"چربي هاي زائد شکم را چگونه از بين ببريم ؟"

شکم انسان از عضلاتي قوي پوشيده شده که نگهدارنده اماء و احشاء است . ورزش نکردن مرتب و روزانه ، انجام فعاليت هاي نشسته و مصرف کالري بيش از نياز ، موجب تجمع چربي در منطقه شکم مي شود ؛ در اين صورت عضلات شکم ، سفتي و حالت اوليه خود را از دست داده و شکل ظاهري اندام افتاده شده و چربي ذخيره اي شکم به حالت گره دار احساس مي شود . به علاوه ، تجمع چربي درمنطقه شکم  به خصوص در خانمها خطر ابتلا به ديابت و عوارض عروقي را چند برابر مي کند.

براي از بين بردن چربي هاي اضافي شکم چه کنيم؟

اين بافت چربي ، براي بدن يک انبار انرژي است و بدن مازاد نياز خود را در آن ذخيره کرده ، در مواقع نياز ، از آن برداشت مي کند . پس بايد کاري کرد که بدن نيازمند انرژي بافت چربي شود. دريافت کالري کمتر و ورزش کردن ، راه رسيدن به اين مقصود است. البته اکنون با روشهاي ديگري مثل جراحي نيز ، اين چربي ها را بر مي دارند ولي اگر بتوانيم با ورزش ، که سلامت عمومي بدن را به دنبال دارد ، آن را از بين ببريم ، مسلما به جراحي نيازي نخواهد بود .

ادعا مي شود که کمر بندهاي شوک دهنده که Electronic abdominal exercise belt  گفته مي شود ، با وارد کردن جريان هاي الکتريکي به چربي شکم موجب تجزيه آنها و قوي شدن عضلات شکم مي گردد . در صورتي که تنها جريانهايي با قدرت ايمپالسهاي مغز ، موجب انقباض عضلات مي شود و اگر چنين جرياني با اين کمربند وارد شکم شود موجب يک انقباض دردناک خواهد شد .البته استفاده از وسايل ورزشي که موجب انقباض عضلات شکم شود ، مفيد است ؛ اما ورزش کردن به تنهايي کافي نخواهد بود ، چرا که کالري اضافي باز هم در شکم يا باسن ذخيره مي شود . پس بايد از خوردن شيريني هاي خامه اي ، تنقلات چرب مثل چيپس ، غذاهاي پر روغن و نان و برنج زياد از حد پرهيز کرد.

يک ورزش مفيد:

دراز و نشست از راحت ترين و مؤثرترين ورزش ها براي برطرف کردن چربي شکم است. با فشار زيادي که به عضلات شکم وارد مي شد ، اين عضلات قوي شده و شکم به حالت اوليه باز مي گردد . مدت ورزش چند روز يا چند هفته نيست بلکه بايد آنرا مداوم انجام داد. تمرينات ورزشي در صورتي که به درستي انجام نگيرند ، به کمر شما آسيب مي رسانند.

طريقه درست انجام دراز نشست:

به  پشت روي زمين نسبتاً نرمي بخوابيد. پاها را خم کنيد تا کف پايتان روي زمين قرار بگيرد ، دستانتان را به روي سينه قرار دهيد . ابتدا سر را بلند کرده و سپس شانه ها را به آرامي 30 تا 40 سانتي متر بالا بياوريد و دوباره بخوابيد . بلند شدن بيش از اين مقدار عضلات پاي شما را به کار مي گيرد. ده مرتبه پشت سر هم ، اين کار را انجام دهيد . چند ثانيه استراحت کنيد و ده مرتبه بعدي را انجام دهيد. در ابتدا لازم نيست زياد به خودتان فشار بياوريد ، زماني که احساس کرديد ، عضلات شکم شما قوي تر شده اند جسم سنگيني را در هنگام دراز نشست در دست ، روي سينه بگيريد تا فشار بيشتري به عضلات شکم وارد شود.

ورزشهاي تکميلي ديگري که مي توانيد براي متناسب شدن شکم انجام دهيد در ذيل ارائه شده است :

-         چهار دست و پا روي زمين قرار بگيريد ، يک پاي خود را مستقيماً بلند کرده و در هوا نگاه داريد ، از يک تا 5 بشماريد ، سپس به حالت اول برگرديد ، از يک تا 5 بشماريد حالا پاي ديگرتان را به همين صورت حرکت دهيد و بشماريد . اين عمل را چند بار تکرار کنيد .

-         روي زمين بنشينيد کف دستها را در طرفين بدن ، روي زمين بگذاريد و زانوها را خم کنيد ، در اين حال با باسن خود جابجا شده به جلو برويد در حقيقت ، سر بخوريد . مي توانيد با دستها مچ پاها را بگيريد .

-         - به پشت روي زمين طاق باز بخوابيد ، دستها را باز کرده در طرف راست و چپ روي زمين دراز کنيد حالا زانوها را خم کنيد و همانطور که به هم چسبيده اند با هم اول به طرف راست زانوها را تا نزديک زمين بياوريد ، سپس  به همين شکل به طرف چپ تا نزديکي زمين حرکت دهيد ، اين عمل را 10-15 بار تکرار کنيد .

-         - بايستيد و دست ها را به طرف جلو دراز کنيد و در مقابل روي خود به لبه يک صندلي تکيه دهيد حالا به تدريج و خيلي آهسته  زانوها را خم کنيد  تا به صورت نشسته در آييد ، سپس  به آهستگي بلند شده و بايستيد . اين عمل را 5 تا 10 بار تکرار کنيد .

-         به روي شکم ، روي زمين بخوابيد ، چانه خود را روي هرد و دست خود قرار دهيد در حاليکه پاها را کشيده و دراز نگاه داشته ايد ، يک پا را تا آنجا که مي توانيد بالا بياوريد و در آن حالت نگهداريد ، از يک تا 5 بشماريد وسپس پا راپائين بياوريد – حالا اين عمل را با پاي ديگرتان انجام دهيد .

-         چهار دست و پا روي زمين قراربگيريد ، يک پاي خود را مستقيما بلند کرده درهوا نگاه داريد وازيک تا 5 بشماريد سپس به حال اول بازگرديد وازيک تا 5 بشماريد اکنون  پاي ديگرتان رابه همين صورت حرکت دهيد وبشماريد . اين عمل را چند بارتکرارکنيد.

(مي توانيد از اين ورزشها و ورزشهاي قبلي که در مطلب درمان چاقي موضعي 3 آمده ، يک پرينت تهيه کنيد و هر روز با نگاه کردن به آن ورزشها را انجام دهيد. )

به اميد موفقيت شما