پرتقال و حفظ سلامتي ما
پرتقال از خانوادة Rutaceae  بوده و به انگليسي Orange  ناميده مي شود. منشأ آن را از چين و آسياي جنوب شرقي مي دانند و اين ميوه در طب سنتي چيني كاربردهاي فراواني داشته است. هم اكنون به طور وسيعي در سراسر دنيا پرورش داده مي شود و مشهورترين مركبات است.
  درختان يا درختچه هاي هميشه سبزي كه مركبات بر روي آنها رشد مي كنند، مي توانند به 10 متر يا بيشتر هم برسند. مركبات به لحاظ اينكه سرشار از «ويتامين ث» هستند معروف مي باشند. دانشمندان كشف كرده اند كه اين ميوه ها همچنين از انواع وسيعي از مواد مغذي گياهي و انواع مختلف فيبر غذايي برخوردار هستند.
  مشخصات
  پرتقال درختي است يا به عبارت بهتر درخت كوچكي است داراي برگ هاي سبز، گل ها و ميوة آن معطر و گل هاي آن به رنگ سفيد و ميوة آن متوسط (در برخي ارقام درشت)، پوست آن نارنجي كمي ناصاف و گوشت آن شيرين و يا ترش و بسته به انواع مختلف داراي رنگ زرد، زرد تيره و قرمز مي باشد.
درخت پرتقال و به طور كلي مركبات، درجة حرارت پايين را تحمل نمي كنند و بايد در مناطق نيمه حاره اي و در آب و هواي مديترانه اي با زمستان هاي نسبتا گرم كاشته شوند. درجة حرارت كمتر از 4 تا 5 درجه سانتي گراد در مدت طولاني به آنها صدمه مي زند.
در مناطق شمال ايران و همچنين در جنوب ايران كاشته مي شود. ارقام مختلف پرتقال را با پيوند شكمي روي پايه هاي نارنج كه از بذر حاصل شده باشند، به دست مي آورند. در برخي موارد براي به دست آوردن ارقام جديد با كاشتن بذر پرتقال نيز براي تكثير آن استفاده مي شود. نهال هاي بذري خيلي دير بارور مي شوند، ولي پوست ميوة آنها نازك تر و طعم آنها نيز شيرين تر مي شود.
مواد مغذي پرتقال 
علاوه بر محتواي بالاي «ويتامين ث»، پرتقال تأمين كنندة يك سري مواد مغذي گياهي حفاظت كننده و آنتي اكسيدان شامل آلفا و بتاكاروتن، لوتئين و بتاكه پيتوزانتين مي باشد.
  مواد مغذي اصلي پرتقال به شرح زير است:
مواد مغذي اصلي پرتقال (در 100 گرم خام)
     انرژي (كالري)                                 37
     ويتامين ث (ميلي گرم)                      54
     فيبر (گرم)                                       2
     فولات (ميكروگرم)                          31
     آهن (ميلي گرم)                              4/0
     پتاسيم (ميلي گرم)                          150
     كربوهيدرات (گرم)                          9
     فروكتوز (گرم)                                2
     چربي (ميلي گرم)                           1/0
     كاروتن (ميكروگرم)                       28
     مس (ميلي گرم)                            04/0
     كلسيم (ميلي گرم)                         47
     پروتئين (گرم)                               1
     فسفر (ميلي گرم)                            20
     سديم (ميلي گرم)                          1
     ويتامين ب 1 (ميلي گرم)               1/0
     ويتامين ب 2 (ميلي گرم)               04/0
     نياسين (ميلي گرم)                        4/0
     منيزيوم (ميلي گرم)                       12
     منگنز (ميلي گرم)                          05/0
آب پرتقال
اين آبميوه را مي توان به طور تازه و يا به صورت بسته بندي شده و فرآيند شده مصرف نمود. يك ليوان معمولي آب پرتقال تازه، تأمين كننده 800 ميلي گرم «ويتامين ث»‌ و 400 ميلي گرم فولات مي باشد. به هنگام مصرف مداوم روزانة ميوه و سبزيجات، يك ليوان آب پرتقال به عنوان يك «واحد»‌ ميوه محسوب مي گردد.