تب مالت هديه شير ناپاك
هميشه وقتى صحبت از شير مى شود همه به فوايد آن فكر مى كنند اما به راستى مگر شير ضرر هم دارد؟ امروز مى خواهيم از مضرات شير بگوييم اما نه آن شيرى كه قابل خوردن است بلكه شيرهاى ناپاكى كه در ظاهر هيچ تفاوتى با شيرهاى پاك ندارند! از تب  مالت برايتان مى گوييم بله! تب مالت يا هديه شيرهاى ناسالم...
تب مالت از جمله بيمارى هاى عفونى است كه اين روزها به دليل گرمى هوا بازارش بسيار داغ داغ است. بسيارى از خانواده ها گمان مى كنند با ورود با سابقه شيرهاى پاستوريزه ديگرى رد پاى اينگونه بيمارى ها به طور كامل از صفحه روزگار محو شده است اما بايد اين نويد را به خانواده ها داد و آن هم اينكه تا وقتى شير هست تب مالت هم در كنارش است.
•تب مالت چيست؟
همان طور كه گفته شد تب مالت يك بيمارى عفونى نواحى گرمسيرى به شمار مى  رود كه توسط نوعى ميكروب به نام بروسلا ملى تنسيس انتقال مى يابد. اين ميكروب در شير بز، گوسفند و شترهاى آلوده وجود دارد و از اين طريق به راحتى مى تواند بيمارى را انتقال دهد. متاسفانه بازار شيرها، ماست ها و خامه ها و ساير لبنيات محلى در كشور ما هميشه از رونق خاصى برخوردار بوده و به دليل علاقه مردم و همچنين طعم خوشمزه اينگونه محصولات هرگز نمى توان جلوى ورود اينگونه محصولات را گرفت پس كار بايد در سطحى غير از اين اجرا شود تا سلامتى افراد تضمين شود. متاسفانه تا وقتى كه با اين بيمارى آشنا نشويم نمى توانيم راه حى براى آن بيابيم از اين رو شناخت تب مالت از اهميت بسيار زيادى برخوردار است.
•تب مالت در ايران
اساساً ايران يكى از مناطق تب مالت خيز جهان به شمار مى رود و اگر بخواهيم با ديدى باز به اين قضيه بنگريم بهترين راه ريشه كن كردن اين بيمارى پيشگيرى از ابتلا به آن است كه به راحتى قابل اجرا است. به طور كلى مناطق آلوده در ايران به ۳ گروه عمده تقسيم مى شوند:
۱ _ مناطقى كه در دسته اول قرار مى گيرند مناطقى هستند كه ميزان تب مالت در آنها در بالاترين حد قرار دارند كه استان   هاى ايلام، كرمانشاه و همدان از اين قرارند از اين رو در خريد يك چنين محصولاتى از اين شهرها بايد بسيار جانب احتياط را رعايت كرد.
۲ _ مناطق با ريسك متوسط كه شامل استان   هاى يزد، اصفهان، خراسان و آذربايجان غربى هستند.
۳ _ و در نهايت دسته سوم كه استان هاى گيلان، مازندران، تهران و سمنان هستند كه ميزان بروز تب مالت در اين شهرها در كمترين حد و اندازه قرار دارد.
•تب مالت چه علايمى دارد؟
يكى از مهمترين نكاتى كه در مورد تب مالت وجود دارد اين است كه ۱ تا ۳ هفته پس از ابتلا تازه علايم بيمارى خود را نشان مى دهد. به عنوان مثال بيمار روزها پس از برگشت از سفر به ناگهان دچار علايم بيمارى مى شود. شروع علايم بيمارى ممكن است ناگهانى (طى ۱ تا ۲ روز) و يا تدريجى (بيشتر از يك هفته) باشد. علايمى همچون تب، لرز، عرق كردن، سردرد، دردهاى عضلاتى و خستگى از شايع ترين و مهمترين علايم تب مالت به شمار مى روند. به تب بيمار توجه كنيد. در پاره اى از موارد بيمار صبح ها تب ندارد و بعدازظهرها تب بيمار تشديد مى شود. از اين رو علايم يك چنين بيمارى كه يا در سفر است يا از سفر بازگشته بسيار بااهميت است و نبايد ناديده گرفته شود.
•راه  هاى انتقال تب مالت چيست؟
شايع ترين و مهمترين راه انتقال تب مالت در ايران همان طور كه قبلاً اشاره شد خوردن محصولات شيرى آلوده به ميكروب است. همچنين گوشت نپخته حيوانات آلوده هم مى تواند سبب بروز بيمارى شود. نكته قابل توجه در اين خصوص اين است كه تب مالت يك بيمارى مسرى نيست و اين بدان معنى است كه انتقال بيمارى از شخصى به شخص ديگر امكان پذير نيست.
•پس چه بايد كرد؟
۱ _ در شهرهايى كه احتمال آلودگى وجود دارد دام ها بايد بر عليه اين بيمارى واكسينه شوند، تزريق واكسن تب مالت به دام  ها، حداقل هفت سال ايمنى ايجاد مى كند و باعث مى شود دام مربوطه مبتلا به اين بيمارى نشود. از اين رو به دامداران توصيه اكيد مى شود در شش تا هفت ماهگى  دام حتماً واكسن مربوطه را در مورد دام مورد نظر اعمال كنند.
۲ _ از مصرف شير، لبنيات آلوده و غيرپاستوريزه ولو بسيار خوشمزه اجتناب كنيد. شيرها را حداقل ۱۰ دقيقه در دماى جوش نگه داريد و مطمئن باشيد با اين عمل شير مورد نظر از ميكروب پاك مى شود.
۳ _ پنيرهاى تازه را هرگز نخوريد و سعى كنيد پنيرى را مصرف كنيد كه حداقل ۶۰ تا ۹۰ روز در آب نمك نگهدارى شده باشد.
۴ _ فراموش نكنيد ميكروب تب مالت تا ۴۰ روز در خاك خشكى كه با ادرار، مدفوع و ساير محصولات حيوان مبتلا آلوده شده باشد زنده مى ماند و همچنين اين زمان در خاك هاى مرطوب طولانى تر است از اين رو مراقب محصولات در اين مناطق باشيد.
۵ _ از خامه ها و سرشيرهاى باز كه در برخى مغازه ها عرضه مى شوند هرگز استفاده نكنيد. درست است شايد بسيار خوشمزه باشند اما در پس اين مزه خوشمزه خطرات بسيارى نهفته است.