آب پرتقال
اين آبميوه را مي توان به طور تازه و يا به صورت بسته بندي شده و فرآيند شده مصرف نمود. يك ليوان معمولي آب پرتقال تازه، تأمين كننده 800 ميلي گرم «ويتامين ث»‌ و 400 ميلي گرم فولات مي باشد. به هنگام مصرف مداوم روزانة ميوه و سبزيجات، يك ليوان آب پرتقال به عنوان يك «واحد»‌ ميوه محسوب مي گردد.
خواص و كاربرد پرتقال
 مصارف سنتي: پوست و آب پرتقال تقويت كنندة معده، ضد نفخ، محافظت كننده از بروز عوارض كمبود «ويتامين ث» و ادرارآور مي باشد. مصرف جوشاندة پوست آن براي آرام كردن سرفه، رفع سرماخوردگي و سوء هاضمه مفيد مي باشد. پوست آن به عنوان مرهم براي اگزما و ناراحتي هاي پوستي مفيد است. جوشاندة برگ هاي پرتقال مانند ساير مركبات براي شستشوي ورم ها و كاهش درد آنها نافع است. پرتقال به طور كلي ضد اسپاسم و آرام بخش است.
اسانس پرتقال اثر ضد عفوني كننده دارد و از پوست آن گرفته مي شود، اما چون خيلي زود فاسد مي شود، هميشه بايد تازه مصرف شود و اگر نگهداري شود براي مدت كم، در جاي تاريك و خنك بايد گذاشته شود.
در هند معتقدند كه ميوة پرتقال خون را تصفيه مي كند و تشنگي را فرو مي نشاند و اشتها    مي آورد. آب پرتقال براي رفع ناراحتي هاي صفراوي و اسهال هاي صفراوي نافع است. در چين تخم پرتقال را له كرده و شب روي پوست صورت مي گذارند و معتقدند كه براي برطرف نمودن چين و چروك صورت نافع است. برگ پرتقال در هند و چين به عنوان مسكن و در فيليپين در موارد هيستري و سكسكه كاربرد دارد. دم كردة گل ها و شكوفة آن در موارد آشفتگي و دل به هم خوردگي مفيد و مسكن و آرام بخش است و سوء هاضمه را رفع مي كند.
در طب چيني پرتقال به طور منظم تحريك دستگاه گوارش و درمان يبوست به كار مي رود. آنها معتقدند كه پرتقال در مقابله با اسهال خوني، سوء هاضمه و تشكيل بيش از حد مخاط مفيد است. در موارد استرس و بي خوابي براي آرام كردن اعصاب پرتقال داده مي شود. از ديرباز پرتقال را براي توانايي آن در مبارزه عليه اسكوروي (كمبود ويتامين ث) و حفظ استحكام لثه ها  مي شناخته اند.
 مصرف پرتقال سبب قليايي نمودن خون شده و اعمال عضلات را تسهيل مي كند. به علاوه بدن را در برابر ابتلا به انواع عفونت حفظ مي كند. عصارة پرتقال گاهي در كيك سازي مورد استفاده قرار مي گيرد.
فوايد كليدي پرتقال  
     * به مبارزه عليه بيماري هاي قلبي كمك مي كند.
     * در افراد سيگاري، به حفظ مقدار «ويتامين ث» بدن كمك مي كند.
     * با سرماخوردگي مقابله مي كند.
     * نقش حفاظتي در برابر مبتلا به سرطان دارد.
  چه مقدار مصرف كنيم؟
يك پرتقال متوسط به وزن 160 گرم، 25 درصد دريافت توصيه شدة روزانة بزرگسالان براي فولات (از جمله ويتامين هاي گروه B ) و بيش از دو برابر نياز به دريافت «ويتامين ث»‌ را تأمين مي كند.
  انتخاب و نگهداري
     - انواعي از پرتقال را كه داراي پوست نازك بوده و نسبت به اندازه شان، سنگين هستند، انتخاب كنيد.
     - پرتقالي را كه داراي قسمت هاي نرم است، انتخاب نكنيد چون نشانگر خرابي آن است.
     - در صورتي كه پوست آن شل و چروك خورده باشد، نشانگر ماندگي ميوه است.
  نحوه مصرف
     - ترجيحا ميوه را به صورت تازه مصرف كنيد.
     - به سالاد ميوه يا سبزيجات، پرتقال اضافه كنيد.
     - در كنار انواع غذاهاي گوشتي، به منظور افزايش جذب آهن غذا، از پرتقال يا آب آن استفاده كنيد. خصوصا افزودن آب پرتقال به مرغ آب پز بسيار طعم خوبي به غذا خواهد داد.
    - داخل كيك، ميلك شيك (مخلوط با شير) و انواع شربت از پرتقال استفاده كنيد. به علاوه از آن در تهيه مارمالاد مي توانيد استفاده نماييد.