ديابت و روزه
ايسنا، علوم پزشکي ايران - بيماران ديابتي ( نوع 1 و 2 ) مي توانند با مصرف به موقع دارو و تزريق به موقع انسولين ضمن کنترل بيماري خود، بدون هيچ مشکلي به فريضه روزه داري بپردازند.
دکتر " عباس رشاد " در اين باره به خبرنگار ايسنا، علوم پزشکي ايران گفت : ‌اغلب فرايض اسلامي علاوه بر جنبه هاي معنوي، اقتصادي، اجتماعي، جنبه هاي بهداشتي و درماني را نيز، در بردارند که روزه داري از مهمترين اين فرايض محسوب مي شود و ضمن پالايش روح به پالايش جسم نيز، کمک مي کند.
وي افزود : عمده ترين علت مرگ و مير و نقايص جسمي افراد در جوامع مختلف افراط در تغذيه گزارش شده، به طوري که شيوع بيماريهاي قلبي - عروقي، تصلب شرايين، سکته هاي مغزي و قلبي، چاقي و ديابت در اين عادت ناخوشايند نهفته است.
دکتر رشاد تصريح کرد : به اين ترتيب روزه داري عامل خوبي براي کنترل اين بيماريها و رسيدن به سلامت جسمي در گروه هاي مختلف سني است.
رئيس مرکز تحقيقات غدد دانشگاه علوم پزشکي ايران روزه داري را براي بيماران ديابتي نوع 2 نوعي درمان دانست و توضيح داد : اين بيماران به دليل فاکتورهاي خطرسازي همچون چاقي، قند و چربي خون بالا، بيشتر در معرض پيشرفت بيماري قرار دارند، به همين دليل روزه داري و پرهيز از مصرف مواد غذايي پرچرب و قندي به عنوان درمان بيماري ديابت نوع 2 مطرح است.
وي در پايان خاطر نشان کرد : بيماران ديابتي نوع 1 نيز قبل از مبادرت به انجام عمل روزه داري مي توانند با مشورت پزشک و تعيين مقادير تزريق انسولين به راحتي روزه بگيرند.