راز هاى طولانى كردن عمر
در تحقيقات اخيرى كه انجمن تغذيه آمريكا (ADA) روى ۱۴۳۷ نفر افراد بالاى ۷۳ سال انجام داده است راز طول عمر اين افراد در ۴ مورد گزارش شده است:
*  داشتن وزن ايده آل
*  عدم مصرف دخانيات
*  استفاده از رژيم غذايى مديترانه اى
*  ورزش مستمر روزانه حداقل ۳۰  دقيقه
رژيم غذايى مديترانه اى شامل مصرف زياد غذاهاى حاوى فيبر فراوان نظير سبزيجات و ميوه ها، گوشت سفيد مثل گوشت مرغ و ماهى، مصرف محدود غذاهاى پر چرب و پر كربوهيدرات بالاخص كربوهيدراتهاى ساده است.
الگوهاى غذايى و رفتارهاى تغذيه اى صحيح در رسيدن به وزن ايده آل و ثابت نگه داشتن آن نقش بسزايى دارد بسيارى از افراد چاق با رژيم هاى بسيار سخت و كوتاه مدت اقدام به كاهش وزن خود به صورت سريع مى كنند و پس از مدتى دچار ضعف و ناتوانى، بيماريهاى دستگاه گوارش و حتى بيماريهاى روانى مى شوند و با ادعاى اينكه ضعيف شدم و رژيم با من سازگارى ندارد شروع به پرخورى مجدد كرده و به حالت اوليه يا شايد بدتر از آن باز مى گردند. يك مسأله مهم را هميشه بايستى مد نظر داشت كه هدف از رژيم گرفتن، رسيدن به وزن سلامت و يادگرفتن يكسرى الگوها و رفتارهاى صحيح تغذيه اى است. فردى كه تصميم مى گيرد از رژيم غذايى براى كاهش وزن استفاده كند بايد كاملاً آگاهى داشته باشد كه رويه قبلى كه داشته غلط بوده و بايستى اين رفتارها را تغيير دهد.
  توصيه هايى در جهت حفظ وزن
*  تغيير در شيوه زندگى و يافتن رفتارهاى صحيح تغذيه اى بر مبناى عادات غذايى بومى
*  انجام فعاليت بدنى متناسب به صورت مستمر و روزانه
* كنترل مصرف مواد غذايى پر كربوهيدرات و پرچرب
* پيشگيرى از استرس هاى متفرقه و كم اهميت
* دكتر آمرى نيا- مشاور تغذيه و رژيم درمانى
آمارتب مالت
براساس آمارهاى وزارت بهداشت در سال هاى اخير بيمارى تب مالت در ايران افزايش چشم گيرى داشته است به نحوى كه شمار مبتلايان در سال۶۸ ، ۱۷۰ در صد هزار و در سال ۸۰ ، ۲۵ در صد هزار بود اما در سال ۸۳ ، ۳۲ در صد هزار شده است و بيشترين شمار ابتلا در مناطق غربى كشور، بخش هايى از استان مركزى و شمال كشور (به ويژه استان مازندران) گزارش شده است.