لاغری بوسیله لبنیات
محققان معتقدند اگر یک رژیم غنی از لبنیات را با رژیمی که از نظر مصرف لبنیات در حداقل است مقایسه نمایید و مصرف کالری در هر دو رژیم در یک حد باشد سرعت کاهش وزن و سوزاندن چربی در رژیم غنی از لبنیات دو برابر رژیم بعدی است . آنها معتقدند مصرف سه تا چهار وعده فراورده های لبنی در روز در کاهش وزن تاثیر به سزایی دارد و همین طور افرادی که رژیم غنی از کلسیم دارند نیز در کاهش وزن موفق تر هستند .
فایده لبنیات در کاهش وزن تنها به کلسیم مربوط نمی شود . اگر سه گروه رژیم غذایی را با توجه به محور قراردادن لبنیات باهم مقایسه کنیم بهتر موضوع را در می یابیم .
رژیم پر لبنیات که کل کلسیم دریافتی آن 1200 تا 1300 میلی گرم در روز است و از 3 تا 4 وعده غذاهای حاوی لبنیات بخصوص شیر  و ماست و پنیر تشکیل شده است .
رژیم غذایی حاوی مکمل های کلسیم اما لبنیات اندک که کل کلسیم دریافتی آن 1200 تا 1300 میلی گرم در روزه است و تنها یک وعده غذایی آن را لبنیات تشکیل می دهد به اضافه اینکه از 800 میلی گرم مکمل کلسیم استفاده می شود .
رژیم حاوی کلسیم کم و لبنیات کم که کل کلسیم دریافتی آن 400 تا 500 میلیگرم در روز بوده و تنها یک وعده غذایی آن حاوی لبنیات باشد .
البته توجه داشته باشید لبنیات مصرفی در رژیمهای غذایی حتما کم چرب باشند در این سه گروه تمامی افراد وزن کردند اما گروه اول که رژیم غذایی آنها از نظر لبنیات غنی بود بیش از دو گروه قبلی وزن کم کردند .
گروه دوم نیز نسبت به گروه سوم وزن بیشتری از دست دادند تفاوت آنقدر زیاد بود که گروه اول یازده درصد کل وزن خود را از دست دادند در حالی که این میزان در دو گروه دیگر کمتر از شش درصد بود . نکته جالب اینجاست که در گروه اول مقدار چربی از بین رفته بخصوص در ناحیه شکم و تنه بسیار بیش از دو گروه دیگر است همانطور که می دانید افزایش چربی دور شکم با خطر حمله قلبی و سایر مشکلات سلامت ارتباط دارد .
چرا لبنیات ؟
اینکه چه اتفاقی می افتد که لبنیات چنین تاثیری روی کاهش وزن دارد قابل اهمیت است . کلسیم باعث تجزیه چربی در سلول های ذخیره کننده چربی شده و تحقیقات نشان داده است که کلسیم موجود در لبنیات در این باره بهتر عمل می کند .
لبنیات در کاهش چربی تنه بسیار موثر عمل می کند که هنوز دلیل آن مشخص نیست . متخصصان معتقدند وجود برخی املاح در فراورده های لبنی مثل فسفر و منیزیوم باعث افزایش کارایی کلسیم در سوزاندن و تجزیه چربی در سلولها می شود ضمنا پروتئین موجود در فراورده های لبنی به حفظ عضله و افزایش متابولیسم کمک می کنند .
و اما یک رژیم غذایی پراز لبنیات
در این رژیم میزان کالری دریافتی شما 1500 تا 1600 کالری است . در این رژیم 696 گرم کربوهیدرات مصرف می شود که 47 درصد کالری را تامین می کند . صبحانه سه چهارم فنجان غذای حاوی غلات مانند نان جو یا صبحانه های آماده تهیه شده از ذرت و غلات دیگر که البته این غذا نباید شیرین شده باشد . سه چهارم فنجان شیر کم چرب و سه چهارم فنجان توت فرنگی یا تمشک گیلاس شاه توب و توت سیاه و یک دوم فنجان آب پرتقال .
ناهار سالاد که بسیار مفید بوده و یک فنجان سبزیجات مختلف مانند کاهو و کلم و اسفناج و ... سه تکه متوسط گوشت مرغ بدون پوست کبابی یک چهارم فنجان گوجه فرنگی ریز شده یک برش متوسط پنیر کم چربی و یک دوم فنجان لوبیا از هر نوع که دوست دارید و یک چهارم فنجان ذرت پخته یک یا دو قاشق غذا خوری سس که حاوی مایونز نبوده و از روغن زیتون سرکه یا آب لیمو درست شده باشد و سبزی های معطر نعنا و ترخون و ... میان وعده ها می توانند از ماست کم چرب ساده یا طعم دار میوه ای و موز باشند .شام یک سوم فنجان برنج  یک فنجان سبزی مثل کلم کلم بروکلی و هویج یک دوم فنجان قارچ یک قطعه متوسط پنیر کم چرب یک قاشق چایخوری روغن زیتون مارگارین یا کره لیموی تازه و آب لیمو
میان وعده قبل از خواب سه چهارم فنجان شیر کم چرب و دو قطعه متوسط پنیر و یک فنجان ماست .
 
 
برگرفته از منابع اینترنتی
مهندس هاله جهان پیکر