نكاتي در نگهداري روغن
روغن بسياري از غذاها در روغن سرخ مي شوند و به بسياري ديگر روغن را به عنوان چاشني اضافه مي کنند. مانند برنج ، سالاد و... . روغن مصرفي ما دو منشا مختلف دارد: حيواني و نباتي.
 روغن حيواني مملو از کلسترول است و مصرف آن توصيه نمي شود. روغن نباتي هم به دو صورت مايع و جامد عرضه مي شود. فرم مايع داراي اسيدهاي چرب اشباع نشده است که ارزش غذايي بيشتري دارد ؛ ولي در مقابل حرارت و نور آفتاب آسيب پذيرتر است.
روغن نباتي جامد هيدروژنه  فاقد اسيدهاي چرب اشباع نشده است ؛ اما در مقابل تغييرات دما مقاومتر است و ديرتر خراب ميشود.نکات قابل توجه در خصوص تهيه و مصرف روغن:
1 - علايم ظاهري فساد در روغن شامل افزايش بو، غليظتر شدن روغن مايع ، تغيير رنگ و تند شدن آن است.
2 - هنگام خريد روغن به برچسب توليد آن )پروانه بهره برداري و پروانه بهداشتي و تاريخ مصرف دقت کنيد.
3 - روغن را در محلي خنک و دور از نور و هوا و در ظروف دربسته نگاهداري کنيد. درظرف روغن را پس از مصرف حتما ببنديد.
4 - هنگام مصرف روغن ، از حرارت کم استفاده کنيد. حرارت دادن زياد و طولاني ، روغن مايع را خراب مي کند و روغن سوخته مي تواند سرطانزا باشد.
5 - روغن اضافي مصرف شده را به ظرف اصلي روغن برنگردانيد.
6 -  از مصرف مجدد روغني که چندبار حرارت ديده ، جدا خودداري کنيد.
  7 - روغن مايع نبايد از سويا تهيه شده باشد. روغن حاصل از سويا براي توليد روغن جامد استفاده مي شود و در حالت مايع بسرعت خراب مي شود. روغنهاي مايع استاندارد موجود در بازار ايران ، معمولا از آفتابگردان تهيه شده است.
8 - در مجموع سعي کنيد حتي الامکان روغن کمتري براي طبخ غذا استفاده کنيد. غذاهاي آب پز معمولا ارزش غذايي بيشتري دارند و خطر افزايش چربي خون نيز بااستفاده از آنها کمتر ميشود.