علائم فشار خون چيست؟
همانطور كه قبلاً گفتيم علائم فشار خون اغلب ساكت و حتي ممكن است در مراحل اوليه هيچگونه علائمي از خود نشان ندهد غالباً فشار خون موقعي كشف مي‌شود كه شخص فشار خون خود را با دستگاه مي‌گيرد. علائمي چون خستگي، بيخوابي، تنگي‌نفس، گلگون شدن صورت، سردرد، تپش قلب، سرگيجه، عصبانيت، خون دماغ، نابينائي موقت ممكن است بعضي اوقات علائم هشداردهنده بروز عنقريب فشار خون باشد.
چه كسي مبتلا به فشار خون مي‌شود؟
در 80 تا 90 مورد علت بروز دقيق فشار خون اسرارآميز است. ما از عواملي كه منجر به بروز فشار خون مي‌شود اطلاع داريم ولي ممكن است اين عوامل در يك فرد معين اثر بكند و يا اثر نكند. مثلاً كسي كه به خانواده‌اي تعلق دارد كه مبتلا به فشارخون است، سنگين وزن هم بوده و سيگار هم مي‌كشد، ممكن است مبتلا به فشارخون شود. ولي از سوي ديگر فردي كه دچار عواملي كه فشارخون را به وجود مي‌آورد نباشد ممكن است داراي فشارخون خيلي بالا باشد: معمولاً اغلب افراد مي‌توانند با تغيير دادن عواملي كه مي‌شود تحت كنترلش قرارداد فشارخون خود را پايين بياورند.
در اين فصل ما گفتگوي خود را متمركز بر عوامل خطرناكي كه نمي‌شود تحت كنترلش قرارداد مي‌كنيم و اينها عبارتند از وراثت و سن. عواملي كه مي‌شود كنترلش كرد يعني رژيم غذائي و طرز زندگي را در بخش دوم اين كتاب مورد بحث قرار خواهيم داد.
وراثت
كودكاني كه يكي از والدينشان دچار فشارخون هست بيش از بچه‌هاي والديني كه دچار فشارخون نيستند به فشار خون مبتلا مي‌گردند و وقتي كه هر دو تن از والدين مبتلا به فشارخون هستند، ممكن است يك چنين اتفاقي بيشتر رخ بدهد به تاريخچه سلامتي خويشان نزديك خود رسيدگي كنيد تا به وضع خود پي ببريد. چنانچه خطر فشارخون تهديدتان كند بايد توجه بيشتر به غذايتان، برنامه ورزش و طرز زندگيتان بنمائيد.
نژاد
با مقايسه با امريكائي‌هاي سفيدپوست، سياه‌پوستان چهار برابر بيشتر مبتلا به فشارخون مي‌شوند. علت آن معلوم نيست ولي قدر مسلم آن است كه فشار خون در سياه‌پوستان زودتر آغاز شده و شديدتر هم هست و ممكن است منجر به اختلالات پيچيده‌اي چون سكته شود. علت اكثر مرگ و ميرها در بين سياه‌پوستان ناشي از فشارخون است اگرچه علت اصلي وجود فشار خون بالا در سياه‌پوستان وراثت است ولي بعقيده پاره‌اي از دكترها استرس و نگراني كه در بين سياه‌پوستان بيشتر وجود دارد ممكن است يك عامل ديگر بروز آن باشد.
چون رژيم غذايي سياه‌پوستان حاوي نمك بيشتر است ممكن است يك عامل ديگر بروز آن بطرز حادتر افراط در خوردن نمك باشد.
جنسيت
اغلب افراد تصور مي‌كنند كه اين مردان هستند كه اكثراً مبتلا به فشار خون بالا مي‌شوند حال آنكه زنان بيش از مردان به اين عارضه مبتلا مي‌گردند.
بخصوص به علت بعضي از تغييرات كه در زندگي زنان رخ مي‌دهد (مانند حاملگي و رسيدن به سن يأس) در زنان بيش از مردان خطر ابتلاء به فشارخون بالا وجود دارد. همچنين در سنيني كه زنها مي‌توانند حامله شوند. خوردن قرص ضدحاملگي باعث افزايش فشارخون مي‌گردد.
سن
بيماري كليوي عاديترين علت بروز فشار خون در بچه‌هاست چنانچه فشارخون يك كودك بالا برود، هشداري است كه طبيعت مي‌دهد كه ممكن است وي مبتلا به بيماري كليه شده و بايد به وضعيتش فوراً رسيدگي شود.
علل ديگر هم در بالا رفتن فشار خون در بچه‌ها وجود دارد كه از جمله اين علل توليد هورمن است كه درنتيجه پديد آمدن يك تومر بوجود مي‌آيد.
باري كليه كودكاني كه سنشان متجاوز از سه سال است بايستي از نظر فشارخون مورد معاينه قرار گيرند بخصوص چنانچه يكي از والدينشان مبتلا به فشار خون بالا و يا بيماري قلب باشد.
چنانچه والدين مبتلا به فشارخون باشند بايد در مقدار نمكي كه به بچه در هنگام غذا خوردن مي‌دهند دقت كنند يعني بايد به او نمك كمتر بدهند و بايد از دادن چيپس، سوپهاي توي قوطي و گوشت دودي خودداري كنند.
گاهي فشار خون بالا در افراد سالخورده (حتي فشارخوني كه زياد بالا نيست) خطرناك است و ممكن است باعث سكته قلبي گردد.
برطبق عقيده دكتر امبرآمي تغييرات عمده‌اي كه در سنين بالا در عروق ايجاد مي‌شود تصلب شرائين است كه ممكن است منجر به فشارخون سيستوليك گردد درنتيجه بروز اين عارضه ممكن است به عضله ديواره دريچه قلب آسيب رسد و به عارضه به اصطلاح Ventricular hypertrophy كه اغلب در افراد سالخورده ديده مي‌شود، منجر گردد.