي مثال موهاي ويلوس روي صورت در سالهاي قبل از بلوغ به سبيل وريش در بلوغ تبديل شود و موهاي ترمينال سر در طاسي مردانه و آندروژنيک در خانم ها به موي ويلوس مبدل گردد .
فوليکول مو در واقع ناحية زايا و زندة مو مي باشد که يک ساختمان حاوي مويرگ از پائين بدان وارد مي گردد که پاپيلا نام دارد . سلولهاي مرکزي اين فوليکول ماتريکس مو را تشکيل مي دهند که سلولهاي آن ساقه و ساختمانهاي اطراف را ايجاد مي کند . ماتريکس در واقع در عمق چربي زير جلدي قرار گرفته است و حاوي سلولهايي است که تکثير مي يابند و ساقه مو را درست مي کنند . ميزان تقسيم سلولي (ميتوز) ماتريکس مو بيش از هر عضو ديگري است . ساقة مو در واقع از پروتئين مرده اي بنام کراتين تشکيل شده است که داخل آن گرانول هاي رنگي (ملانين ) قرار دارد و مسئول رنگ طبيعي مو مي باشد .

ساقه مو که از پوست بيرون مي آيد سه لايه دارد :
يک کوتيکول خارجي ، يک کورتنکس و گاهاً يک مدولاي داخلي که همگي پروتئين هاي مرده هستند .
اگر کوتيکول در اثر عوامل فيزيکي وشيميائي (رنگ ، اکسيدان ، مواد صاف يا فر کننده ) آسيب ببيند انتهاي مو دو شاخه مي شود که اصطلاحاً به آن موخوره گفته مي شود .
در کنار بولب يا قاعدة مو غددعرق ، غددچربي ساز (سباسه) و عضلة راست کنندة مو واقع شده است . در مقطع عرضي پوست ديده مي شود که فوليکول هاي مو به صورت فوليکولار يونيت رويش مي کنند .
هر فوليکولدريونيت شامل 4-1 موي ترمينال ، يک موي ويلوس (بندرت دو عدد) ، نه غدة سباسه ، ريشة عضلات راست کننده و يک شبکه عروقي اطراف فوليکولي ويک شبکه عصبي اطراف فوليکولي ، و يک پري فوليکولوم (يک شبکة پيچيده از کلدژن هاي نازک که از يونيت محافظت مي کند ) مي باشد .