تصلب شرايين (آرترواسکلروز)

در تمام جهان، در همه زمانها و در بيشتر مکانها اين دشمن خطرناک پنهان در عروق آدمي، مرتباً آثار شوم خود را به صورت سکته هاي مغزي، قلبي، گرفتگي عروق، کم حافظگي، فراموشي، کرخي و بي حسي ، لرزش و تشنج ، گزگزشدن، خواب رفتن به عناوين مختلف ديگر آثار خود را بتدريج ظاهر مي کند.

اين دشمن ديرينه بشر بتدريج در بدن آدمي، پيدا مي شود. جان مي گيرد، بزرگ و بزرگتر مي شود و يک دفعه خورا نشان مي دهد اين همه آثار شوم و ناراحت کننده باعث تنگ شدن عروق و گرفتگي دهانه آنها مي شود. که در اثر دشمن خطرناک ديگري به نام کلسترول (چربي) و مواد آهکي ديگر که در خون موجود است بتدريج و کم کم به وجود مي آيد.

موقعي که اين مواد دهانه عروق را تنگ کرد آثاري در اعضاء زير به وجود مي آيد در چشمها، آب مرواريد، در انتهاي اعضا به علت نرسيدن خون، سردي و کرخي و گرفتگي عضلاني که در اين موقع چون خون کمتري به اعضاء مي رسد ممکن است سياه شدگي و قانقاريا (گانگرن) به وجود آيد. بسته شدن شريانهاي غذا دهنده قلب (کرونرها) باعث آنفارکتوس قلبي شده بس خطرناک است. در تمام عروق اين تنگي بتدريج به وجود مي آيد و موجب بالا رفتن فشار خون مي شود و آثاري در داخل مغز به وجود مي آيد که موجب کم شدن حافظه و حمله هاي صرعي و اختلالات ذهني مي شود. اين امر براي بيماران قلبي بسيار خطرناک است زيرا تصلب شرايين يا سفتي عروق باعث کم شدن خون اندامها شده سياه شدگيهايي که ذکر شد به وجود مي آيد.

بيماري آرتريواسکلروز با کهن سالي رابطه ناگسستني دارد. اما رابطه آن با غذاها از اهميت خاصي برخوردار است. زماني که چربي و کلسترول خون زياد شد و فسفوليپيدها و لسيتين کم شد که اين خود به علت نارسايي غذايي است بيماري بتدريج شروع مي شود.

بايد در غذاها اسيدهاي چرب اشباع نشده (اسيد آرشيدونيک، اسيد لينولئيک و اسيد لنيولنيک) وجود داشته باشد. تاکولين و لسيتين و فسفوليپيدها که با وجود اين چربيها فعاليت مي کنند بتوانند با کلسترول مبارزه کنند.

در حضور لسيتين چربيهاي خون و کلسترول بصورت ذرات ريزي (شيلوميکرون) ظاهر مي شود و خيلي زود از جدار عروق مي گذرند. لسيتين موجود در بدن علاوه بر مبدا خارجي، از داخل هم بوسيله کبد مرتباً ساخته مي شود و با صفرا وارد روده مي گردد.

در افراد سالم موقعي که چربي زيادتري مصرف کرده باشند، همزمان با آن لسيتين براي مبارزه با چربيها در خون و روده ها زياد مي شود. 

افراد مبتلا به سفتي عروق متأسفانه لسيتين خونشان کمتر است. در اينجا با وجود کمبود لسيتين اگر از طريق غذاها لسيتين وارد بدن شود به جذب و خنثي کردن چربيها کمک مي کند.

در بدن آدمي براي ساخته شدن لسيتين بايد ماده اوليه يعني ويتامين F و کولين وجود داشته باشد، و کاتاليزورهاي لازم هم در محيط عمل حاضر و ناظر باشند. اين جاست که بايد اسيدهاي اشباع نشده که به آن اشاره شد، وجود داشته باشند و از راه استفاده از غذاها بايد از منابع کلي آنها استفاده شود.

راه مبارزه با تصلّب شرايين اين است که بايد از چربيهاي بدن کاملاً کاسته شود و استفاده از غذاهايي بعمل آيد که چربي کمتري را وارد بدن مي نمايند تمام غذاهاي تصفيه نشده مثل گندم و جو و برنج و غذاهاي طبيعي که داراي روغن هستند و در آنها لسيتين وجود دارد مي توانند از پيشرفت بيماري جلوگيري کنند.

دانشمندان معتقدند که لسيتين داروهاي گياهي، اثرات خيلي مفيدي را در کم کردن تصلب شرايين دارا مي باشند. از اين نظر مي توانند دردهاي آنژين صدري (دردهاي جلوي قلبي) را بخصوص از بين ببرند.

بيماري خانمان سوز سرطان آن چنان که همگان مطلع اند روزانه تعدادي از افراد بشر را شکر مي کند. بيشتر دانشمندان شب و روز در تکاپويند تا راه پيشگيري و دفاع و بهبودي را پيدا کنند. خوشبختانه در اين زمينه تحقيقات اميدوار کننده اي به دست آمده که مي تواند با مواد مهار کننده اي به نام مهار کننده هاي پروتئاز از پيشرفت سرطان جلوگيري بعمل آورد.

يکي از دانشمندان که در اين زمينه حدود سي سال فعاليت نموده است، به نام دکتر ترول در سال 1969 در زمينه اثرات مثبت حبوبات و دانه هاي مغزي گياهي و دسته اي از سبزيجات بررسيهاي علمي انجام داده است در اين سال بود که دکتر ترول درباره اثرات ترکيباتي به نام پروتئاز اين هي بي تورز که در گياهان به مقدار زيادي وجود دارد، مطالعه و تحقيق کرده و اثرات آنها را بر روي سرطانها مثبت ارزيابي کرده و معتقد است که اين مواد بر روي سرطانها آثار معجزه آسايي داشته است. اين آثار از راه در هم گسيختن و ايجاد اختنلال در فعاليت عوامل سرطان زا (نظير آنکوژن ها و آنزيمهايي به نام پروتئازهاي مخرب که هر دو از انواع سرطان زا مي باشند) خواهد بود.