ايمنى دانش آموزان صرعي در مدرسه
مدرسه در زندگى بچه ها نقش حساس و مهمى دارد و اين عجيب نيست كه خانواده هاى داراى فرزند مبتلا به صرع، راجع به آن سئوالات فراوانى داشته باشند. هركس با فرزند شما سروكار دارد، از راننده سرويس گرفته تا معلم و ناظم مدرسه بايستى از بيمارى فرزند شما اطلاع داشته باشد. اگر به سلامت فرزند خود اهميت مى دهيد حتماً بايستى اطلاعات درستى را به اولياى مدرسه بدهيد. بديهى است اطلاعات درست و علمى اولياى مدرسه راجع به صرع در عكس  العمل آنها در زمان حمله مى تواند كمك موثرى باشد.
براى برقرارى امنيت فرزندتان در مدرسه، ابتدا مى بايست سطح اطلاعات اولياى مدرسه را راجع به اين اختلال ارزيابى كرد. اگر اطلاعات در سطح قابل قبولى نيست بهتر است از پايه نكات اصلى در مورد اختلال صرع را توضيح و آموزش داده و اطلاعات لازم در مورد مشكلات خاص فرزندتان را در اختيار مدرسه بگذاريد. در واقع مدرسه بايستى اطلاعات زير را از والدين و دانش آموز مبتلا به صرع كسب كند.
- صرع دانش آموز مبتلا به حمله تشنجى چگونه است؟
- آيا حمله صرع اين دانش آموز علائم هشداردهنده دارد؟ اگر دارد علائم آن چيست؟
- حمله تشنجى چه مدت طول مى كشد؟
- فرد مبتلا چه زمانى براى بازگشت به حال عادى پس از حمله نياز دارد؟
- چه اقدامات كمكى اوليه هنگام حمله نياز است؟
- حمله چندبار در هفته يا ماه رخ مى دهد؟
- عوامل مستعدكننده حمله در مورد دانش آموز مذكور كدامند؟
- آيا دانش آموز مبتلا دارويى مصرف مى كند؟ يا در روز چند قرص بايستى مصرف كند. در هر حال اطلاعات كافى راجع به چگونگى مصرف دارو را در اختيار اولياى مدرسه قرار دهيد. همچنين بايستى اطلاعاتى كه راجع به نحوه تحصيل فرزندتان داريد از محدوديت هايى كه پزشك معالج براى نوع درس و فعاليت فيزيكى دانش آموز قائل شده تا بسيارى موارد ديگر در اختيار مدرسه بگذاريد.
•دارو در مدرسه
اگر دانش آموز بايستى در بين روز دارو مصرف كند، چه تصميمى مى گيريد؟ مسئوليت مصرف دارو را به عهده خود دانش آموز بايد گذاشت و يا به عهده مدرسه يا والدين؟ در مواردى دانش آموز از هر نظر توان پذيرش مسئوليت مصرف داروى خود را دارد و در بسيارى موارد نيز مدرسه مانند والدين اين مسئوليت را به عهده مى گيرد. اما در هر حال امكان فراموش شدن دوز مصرفى ميان روز وجود دارد و گاه ممكن است دانش آموز داروى خود را نخورد. بهترين راه در اين موارد مشاوره با پزشك معالج است كه داروها را به گونه اى تنظيم كند كه نيازى به مصرف دارو در بين روز و در مدرسه نباشد و احياناً بتوان پس از بازگشت از مدرسه دارو را مصرف كرد.
•ورزش در مدرسه
براى آنكه بخواهيد فرزندتان فعاليت هاى ورزشى را به خوبى و كامل انجام دهد بايستى به سه عامل توجه كنيد: طبيعت و فرم نوع فعاليت هاى ورزشى، طبيعت و نوع صرع دانش آموز و مراقبت در دسترس و امكانات موجود در حين ورزش كردن و توجه به ميزان خطراتى كه امكان دارد فرزند شما را دچار آسيب كند. به ياد داشته باشيد اگر فرزند شما تنها در جايى باشد كه عده اى مراقب او باشند احتمال حمله برايش بيشتر از زمانى است كه در كنار ديگر دانش آموزان و در جمع باشد.
•صرع و ضعف تحصيلى
علل متفاوتى براى ضعيف بودن درس يك دانش آموز مصروع وجود دارد و البته همه آنها به مشكل صرع آنها مربوط نمى شود. براى اطمينان از علت افت تحصيلى فرزند خود بايد به دقت به نكات بسيارى توجه كنيد. بيشترين دليل افت تحصيلى دانش آموزان و يا تنفر از مدرسه مشكلى است كه اين كودكان در بين بچه هاى ديگر احساس مى كنند. عوارض دارويى ضدصرع نيز در كاهش حافظه، يادگيرى و تمركز دانش آموزان نقش مهمى خواهد داشت. يادگيرى برخى دروس نيز ترس از وقوع حمله را در دانش آموز افزايش مى دهند. در اين موارد بايستى آموزش مقابله با استرس و يا پرهيز از موارد دسترس زا را به فرزند خود بياموزيد و سعى كنيد به جاى روحيه شكست در مقابل مشكلات و رنج به آنها راه تطابق را بياموزيد.
•صرع و امتحان
معمولاً دانش آموزان دچار صرع همانند ديگر دانش آموزان قادر به گذراندن امتحانات خود هستند ولى در مواردى كه حمله صرع هنگام امتحان رخ مى دهد قضيه به كلى فرق مى كند و قطعاً اولياى مدرسه بايستى اين مورد را در محاسبه نمره درنظر بگيرند. مواردى كه حملات صرع، شديد و كاملاً تحت كنترل نيست لازم است پزشك متخصص توضيحات لازم را در اختيار اولياى مدرسه گذاشته و در مورد وضعيت و شرايط امتحان به آنها توضيح دهد.
منبع:پايگاه اطلاع رسانى انجمن صرع ايران