نکاتی چند درباره ایجاد عادات خوب و پسندیده غذا خوردن در کودکان :
- به کودکان اجازه دهید تا در چیدن و آماده سازی میز و سفره غذا با شما همکاری کنند ، - گاه به کودکان فرصت دهید تا غذا را خود در بشقاب هایشان بریزند و برای دوستان خود نیز غذا بکشند ،
- در فرصتهایی از کودکان بخواهید تا شاهد طبخ غذاها باشند . همچنین آنان می توانند در آماده سازی مواد غذایی برای طبخ از قبیل تمیز کردن پاره ای مواد مثل حبوبات ، سبزیجات ، یا ... به شما کمک کنند.
- برای ایجاد تنوع در هنگام خوردن گاه محل خوردن را تغییر دهید. برای مثال در یک هوای خوب و آفتابی می توانید میز یا سفره غذا را داخل حیاط مهد کودک و یا خانه آماده کنید . در روزهایی که غذاهایی چون ساندویچ دارید ، می توانید با یک صحنه ای نمایشی کودکان را به یک پیک نیک خیالی دعوت کنید. آنها از این کار بسیار لذت می برند.
- انتظار برای خوردن را به کودکان بیاموزید و اینکه همه باید با هم غذا بخوریم . ما منتظر مامان یا بابا هستیم تا با هم بخوریم و یا منتظر بقیه دوستان خواهیم ماند.
- برای یک هفته برنامه غذایی داشته باشید . برنامه را با علائم و یا نشانه هایی بر دیوار کلاس یا اتاق در خانه مشخص کنید.
- از کودکان در تنظیم برنامه های غذایی کمک بگیرید و سلیقه ها و انتخابهای آنان را نیز مورد توجه قرار دهید.
- پخش یک موسیقی ملایم و آرام در هنگام غذا خوردن به ایجاد آرامش در خوردن کمک می کند ، از پخش موسیقی تند و پر سر و صدا اجتناب کنید.
- در هنگام خوردن با کودکان رابطه عاطفی خوبی برقرار کنید و غالباً کودکان کوچکتر میل دارند غذای خود را با مربی مورد علاقه خود بخورند.
- از کودکان بزرگتر بخواهید تا به کودکان کوچکتر در هنگام خوردن کمک کنند . این مسأله سبب می شود که کودکان بزرگتر نیز به دلیل احساس مثبت در خود بهتر و راحتتر بخورند. ضمن اینکه کودکان کوچکتر هم عادات خوردن بزرگترها را آموخته و در کنار آنها بهتر می خورند.
- کودکان را تشویق کنید تا از وسایل مخصوص خود در هنگام خوردن استفاده کنند و توجه آنان را به تأمین سلامت و بهداشت دراین امر جلب کنید.
- با کودکان درباره انواع غذاها گفتگو کنید . در صورت امکان با طبخ غذاهایی محلی و بومی ذائقه کودکان را به مواد غذایی متفاوت با آنچه می خورند عادت دهید . این کار ضمن تربیت ذائقه آنان را با فرهنگهای متفاوت تغذیه در میان مردم آگاه کرده و سبب ایجاد حس احترام در کودکان نسبت به سایر فرهنگها و عادات می شود.
- به کودکان سخت غذا فرصت دهید تا ابتدا شاهد غذا خوردن دیگران باشند سپس به آنها در خوردن کمک کنید. و در آخر اینکه به غذا خوردن به عنوان پاسخ به یکی از نیازهای اساسی انسانی اهمیت بدهید . برای طبخ آن با علاقه همراه با مواد و زمان مناسب اقدام کنید و آن را با لذت بخورید و بگذارید تا کودکان هم الگوهای فراتری را در این باره به دیگران ارائه دهند.