تغذیه سالم در سالمندان
در فرهنگ ايرانی و اسلامی ما سالمندان از جايگاه ويژه ای برخوردارند . ما با پدربزرگ ها و مادربزرگ هايمان سخن می گوئيم، به خاطراتشان گوش می دهيم و از گذشته آنها می پرسيم و می دانيم که خزان آنها نيز بهاری پرطراوت داشته است، طراوتی که به غنچه های نورسته باغ داده اند تا شکوفائي شان را نظاره گر شوند . پس به پاس توجهی که آن روز به ما داشته اند نيکوست که ما اکنون احترامی شايسته دنيای پرمحبتشان به ايشان ارزانی داريم.
يکی از نکات اساسی در حفظ سلامت سالمندان توجه به تغذيه ايشان است. سالمندان بر اساس تعريف افراد بالاتر از 65 سال را WHO گويند.
سالمندی با تغييراتی در توان فرد و حواس او همراه است. کاهش قدرت و توانايی، اختلال در سيستم ايمنی بدن و اختلال در عملکرد ارگانها از تغييرات دوران سالمندی است. يکی از عوارض مهم اين دوران کاهش حواس است مثل حس چشايی و بويايی. حتماً شنيده ايد که افراد پير می گويند غذاها ديگر مزه قديم را ندارد اين امر نشانگر اين است که فرد سالمند حدود نيمی از حس خود را از دست داده است. از اينرو دقت در تغذيه سالمندان برای حفظ سلامت بدنی آنها و برای جلوگيری از بروز بيماريهای مزمن و عوارض سوء تغذيه در ايشان بسيار اهميت دارد.
بسياری از سالمندان دچار سوء تغذيه هستند بدين ترتيب که يا مصرف بيش از حد مواد غذايی موجب بروز چاقی در آنها شده و يا بيماری های مزمن ناشی از آن مثل ديابت، فشار خون يا عوارض قلبی عروقی آنها را رنج می دهد ، که اين امر مراقبت های خاص تغذيه ای را می طلبد و بعضی اوقات نيز در اثر کم خوراکی دچار سوء تغذيه شده اند که می تواند به دليل عدم اشتها به غذا  يا مسائل جانبی ديگر باشد که اين نيز خطرات خاصی به همراه دارد و مراقبت های مربوط به خود را می طلبد.
از جمله نيازهايی که در دوران سالمندی تغيير می کند، ميزان انرژی مورد نياز است. با افزايش سن ، ميزان متابوليسم بدن کاهش می يابد و از اينرو ميزان کمتری انرژی مورد نياز است. انرژی مورد نياز يک مرد سالمند بطور متوسط 2300 کيلو کالری و برای يک زن سالمند 1900 کيلو کالری است. به دليل اينکه در دوران سالخوردگی ميزان تخريب يا کاتابوليسم در بدن بالا می رود ، ميزان پروتئين مورد نياز سالمندان افزايش می يابد زيرا پروتئين، بيشتر از منابع حيوانی با کيفيت بالا و کم چربی تأمين می شود مثل گوشت گوسفند و يا گاو کم چربی.
مصرف سبزيجات تازه برای سالمندان بسيار ضروری است و دلايل متعددی دارد. زيرا از يک سو با مصرف سبزيجات خصوصاً سبزيجاتی به رنگ سبز تيره مثل سبزی خوردن و اسفناج، ويتامين ها و املاح مورد نياز بدن آنها تأمين می شود، فيبر موجود در سبزيجات مانع از بروز يبوست می شود که مشکل بسياری از سالمندان است. سبزيجات اثر کاهنده چربی دارند، لذا مصرف سبزيجات ، مخصوصاً در کسانيکه چربی خون دارند ضروری است. سبزيجات نشاسته ای مثل سيب زمينی يکی از منابع خوب تأمين کننده انرژی برای سالمندان است به صورتی که از دريافت انرژی بيش از اندازه نيز جلوگيری می کند.
برای حفظ سلامت سالمندان در درجه اول مصرف مواد غذايی حاوی ويتامين های مورد نياز و در درجه بعد ، مصرف مکمل های ويتامينی می تواند مفيد باشد.
با اميد به اينکه ، دوران جوانی سرشار از طراوت و دوران سالمندی به دور از بيماری داشته باشيد .