نقش ويتامين‌ها و املاح معدني
پتاسيم
علائمي وجود دارد كه نشان مي‌دهد ممكن است پتاسيم در جلوگيري از فشارخون مؤثر واقع شود. در طي تحقيقاتي كه در دانشگاه «دويك» به عمل آمد، وقتي كه به يك عده از افرادي كه مبتلا به فشارخون بودند پتاسيم داده شد، فشار خونشان سقوط كرد بنابراين افرادي كه مبتلا به فشارخون هستند بايد ميوه‌هائي كه داراي پتاسيم زياد هستند (مانند گريپ فروت و موز) بخورند تا فشارخونشان پائين بيايد. طالبي، سيب‌زميني، آناناس، گوجه‌فرنگي، گلابي، سيب، هلو، شير و آجيل بي‌نمك از نظر پتاسيم در درجه دو قرار دارند.
كساني كه به بيماري كليه مبتلا هستند نبايد از پتاسيم اضافي استفاده كنند. مصرف زياد پتاسيم هم ضرر دارد بحدي كه ممكن است شخص را مبتلا به حملات قلبي نمايد.
كلسيم اضافي
مصرف كلسيم اضافي مي‌تواند در بعضي از موارد فشارخون را پائين بياورد. تحقيقات نشان داده است افرادي كه دچار فشارخون مي‌شوند به اندازه 12 الي 25 درصد نسبت به كساني كه فشارخون ندارند بايد كلسيم كمتر مصرف كنند. علائم كمبود كلسيم در بدن هم بيحسي، و يا درد و تشنج در عضلات است.
چون مصرف زياد كلسيم زيان‌آور است، بجاي استفاده از كلسيم مصنوعي، غذاهاي طبيعي كلسيم‌دار مانند لبنيات، سبزيجات و بادام خام بايد خورد مخصوصاً كساني كه به بيماري سنگ كليه حساسيت دارند نبايد كلسيم مصنوعي بخورند.
ماگنيسم اضافي
طبق تحقيقاتي كه اخيراً به عمل آمده است گاهي فشارخون بالا به كم بودن ماگنيسم مربوط مي‌شود. به عبارت ديگر وقتي كه سطح ماگنيسم بالا مي‌رود، سطح كلسيم پائين مي‌آيد و موجبات بروز فشارخون را فراهم مي‌كند.
سبزيجات، لوبيا چشم‌بلبلي، موز، سيب، هلو، خوراكهاي دريائي از نقطه‌نظر ماگنيسم منابع خوبي هستند. بعضي آب‌ها هم داراي ماگنيسم است.
كولين
كولين (choline) از املاح ديگري است كه در كنترل فشارخون بالا مؤثر است. منبع خوب كولين لوبيا، سويا، تخم‌مرغ، جگر، تخم گل آفتاب گردان، جوانة گندم و پسته شام است.
بالا رفتن مقدار ويتامين «د» در بدن
بالا رفتن مقدار بعضي ويتامين‌ها مانند ويتامين «د» كه ممكن است در اثر آفتاب زياد خوردن روي به افزايش بگذارد و يا خوردن قرص ويتامين به مقدار زياد و يا مصرف ويتامين «ث» اضافي ممكن است موجبات بالا رفتن فشارخون را فراهم كند.
مسموميت از سرب
مسموميت از سرب ممكن است فشارخون را بالا ببرد و به مغز و استخوان و كليه و كبد و سيستم مركزي اعصاب آسيب برساند.
بنابراين در محيطي كه با سم سرب آغشته است كار نكنيد و چنانچه لوله‌هاي آب منزلتان با سرب جوشكاري شده آن را عوض كنيد.
اثرات سوء نوشابه‌هاي الكلي
افراط در نوشيدن نوشابه‌هاي الكلي باعث افزايش فشارخون مي‌گردد. حتي خوردن بيش از يك اونس نوشابه فشارخون را بالا مي‌برد. نوشابه‌هاي الكلي به قلب، كبد و كليه صدمه مي‌رساند ضرر‌ آن مخصوصاً بعد از ورزش كردن بيشتر است.
حذف مطلق نوشابه‌هاي الكلي از برنامه زندگي كار عاقلانه بسيار خوبي است.
استفاده از سير
سير در پائين آوردن فشارخون بسيار مؤثر است. چنانكه خوردن روزي چهارگرم سير خام علاوه بر آنكه فشارخون را پائين مي‌آورد، چربي خون و كلسترول را هم تحت كنترل قرار مي‌دهد ولي خوردن نمك سير بالعكس ضرر دارد و نبايد از آن استفاده كرد.
كافئين
كافئين مي‌تواند فشارخون را خيلي بالا ببرد بطوري كه مصرف فقط دو فنجان قهوه مي‌تواند فشارخون را خيلي بالا ببرد.
كافئين در نوشابه‌هاي غيرالكلي، بعضي كولاها، قهوه، چاي و شكلات به مقدار زياد وجود دارد.
خلاصة كلام
غذاهائي را كه مي‌خوريم و نوشابه‌هائي را كه مي‌نوشيم يك عامل عمده در ايجاد فشارخون است بايد غذاها و نوشابه‌هائي را كه مصرف مي‌كنيم تحت كنترل قرار دهيم نه اينكه نوشابه‌ها و غذاهايمان ما را تحت كنترل قرار بدهند. ما مي‌توانيم با كنترل غذاهائي را كه مي‌خوريم، فشارخون را هم تحت كنترل قرار بدهيم و ديگر به داروهاي زيان‌آور، نيازي نخواهيم داشت درنتيجه از شر عوارض جانبي دارو هم در امان خواهيم بود.
براي رهائي از فشارخون بالا بايد غذاها و نوشابه‌هائي را كه مي‌خوريم، تغيير بدهيم و خود را از عواطف منفي بركنار داريم. اقدام به همين يك عمل كافي خواهد بود و چنانچه اين كار را درست انجام داديم ديگر نيازي به دارو هم نخواهد بود.