تأثيرات روزه داري بر سلامتي
مطالعات جديد نشان مي دهد که روزه داري متناوب حتي اگر در ميزان مصرف کالري تغيير بوجود نيايد مي تواند به اندازه کم کردن ميزان کالري مصرفي مفيد باشد .
محققين در حال بررسي اين نکته هستند که آيا نتايج بدست آمده در موشها در مورد انسانها هم صدق مي کند يا خير . مطالعات اخير نشان داده اند که استفاده از رژيم هاي غذائي محدود باعث منافع متعدد از جمله طول عمر بيشتر ، عملکرد بهتر انسولين و مقاومت در برابر استرس مي شود .
در يک مطالعه جديد نشان داده شده موشهائي که يک روز در ميان تغذيه مي شدند ولي در روز تغذيه مجاز بودند هر چه مي خواستند بخورند به اندازه موشهائي که روزانه بصورت مداوم ۴۰  درصد کاهش مصرف غذائي داشتند نتايج مفيدي گرفتند .
علت بهبود سلامت در نتيجه کاهش مصرف مواد غذائي بطور دقيق مشخص نمي باشد . اگر چه بسياري از محققين کاهش مصرف کالري در طولاني مدت را علت اين امر مي دانند .
در حال حاضر در بعضي از کشورها پرخوري يک مشکل بزرگ محسوب مي شود . بخصوص اينکه تعداد زيادي از کودکان دچار افزايش وزن مي باشند و هنوز روش مشخصي براي کم خوري وجود ندارد . البته يک راه پيشنهادي حذف يک وعده غذائي در روز مي باشد .
مطالعات انجام شده نشان مي دهد که موشهائي که يک روز در ميان تغذيه مي شوند طول عمر بيشتري داشته و همچنين آسيب هاي ناشي از ديابت و صدمه عصبي مغزي در بيماري آلزايمر در آنها کمتر مشاهده شده است .
اين تصور وجود دارد که تأثيرات بي غذائي به شکل وارد شدن يک استرس ملايم به سلول ها و در نتيجه افزايش قدرت مقاومت سلولها در برابر استرس ها ي بيشتر است . اين مکانيسم مشابه تأثيرات فيزيکي ورزش بر روي سلولهاي عضلاني مي باشد .
بطور تجربي ديده شده موشهائي که ۴۰ درصد کمتر از موش هائي که بطور معمول غذا مي خورند ،‌ نيمي از وزن خود را از دست مي دهند . در حاليکه موشهائي که يکروز در ميان تغذيه مي شوند فقط کمي از وزن بدنشان را از دست مي دهند .
محققين بر اين عقيده اند که موش هائي که يکروز در ميان تغذيه مي شوند و آنهائي که رژيم غذائي محدود دارند داراي سطح خوني قند و انسولين کمتري نسبت به موشهائي مي باشند که اجازه دارند هر زماني که مي خواهند غذا بخورند . در حقيقت سطح انسولين در موشهائي که يک روز در ميان تغذيه مي شوند کمي کمتر از موش هائي است که رژيم غذائي محدود دارند .