عواملي كه كمك به پائين آوردن فشارخون مي‌كند
درمان چاقي
فشارخون به نسبت وزن بدنتان زياد و يا كم مي‌شود. براي قلب دشوارتر است در بدني كه وزنش سنگين است خون را تلمبه زند زيرا قلب در يك چنين وضعيت مي‌بايست خون بيشتري را در انساج تلمبه بزند.
ولي چه قدر سنگين بودن، سنگيني حساب مي‌شود؟
اغلب اطباء اعتقاد دارند 20 الي 40 درصد بيش از وزن ايده‌آل سنگين بودن، معني «چاقي» را مي‌دهد ولي بعضي از متخصصين بهداشت هشدار مي‌دهند چنانچه شما 5 كيلو سنگين‌تر از وزن ايده‌آل خود باشيد، فربه محسوب مي‌شويد.
چون هرچه بيشتر چاق شويد با خطر ابتلاء به فشارخون بالا بيشتر روبرو مي‌شويد، چاقي يكي از علل اصلي فشارخون بالا محسوب مي‌شود. پس با سنگين و با كم شدن وزن بدنتان فشارخون شما هم بالا و پائين مي‌رود.
اين را بخاطر داشته باشيد كه اندازه‌گيري با كيلوگرم يگانه راه تشخيص چاقي نيست ورزشكاران و كساني كه كارهاي دستي انجام مي‌دهند و داراي وزن بيش از وزن ايده‌آل مي‌باشند، چاق محسوب نمي‌شوند بنابراين ممكن است شما وزنتان سنگين باشد ولي چون ورزشكار هستيد چاق محسوب نشويد.
چگونه مي‌توانيد از وزنتان بكاهيد
غذايي را كه مي‌خوريد بايد كالريش كمتر باشد و در ضمن بايد ورزش هم بكنيد. اغلب افرادي كه مبتلا به چاقي هستند، كم ورزش كرده و زياد مي‌خورند براي مبارزه با چاقي توأم كردن رژيم غذائي با ورزش لازم مي‌باشد.
بعضي از افراد هستند كه ميل دارند شب چند قرص ضدچاقي بخورند و صبح لاغر شوند غافل از اينكه لاغري كه از راه قرص خوردن بدست مي‌آيد زيان‌آور است و عاقبت خوبي ندارد.
چنانچه بخواهيد بطريقي غير از كم خوردن و ورزش كردن لاغر شويد، بايد با دكتر خود مشورت كنيد.
زنان آبستن و مردان 60 ساله كه نياز دارند تا 10 كيلوگرم لاغر شوند و يا يكي از افراد خانواده نزديكشان كه مبتلا به ديابت و يا دچار حمله قلبي شده، بايد با مشورت با دكتر خود را لاغر كنند.
ذيلاً غذاهائي كه بايد براي لاغر شدن بخوريد، ذكر مي‌شود:
1.                  آنچه را كه روزانه مي‌خوريد يادداشت كنيد به كمك اين يادداشت‌ها مي‌توانيد غذاهائي را كه مي‌خوريد تحت كنترل قرار بدهيد و از خوردن غذاهاي چاق كننده بپرهيزيد.
2.                  هر هفته، خود را وزن كنيد و وزن خود را يادداشت نمائيد.
3.                  وزني را براي خود انتخاب كنيد كه با قد، سن و طرز زندگيتان مناسب مي‌باشد. وزن شما بايد به اندازه‌اي باشد كه نه شما را چاق كند و نه لاغر.
4.                  در اوقات معين غذا بخوريد و از خوردن تنقلات در اوقات مختلف خودداري نمائيد. هرگز از خوردن يك وعده غذا خودداري ننمائيد زيرا ممكن است در وعده غذايي بعدي به پرخوري بپردازيد.
5.                  چنانچه گرسنه‌تان نيست غذا نخوريد.
وقتي كه بچه بوديم، والدين ما اغلب مجبورمان مي‌كردند كه بيش از اندازه غذا بخوريم. تبعيت از اين نوع الگوها در دوران سالمندي درست نيست.
بايد اندازه را نگه داشت و از پرخوري پرهيز نمود.
6.                  هر وقت كسي شما را وادار به پرخوري كرد، بايد «نه» بگوئيد و از خوردن بپرهيزيد.
7.                  آهسته بخوريد و غذا را خوب بجويد. هنر جويدن زياد به مقدار زياد جلو پرخوري را مي‌گيرد. چند دقيقه طول مي‌كشد تا معده به مغز اطلاع بدهد كه پر شده است لذا آهسته خوردن موجب مي‌شود به موقع از خوردن غذاي اضافي بپرهيزيد.
8.                  سعي كنيد از همه نوع غذاها به مقدار كم بخوريد و از زياد خوردن يك غذاي بخصوص بپرهيزيد.
