روزه گرفتن كودكان
ايسنا، علوم پزشکي ايران - با نزديک شدن ماه مبارک رمضان بر ترديد خانواده ها در خصوص روزه گرفتن کودکان، افزوده مي شود. والدين مايلند بدانند آيا روزه گرفتن و تحمل گرسنگي و تشنگي براي کودکشان دشوار نيست و آيا باعث بروز مشکل در وضع جسمي او نمي شود. به همين جهت گفت و گويي با پروفسور ژوزف تامي جي، فوق تخصص تغذيه و رژيم درماني در کاليفرنيا درباره روزه کودکان صورت گرفته است :
- به عنوان اولين سوال، آيا تحمل بيش از 12 ساعت گرسنگي و تشنگي براي کودکان مشکل ساز نيست؟
به عقيده من اين کاملا بستگي به سن کودک، وضعيت جسماني او و خصوصا فرهنگ خانواده وي دارد. براي کودکان 8 سال به بالا، با وضعيت بدني متوسط ( نه خيلي چاق و نه خيلي لاغر ) و فاقد هرگونه بيماري خاص، روزه گرفتن مشکلي ايجاد نمي کند؛ اما بايد دانست که تغذيه کودک در اين دوران به شدت حائز اهميت است و در صورت هر گونه غفلت، کودک شديدا ضعيف شده و ريسک ابتلا به بيماري در او افزايش مي يابد.
- وضعيت فرهنگي خانواده چه تاثيري بر روزه گرفتن کودک دارد ؟براي کودکي که از سنين پايين در خانواده، شاهد روزه گرفتن والدين خود بوده و احيانا از سوي آنها به اين امر تشويق شده، تحمل گرسنگي آسان است و تصور اجر معنوي و يا حتي تشويق خانواده، توان او را افزايش مي دهد. اما اگر کودک به تنهايي اقدام به روزه گرفتن کند، يا از سوي والدين شاهد بي توجهي بوده و يا حتي مجبور به روزه نگرفتن شود، مسلما تحمل چندين ساعت گرسنگي و تشنگي براي وي بسيار دشوار خواهد بود و حتي ممکن است باعث اختلال اعصاب وي شود.
- كدام قسمت بدن در نتيجه روزه گرفتن و تغذيه نامناسب متعاقب آن، ممكن است ‌آسيب ببيند ؟مغز و اعصاب . مكررا، شاهد کودکاني عصبي هستم که تنها به علت افت قند و ويتامين هاي خاص در بدن نه تنها قادر به يادگيري نيستند بلکه به شدت پرخاشگر و عصباني نيز هستند.
- آيا شما به عنوان يک متخصص تغذيه روزه گرفتن را براي کودکان توصيه مي کنيد؟
از نظر من،‌ اگر کليه شرايط رعايت شود ،‌ روزه گرفتن مساله ساز نيست ولي در صورت اهمال از طرف والدين، روزه گرفتن از کودک يک موجود ضعيف، عصبي و ناموفق در يادگيري مي سازد.
- اين شرايط شامل چه مواردي است ؟
اول از همه سن او براي روزه کامل بايد بالاي 8 سال باشد، وزن او با توجه به قدش کم نباشد ( اين قسمت با نظر متخصصين تغذيه بايد تاييد شود) ،‌ حتما بعد از افطار 8 ليوان آب، 2 ليوان شير يا فرآورده هاي کلسيمي ديگر، ويتامين به صورت مکمل غذايي، غذاهاي پروتئيني شامل گوشت، مرغ و حبوبات و سبزيجات با فاصله به كودكان داده شود. کودک استراحت کامل داشته باشد و در نهايت قبل از آغاز به روزه گرفتن حتما وضع بدني او زير نظر پزشک مورد بررسي قرار گيرد و اگر احتمال وجود بيماري هست، قبل از شروع روزه، کاملا مورد درمان واقع شود.