ماسك‌هاي ميوه‌اي

ماسک‌هاي ميوه‌اي به دليل داشتن بوي ملايم و خاصيت خنک کنندگي باعث آرامش و شادابي پوست مي‌شوند و افرادي که در معرض آلودگي هوا و تعريق بيشتري هستند، بايد دو بار در هفته از اين ماسک‌ها استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار «بهداشت ودرمان» خبرگزاري دانشجويان ايران واحد علوم پزشكي ايران، عاطفه محمودي کارشناس بهداشت پوست ضمن بيان اين مطلب افزود: البته اين ماسک‌ها فقط براي شادابي و روشن کنندگي پوست به کار مي روند و برخلاف تصور برخي افراد، باعث از بين رفتن چين و چروک‌ها نمي شوند.

وي با اشاره به اين که براي هر نوع پوست از ماسک هاي ميوه اي خاص استفاده مي شود، گفت: افرادي که پوست چرب دارند نبايد از ماسک‌هاي ميوه‌اي که حاوي مواد چرب مانند روغن زيتون، روغن بادام و عسل است استفاده کنند. زيرا در اين صورت پوست آنها دچار حساسيت شده و جوش‌هايي در سطح آن بوجود مي‌آيد؛ همچنين افرادي که داراي پوست خشک هستند نيز، نبايد از ماسک ميوه‌هاي ترش استفاده کنند چرا که علاوه بر ايجاد حساسيت پوستي، درصد خشکي پوست هم، افزايش مي‌يابد.

اين کارشناس بهداشت پوست درباره انواع ماسک‌هاي ميوه‌اي و خاصيت آنها بر روي پوست اظهار كرد: مخلوط ماسک پودري جوانه گندم و ماست، مخصوص پوست‌هاي خشک و پودر جوانه گندم و چند گرم آبليمو مخصوص پوست‌هاي چرب است که استفاده از آن به دليل وجود اسيدلاکتيک در ماست باعث روشن کنندگي پوست و به دليل چربي و املاح جوانه گندم موجب مرطوب شدن پوست مي‌شود.

وي از ديگر ماسک‌هاي موجود به kafe darya سرکه يا آبليمو اشاره کرد و افزود: اين ماسک لايه بردار مناسب براي پوست صورت و بدن است، داراي املاح فراوان دريايي بوده و براي تاثيرگذاري بايد به مدت 40 روز استفاده شود.

همچنين ماسک خيار و روغن زيتون، مخصوص پوست‌هاي خشک و ماسک خيار و ماست براي پوستهاي چرب توصيه مي شود.

وي اظهار كرد: ماسک کدوحلوايي له شده، کيوي، توت فرنگي، تخمه چرخ شده،خربزه و طالبي هم در روشن کنندگي پوست و از بين بردن لک هاي پوستي کاربرد دارند.

محمودي افزود: استفاده از عسل به صورت نيمه گرم، خاصيت ضدعفوني کنندگي دارد و نيز باعث جواني پوست مي شود.

همچنين موز له شده، باعث ويتامينه شدن پوست مي شود و گياهان بابونه و نعناع هم به دليل خاصيت قابض بودن و ضد عفوني باعث طراوت پوست مي‌شوند، البته اين ماسک براي پوست‌هاي چرب مناسب تر است و افراد داراي پوست خشک بايد اين مواد را با آب مقطر، رقيق کرده و سپس استفاده کنند.




سياهى دور چشم

وراثت از شايع ترين علل سياهى دور چشم است، همچنين عوامل زمينه اى از قبيل كم خونى، بيمارى هاى تيروئيدى، برخى بيمارى هاى هورمونى و حساسيت هاى پوستى (اگزماى سرشتى) نيز، موجب به وجود آمدن سياهى در اطراف چشم مى شود. دكتر «مسعود داوودى» متخصص پوست و مو ضمن بيان مطلب فوق به خبرنگار ايسنا، گفت: سياهى دور چشم با افزايش سن و به تدريج ظاهر مى شود. وى ادامه داد: عواملى همچون خستگى، بى خوابى، قرارگرفتن در معرض آفتاب و تغييرات هورمونى ماهيانه زنان نيز نقش چشمگيرى در تشديد سياهى دور چشم دارد. دكتر «داوودى» اظهار داشت: سياهى دور چشم درمان قطعى و صددرصد ندارد اما كرم هاى ضد سياهى دور چشم در بعضى افراد سياهى دور چشم را تا حدى كاهش مى دهد. وى ادامه داد: به دليل اينكه كرم هاى مذكور تغييراتى را در گردش خون عروق پوست پلك به وجود مى آورند، تا حدودى از تجمع خون وريدى در پلك جلوگيرى كرده و باعث كاهش سياهى دور چشم مى شود ولى آن را از بين نمى برد. دكتر «داوودى» خاطر نشان كرد: براساس گزارش هاى به دست آمده، همچنين تكنيك هايى از قبيل بعضى از انواع ليزر و لايه بردارى هاى شيميايى خفيف هم مى تواند در كاهش سياهى موثر باشد؛ ولى تاثيرات اين تكنيك ها در افراد، متفاوت و غير قابل پيش بينى بوده، مورد توافق همه متخصصان نيست و مى توان گفت اين نوع درمان موقتى است. وى در پايان افزود: سياهى دور چشم، بيمارى محسوب نمى شود و اين جزء خصوصيات طبيعى پوست برخى افراد است. پس ريشه كن كردن، برطرف كردن و پيشگيرى كردن باعث از بين رفتن كامل سياهى دور چشم نمى شود. لازم به ذكر است كه سياهى دور چشم در ميان كشورهاى همسايه از قبيل كشورهاى خاورميانه، پاكستان و هند نسبت به ساير اقوام اروپايى و آسيايى شايع تر است و در ايرانيان هم هاله اى از اين سياهى وجود دارد.