روغن ماهي وسرطان

تحقيقات تازه نشان داده است که مصرف قرص هاي مکمل روغن ماهي مي تواند کيفيت زندگي برخي از بيماران سرطاني را به طور چشمگيري بهبود بخشد. برخي ماهي ها منبع غني اسيد چرب اومگا 3 هستند

پژوهشگران بريتانيايي مي گويند که روغن ماهي ممکن است بتواند از کاهش شديد آب و وزن بدن (cachexia)، که در برخي از انواع سرطان هاي پيشرفته رخ مي دهد، جلوگيري کند.کاهش آب و وزن بدن به دليل تاثير منفي که بر سوخت و ساز وهمچنين اشتها مي گذارد، باعث بيماري هاي مضاعف در بدن بيمار سرطاني و سرعت مرگ او مي شود.محققان در مقاله اي، که در نشريه "گات" (Gut) به چاپ رسانده اند، مي گويند قرص مکمل روغن ماهي ممکن است بتواند روند کاهش وزن را متوقف کند.

پروفسور کوين فيرون و همکارانش در بيمارستان سلطنتي ادينبورگ، 200 بيمار مبتلا به سرطان لوزالمعده را، که بيش از ساير بيماران از کاهش وزن و آب بدن متاثر بودند، مورد مطالعه قرار دادند.

بيماران به دو گروه تقسيم شدند.

از 105 نفر از آنها خواسته شد يک محلول غذايي مکمل، حاوي مقادير زيادي از پروتئين و کالري بنوشند.

در حالي که 95 بيمار گروه دوم همان رژيم غذايي را دنبال مي کردند اما به آنها اسيد هاي چرب ضروري اومگا 3 و ويتامين هاي اي و سي هم داده شد.

اسيدهاي چرب اومگا 3 در ماهي هاي روغني مانند ماهي آزاد و شاه ماهي يافت مي شود.

به هر دو گروه از بيماران گفته شد براي هشت هفته هر روز دو ليوان از اين مايع را بنوشند.

در مورد گروه دوم اين وعده روزانه شامل 2.2 گرم اومگا 3 بود.

پيش از آغاز تحقيقات، بيماران به طور متوسط 17 درصد از وزن بدن خود را از دست داده بودند و وزن آنها هر ماه سه کيلوگرم کاهش مي يافت.

در پايان اين تحقيقات، روند کاهش وزن در کليه بيماران متوقف شده بود.

اين در حالي بوده است که همه بيماران طبق قراري که با آنها گذاشته شده بود دو ليوان مکمل غذايي را در روز مصرف نکرده بودند، بلکه به طور متوسط 1.5 ليوان از اين مکمل مصرف کرده بودند.

تحليل هاي بيشتر نشان داد بيماراني که وعده روزانه را تقريبا به طور کامل نوشيده بودند بيش از ديگران وزن اضافه کردند.

با اين حال اين مساله تنها در مورد بيماراني صادق بود که وعده روزانه آنها شامل اسيدهاي چرب اومگا 3 مي شد.

درحالي که طول عمر اين بيماران بيش از افراد گروه اول نبود اما کيفيت زندگي آنها بهتر شد.

دانشمندان اذعان کردند که به مطالعات مفصل تري در اين زمينه نياز است اما افزودند که يافته ها حاکي از آن است که در بيماران سرطاني از روغن ماهي مي توان براي معالجه کاهش آب و وزن بدن استفاده کرد.