تاثير ماهي در پيش گيري و كنترل بيماري ها

به طور مسلم مهم ترين و اساسي ترين آروزي هر انساني اين است كه سالم و راحت زندگي كند و از گزند بيماري ها در امان باشد.

نوع تغذيه تاثير مهمي در سلامت يا بيماري انسان دارد. همان گونه كه تغذيه ي صحيح       مي تواند انسان را از گزند بيماري ها مصون نگه دارد و سلامت انسان را تامين كند، تغذيه ي نامناسب نيز مي تواند موجب ابتلاي انسان به بسياري از اختلالات ناگوار و مهلك بشود.

گروهي از مواد غذايي كه تاثير مهمي در سلامت انسان و پيش گيري از بيماري ها دارند، ماهي و آبزيان هستند. اين مواد غذايي مفيد، كه داراي ارزش تغذيه اي بسيار بالايي هستند چنانچه به مقدار كافي يعني هفته اي 2 تا 3 بار در برنامه ي غذايي افراد گنجانده شوند در پيشگيري از بسياري از بيماري ها و حتي كنترل و كمك به بهبود عوارض و اختلالات مختلف، اثرات مهمي خواهند داشت.

امروزه ثابت شده است كه مصرف ماهي و آبزيان به علت داشتن اسيدهاي چرب اشياع    نشده ي خاصي به نام امگا 3، در پايين آوردن چربي هاي نامطلوب خون مانند كلسترول تام ـ  VLDL – LDL و تري گليسريد تاثير مهمي دارد، هم چنين در حفظ تعادل فشار خون و نگهداري آن در حد مناسب موثر است.

چاقي يكي از اختلالاتي است كه بسياري از افراد به آن مبتلا بوده و به علت عوارض ناگواري كه در پي دارد سلامت جامعه را دچار مخاطره مي كند.

ماهي به علت داشتن تركيبات خاصي، موجب تحريك اكسيداسيون چربي در بدن و در نتيجه كاهش توده ي چربي بدن مي شود، بنابراين مصرف مداوم آن در برنامه غذايي هفتگي به كاهش و نگه داري وزن در حد متعادل كمك مي كند. البته به خاطر داشته باشيم كه افراد چاق نبايد در مصرف مواد پركالري مانند انواع شيريني ها، شكلات ها، دسرهاي چرب و شيرين، غذاهاي سرخ كرده، مواد نشاسته ايي و مواد چرب افراط كنند و بايد از رژيم لاغري مناسب و متعادلي تحت نظر كارشناس تغذيه پيروي كنند. در ضمن ماهي را به طور منظم هفته اي 3 ـ 2 بار در برنامه ي غذايي خود جانشين گوشت قرمز و مرغ كنيد. ماهي در بينايي موثر است و موجب شدت بينايي مي شود و اين موضوع به خصوص براي بهبود اصلاح بينايي افراد سالمند كه دچار ضعف بينايي هستند اهميت بسزايي دارد.

تاثير ديگري كه مصرف ماهي در سلامت انسان دارد اين است كه در پيشگيري از عفونت موثر است؛ به اين ترتيب كه با افزايش قدرت ايمني بدن، انسان را در مقابل عفونت ها مصون نگاه مي دارد.