ويتامين E
ويتامينE  از جمله ويتامينهايي است که امروزه بحثهاي زيادي درباره آن مطرح مي شود.ويتامين E در سال 1920 به عنوان فاکتوري محلول در چربي و ضد سقط جنين شناخته شد و نام علمي آن توکوفرول Tocopherol است. دليل شهرت ويتامينE  خاصيت آنتي اکسيدان آن است. که عبارتست از کاهش عوامل شيميايي مخربي که در اثر استرسهاي فيزيولوژيکي و محيطي در خون بوجود آمده، اين خاصيت در ويتامين E و C موجود است ، پس از اينجا درمي يابيم که اين ويتامين ارتباط زيادي با محيط دارد. کسانيکه در مشاغل پر استرس فعاليت دارند، کسانيکه به بيماري هاي مزمن مبتلا هستند و يا دچار صدمات کلي شده اند از جمله افرادي هستند که، به اين ويتامين توجه بسياري نشان  مي دهند. اين ويتامين در عملکرد کليه سلولها موثر است از اينرو کمبود آن عوارض زيادي را در پي خواهد داشت .
عملکرد ويتامين E چيست ؟
همانطور که بيان شد ويتامين E يک آنتي اکسيدان است. اين ويتامين در لايه چربي ديواره سلول و در داخل سلول قرار دارد و از بروز تخريب در ديواره سلول جلوگيري مي کند . همين عملکرد ويتامين E است که از بروز تخريب داخل عروق و سکته هاي قلبي جلوگيري مي کند ، کمبودهاي غذايي بر ذخيره آن در بدن موثر است ؛ کمبود آن در بيماريهاي قلبي بيشتر ديده شده است .
بررسي اثرات آنتي اکسيدان E در بسياري از شرايط تخريبي چون پيري، آلودگي هوا، استرس هاي محيطي، سرطان، بيماري هاي قلبي ، آب مرواريد، ديابت و عفونت در حال انجام است.
ويتامين E تنها توسط گياهان توليد مي شود. در برگها و دانه ها ، خصوصا" روغنهاي گياهي موجود است و ميزان مورد نياز روزانه آن در بدن 7 تا 9 ميلي گرم مي باشد. با مصرف روزانه آجيل ( البته در صورت تازه بودن ) ، روغن سبوس گندم، آفتابگردان، بادام، ذرت و زيتون مي توانيد ميزان زيادي ويتامين E دريافت کنيد. ميزان مصرف از اين مواد غذايي بايد در حد نياز باشد. مثلا" مصرف روزانه 2 قاشق غذاخوري روغن آفتابگردان بدون اينکه حرارت ببيند نياز شما را برآورده مي سازد. از اينرو توصيه مي شود براي تأمين ويتامين  Eمورد نياز در هر وعده غذايي سالادهاي پر سبزي را همراه روغنهاي آفتابگردان و زيتو ن  مصرف کنيد.
اثرات کمبود ويتامين E در اعصاب، عروق و اندامهاي توليد مثلي مشخص مي شود. البته 5 تا 10 سال طول مي کشد تا ذخائر بدني اين ويتامين تمام شود و علائم پايان يافتن ذخيره آن در بدن ، عدم پاسخگويي به محرک هاي محيط ، ضعف عضلات، عدم توانايي در حفظ تعادل و اختلال در بينايي است البته کمبود در اين حد در افرادي که مشکلات هضم و جذب چربي داشته باشند بروز مي کند. ولي بطور کلي چون ويتامينE  در حفاظت از غشأي سلول موثر است و در کبود آن در مراحل اوليه، جراحت هاي سريع پوست مشاهده مي شود. اين ويتامين در سقط جنين در رحم اثر بسزايي دارد که در آزمايشات حيواني نيز مشخص شده است.
         نقش ويتامين ها در بهداشت پوست
در دهه گذشته طيف وسيعی از محصولات بهداشتی و زيبايی پوست که حاوی ويتامين های مختلف هستند توليد شده است . هدف از استفاده اين مواد ، بهبود ظاهر و زيبايی و حتی حفظ سلامتی پوست است .
نياز برای رسيدن به نتايج قابل مشاهده و واقعی در پوست بر اثر استفاده از اين مواد ، سبب شده تا اين صنعت رشد قابل ملاحظه ای پيدا کند
ويتامين ها چه هستند ؟
ويتامين ها مواد مغذی مورد نياز انسان هستند که از طريق غذا وارد بدن انسان می شوند و برای حفظ سلامتی انسان ضروری هستند . چنين به نظر می رسد که استفاده از ويتامين ها به صورت موضعی برای پوست لازم است چون پوست شديدا ً در معرض عوامل آسيب پذيری چون نور خورشيد است . يکی از مهم ترين اثرات مفيد ويتامين ها خاصيت ضد اکسيده شدن آن می باشد که برای جلوگيری از پيری مفيد است . از طرف ديگر ويتامين ها می توانند باعث تحريک کلاژن سازی شوند و لايه شاخی پوست را نرم تر نمايند و از تيره شدن پوست جلوگيری کنند .
 ما در نظر داريم در اين مبحث به ذکر خواص تعدادی از ويتامينها بپردازيم :
 ويتامين A
سال ها از ويتامين A در مواد آرايشی – بهداشتی استفاده می کردند اما در سال 1984 توسط « کليگ من » اثرات جوان کننده ترتينوئين که يکی از مشتقات ويتامين A است ، شرح داده شد. اثرات مفيد ترتينوئين در تمام مقالات به اثبات رسيده است . اثرات بيولوژيکی اين ماده سبب شده که اين ويتامين به عنوان دارو شناخته شود و استفاده از آن در مواد آرايشی بهداشتی ممنوع و فقط با تجويز پزشک مصرف شود . رتينول يکی ديگر از مشتقات ويتامين A است که توسط صنايع آرايشی – بهداشتی به مواد آرايشی اضافه شده و سبب افزايش ضخامت لايه شاخی پوست و در نتيجه سبب رفع چين های صورت می شود .
 ويتامين C
ويتامين C نيز در آب ، محلول است و در ميوه ها و سبزيجات تازه وجود دارد . اين ويتامين اثر مهم ضد اکسيدکنندگی دارد و سبب توليد کلاژن می شود . اين ويتامين به مواد آرايشی – بهداشتی اضافه می شود زيرا خاصيت ضد اکسيدکنندگی آن سبب رفع لکه های پوست و جلوگيری از پيری زودرس می شود و از طرف ديگر توليد ويتامينE  را افزايش می دهد . اين ويتامين سبب کاهش قرمزی پوست ناشی از آفتاب و نيز کاهش عوارض آفتاب سوختگی می شود . اثر ضد التهابی اين ويتامين تأثير مفيدی در درمان بيماری هايی چون اگزما و سپوريازيس دارد
... ويتامين E
اين ويتامين در چربی محلول است و در دانه های روغنی خشکبار و بسياری از روغن ها يافت می شود . سال ها است که اين ويتامين را به عنوان داروی ضد پيری می شناسند و در موارد آرايشی – بهداشتی استفاده می کنند . کاهش قرمزی ناشی از نور خورشيد ، کاهش ورم آفتاب سوختگی از اثرات مفيد آن است و کاهش قابل ملاحظه چين و چروک پوست در اثر استفاده موضعی آن ثابت شده است