9.                  قبل از آغاز غذا خوردن يا عصاره گريپ فروت و يا عصاره گوجه‌فرنگي بي‌نمك و يا شربت بدون شكر، و يا ليموترش بعنوان يك غذاي اشتهاآور بخوريد چند دقيقه پس از خوردن يكي از عصاره‌هاي فوق متوجه خواهيد شد كه اشتهايتان كم شده و ديگر نمي‌توانيد به پرخوري بپردازيد.
براي جلوگيري ار اشتهاي كاذب روزي دوبار يك ليموترش را در آب چلانده و آن را بدون شكر بخوريد.
10.             براي اينكه كمتر بخوريد غذا را در ظروف كوچك مصرف كنيد.
11.             از خوردن غذاهائي كه داراي رنگ‌هاي روشن و زيباست بپرهيزيد زيرا اين نوع غذاهاي جذاب ممكن است اشتهاي شما را تحريك كند.
12.             غذا را از داخل ظروفي كه در آن غذا هست نخوريد زيرا در اين صورت ممكن است در خوردن افراط شود. غذا را در ظرف خود بكشيد و آن را بحد اعتدال بخوريد.
13.             غذاهائي را كه كالري آن پائين است مانند شير بدون چربي را بخوريد.
14.             سعي كنيد موقع ترك سفره يك مقدار كم غذا در ظرفتان باقي بماند تا دلالت بر آن داشته باشد كه به پرخوري نپرداخته‌ايد.
15.             از خوردن غذاهايي كه داراي مواد شيرين مصنوعي است بپرهيزيد زيرا اين نوع غذاها اشتها را براي خوردن شيريني بيشتر مي‌كند.
16.             از خوردن قرص ضدچاقي و هر نوع داروي ضدچاقي خودداري كنيد.
اخيراً يك زن 37 ساله قرص ضدچاقي خورد و با اينكه هيچگونه ناراحتي قلبي نداشت ناگهان سكته كرد و مرد.
17.             سبزيجات بيشتر بخوريد و از مقدار گوشت سرخي كه روزانه مصرف مي‌كنيد بكاهيد.
18.             هر نوع چربي را كه در گوشت مي‌بينيد از گوشت جدا كنيد. پوست مرغ را هم در موقع پختن مرغ از تنش جدا كنيد.
19.             غذاهاي سلولزدار مانند لوبيا، غلات، سبزيجات بخوريد.
20.             از غذاهائي كه كالري‌اش بالاست در خانه نگه‌داري ننمائيد.
21.             دندان‌هاي خود را روزي چندبار مسواك كنيد مسواك زدن كمك مي‌كند كه تنقلات كمتر بخوريد در صورت شستن دندان بقدري احساس لذت مي‌كنيد كه ديگر كمتر هوس مي‌كنيد غذائي را بخوريد.
22.             وقتي كه در رستورانها و كافه تريا غذا مي‌خوريد دقت كنيد چه غذاهايي را مي‌خوريد. غذاهائي را بخوريد كه كالري‌اش پائين است.
23.             چنانچه ميل داريد كه دسر بخوريد، سعي كنيد در خوردن دسر با يك نفر و يا دو نفر ديگر شركت كنيد مصرف كمي دسر شما را از هوس خوردن دسر زياد باز مي‌دارد.
24.             افراد چاق كه رژيم گرفته‌اند و از وزنشان بسرعت كاسته مي‌شود در خطر آنند كه به سنگ كيسه صفرا مبتلا شوند ولي چنانچه آنها با تجويز دكتر روزي چهار دانه قرص آسپرين ميل كنيد از اين خطر خواهد كاست.
25.             ورزش به تنهائي باعث مي‌شود كه از وزنتان كاسته شود افرادي كه يك برنامه ورزشي منظم روزانه دارند خواهند توانست بطرز آسانتر از وزن بدن خود بكاهند. بنابراين حتماً به ورزش بپردازيد، مهم است ورزشي را انتخاب كنيد كه مي‌توان ادامه‌اش داد.
خوشحال نبودن در موقع كار چه اثري از خود باقي مي‌گذارد؟
خوشحال نبودن در موقع انجام كار هم بر فشارخونتان مي‌افزايد. در تحقيقاتي كه روي 288 كارگر انجام گرفت پژوهشگران كشف كردند كه هرچه يك كارگر از كار خود بيشتر رنج ببرد، بيشتر در معرض خطر دچار شدن به فشارخون است. چنانچه كارگري احساس بكند كه ممكن است كار خود را از دست بدهد و يا ممكن است در كار خود ترفيع نيابد او هم به فشارخون مبتلا مي‌شود. مجله American Journal of Epidemiology استرس ناشي از كار و ناخرسندي از شغل خود را با خطر مبتلا شدن با بيماري قلب و امراض عروق مرتبط مي‌داند.