خطرات نوشابه های گازدار

متاسفانه امروزه سن شروع به مصرف نوشابه های غیر الکلی بسیار پایین آمده است کمی فکر کنید و ببینید امروز چند نوشابه گازدار نوشیده اید؟ کودکان شما چطور؟ مقدار متوسط مصرف نوشابه های غیر الکلی و گازدار (سودا) بسیار بالا است اما این دلیل نمیشود که شما قبل از برداشتن یک لیوان سودا به این حقایق توجه نکنید.
هر قوطی نوشابه گازدار معادل 10 قاشق شکر، 150 کالری و 55-30 میلی گرم کافئین دارد و غرق در رنگهای مصنوعی است. این مقدار شکر، کالری و مواد افزودنی مضر، در یک محصول که هیچ ارزش غذایی ندارد، نگران کننده است. به علاوه تحقیقات نشان داده است که انواع نوشابه های گاز دار بیماریهایی چون پوکی استخوان، چاقی، پوسیدگی دندان و بیماریهای قلبی را تشدید میکنند. اما با تمام اینها یک چهارم مصرف سالیانه نوشیدنی ها را انواع سودا تشکیل میدهد.نوجوانان و کودکان، هدف بازار این نوشیدنیها هستند. در 10 سال گذشته مصرف نوشابه های غیر الکلی و گازدار در کودکان آمریکایی دو برابر شده است.این آمار به دلیل سود جویی مدارس که با بستن قراردادهای کلان مدرسه را پر از ماشینهای خودکار فروش سودا میکنند باز هم بالاتر رفته است. اخیرا در بعضی ایالات قانونی برای منع استفاده از سودا و نوشیدنیهای مشابه در مدارس به اجرا در آمده است. بیایید نگاهی به مواد اصلی تشکیل دهنده یک قوطی سودا یاندازیم:
• اسید فسفریک : این ماده موجب کاهش توانایی بدن در مصرف کلسیم میشود که منجر به پوکی استخوان و سستی دندانها شده و اسید کلریدریک موجود در معده را خنثی میکند که موجب سوئ هاضمه و جذب ناقص مواد غذایی میشود.

• قند : سازندگان نوشیدنیهای غیرالکلی بزرگترین مصرف کننده قند تصفیه شده هستند. این یک امر اثبات شده است که قند میزان انسولین خون را بالا میبرد و منجر به افزایش فشارخون و کلسترول، بروز بیماریهای قلبی، دیابت، افزایش وزن و پیری زودرس میشود. بیشتر انواع سودا، بیش از 100 درصد مقدار قند مورد نیاز روزانه را تامین میکنند.

• آسپراتام Aspartame : این ماده شیمیایی در سوداهای رژیمی به عنوان جانشین قند به کار میرود و بیش از 90 عارضه جانبی دارد. از جمله می توان به تومور مغزی، معلولیت جنین، دیابت، عدم تعادل احساسی و بروز حمله های صرع اشاره کرد. بعلاوه، زمانی که آسپراتام مدت زیادی در فضای گرم نگهداری شود به متانول تبدیل میشود. الکلی که میتواند به فرم آلدئین یا اسید فرمیک مبدل شده که از عوامل سرطان زا هستند.
• کافئین : نوشیدنیهای کافئین دار موجب بروز اضطراب، فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب و بالا رفتن مقدار کلسترول خون میشوند. ویتامینها و مواد معدنی را میسوزانند و موجب مشکلات بارداری و سرطان میشوند.
در نهایت باید گفت که مصرف نوشیدنیهای غیرالکلی گاز دار یا ساده، علاوه بر داشتن مضرات فراوان، اشتهای افراد را برای مصرف مواد غذایی مفید مانند سبزیجات، پروتئینها، لبنیات و سایر مواد مغذی از بین میبرند. ترک عادت مصرف این نوشیدنیها ساده ترین راه به سوی سلامتی است. اگر ترک این عادت برایتان مشکل است، میتوانید مدتی از آب معدنیهای گازدار استفاده کنید و کم کم مصرف آنها را نیز قطع کنید. فراموش نکنید که بهترین راه حفظ سلامتی استفاده هرچه بیشتر از مواد غذایی طبیعی است.
منبع : http://www.mercola.com/2003/jul/9/soda_dangers.htm