مصرف غلات ضامن سلامتي کودک شما

اگر مايليد فرزندتان چاق نشود و به عبارتي مي خواهيد از کودکي جلوي چاقي او را بگيريد در غذاي او (بويژه صبحانه) غلات را فراموش نکنيد. تحقيقات نشان داده است بين مصرف منظم غلات و شاخص توده بدن ("BMI") در کودکان 4-12 ساله رابطه قوي وجود دارد.

در تحقيقي که دکتر آلبرتسون و همکارانش بر روي 603کودک 4 تا 12 سال انجام دادند، کودکان بر اساس سن و اين که در طي دو هفته چه مقدار غلات (گندم جو و...) مصرف مي کنند طبقه بندي شدند.

محققان تمام انواع غلات مصرفي را در نظر گرفتند، چه غذاهايي که تماما از غلات تهيه شده بودند و چه غلات آماده اي که در فروشگاه ها به فروش مي رسند.

تيم تحقيقاتي مورد نظر دريافتند کودکاني که در طي دو هفته ، 8 بار يا بيشتر از غلات استفاده مي کنند در مقايسه با کودکاني که سه بار يا کمتر غلات مي خورند، "BMI"بسيار کمتري دارند. "BMI"روشي است که مي توان با محاسبه آن حدس زد آيا وزن فرد با قد او متناسب است يا خير.

در اصل"BMI" شاخصي است که بر اساس قد و وزن فرد در نظر گرفته مي شود. براي محاسبه آن وزن بر حسب کيلوگرم را بر قد بر حسب متر مربع ، تقسيم مي کنند تا "BMI" فرد بدست آيد. گزارشات نشان مي دهد تقريبا 80 درصد کودکاني که غلات مصرف مي کنند اغلب بر حسب سن و جنس خود، وزن مناسبي دارند.

به علاوه کودکاني که غلات بيشتري مصرف مي کنند نسبت به آنهايي که اصلا غلات نمي خورند يا کم مي خورند ويتامين هاي A، B6، وتيامين ، ريبوفلاوين ، نياسين ، فولات ، کلسيم ، آهن و روي بيشتري دريافت مي کنند.

کودکاني که غلات به مقدار کافي مصرف مي کنند کمتر در معرض خطر چاقي و افزايش وزن قرار دارند و احتمال چاقي در آنها يک پنجم (يک نفر از هر 5 نفر) است ، درحالي که در کودکاني که مصرف غلات در آنها کم است اين احتمال يک دوم (يک نفر از هر دو نفر) است.

غلات از مواد مغذي بسيار قوي هستند که چربي آنها بسيار کم است و اگر همراه با شير مصرف شوند کودک به طور همزمان کلسيم را نيز دريافت مي کند.  اگر کودکان به مصرف غلات عادت کنند، وزن مطلوبي خواهند داشت و سلامت آنها تضمين خواهد شد.

در اين ميان محققان معتقدند بهتر است از غذاهاي آماده حاوي غلات براي کودکان استفاده نشود زيرا اين غذاها حاوي شکر و چربي هستند که چندان مناسب نيست ، در عوض بهتر است مادران رژيم غذايي حاوي غلات را براساس ذوق و سليقه کودک تهيه کرده و در اختيار او قرار دهند.

در نظر داشته باشيد رژيم غذايي حاوي غلات ، سبزيجات و ميوه براي سلامت و بويژه کنترل وزن ، جزيي لازم و ضروري محسوب مي شود.